milieudefensie jaarverslag 2023
Onze verandermacht

Even het verleden opfrissen.

Om een beter beeld te krijgen van hoeveel mensen Milieudefensie steunen hebben we in 2019 het begrip ‘Verandermacht’ geïntroduceerd. Dat zijn de mensen die ons in de afgelopen 12 maanden met tijd of geld hebben gesteund. We maken daar ook nog een onderverdeling in, van mensen die ons heel actief ondersteunen tot mensen die incidenteel steunen, door bijvoorbeeld een petitie te ondertekenen, of met een losse donatie. Die onderverdeling noemen we betrokkenheidsniveaus.

Op 1 januari 2023 stond de teller van de verandermacht op 166.357, een jaar later, op 1 januari 2024 op 158.950.

Over heel 2023 genomen is de grootte van de Verandermacht dus licht gedaald. Wat we over de jaren duidelijk zien is dat er een grotere variatie is in het aantal mensen dat ons incidenteel steunt, ten opzichte van mensen die ons structureler steunen.

Is die schommeling zorgelijk?

Die schommeling is in de lijn der verwachting. Mensen tellen 12 maanden mee in de Verandermacht. Als iemand een jaar geleden instroomde, en daarna niet meer actief was, dan stroomt die persoon automatisch weer uit de verandermacht.

Veel van de petitietekenaars laten geen contactgegevens achter, waardoor wij ze niet meer direct kunnen informeren over wat we allemaal doen en bereiken. Dan is het voorstelbaar dat deze mensen niet op de hoogte zijn dat ze weer opnieuw met ons mee kunnen doen.

Het aantal mensen dat ons structureel steunt (Bijdragers en Eigenaren) blijft stabiel. En dat is goed nieuws, deze groep zal ons ook in 2024 weer steunen, om samen met ons de klus te klaren.

Veel van de mensen die ons structureel gaan steunen als Bijdrager, komen eerst als Supporter met ons in contact. We hebben baat bij een grote groep Supporters in de verandermacht. Als die te klein wordt zal de verandermacht op termijn kleiner worden. Om draagvlak aan te tonen, en om betrokken structurele Bijdragers te vinden hebben we een grote groep Supporters nodig.

Hoe nu verder?

De verandermacht is en blijft een mooie indicator: hoeveel mensen zijn actief in onze beweging. En het geeft bovendien een globaal beeld in welke mate mensen betrokken zijn bij ons werk: eenmalig of juist structureel, of bijvoorbeeld juist heel intensief in tijd. Het geeft ons ook de kans deze mensen te benaderen op een manier die beter past bij hun mate van betrokkenheid.