Dit is onze Servicelijn

Karen, Cyndi en Edmée van de Servicelijn staan van maandag tot en met donderdag voor je klaar om al jouw vragen over Milieudefensie te beantwoorden.

De Servicelijn in 2022

In 2023 handelden we 2.150 telefoontjes en 34.270 mails af. Ook kwamen er 37 papieren brieven binnen. We gaven informatie over campagnes en acties van Milieudefensie en beantwoordden vragen over het lidmaatschap.

In drukke tijden kon het even duren, maar de Servicelijn streefde ernaar een vraag binnen 3 dagen te beantwoorden.

In gesprek met Maud

Als iemand het gezicht van de Servicelijn van Milieudefensie is, dan is het Maud Schaake wel. In maart 2024 is ze, na precies 30 jaar, met pensioen gegaan. Ze vertelt je graag over haar werk bij de Servicelijn.
Portret van Maud Schaake, medewerker servicelijn

Hoe ben je bij Milieudefensie terechtgekomen?

“Tijdens mijn studie Natuur- en Milieueducatie in Utrecht kwam ik in 1994 bij de Milieutelefoon terecht. Het was de bedoeling dat ik er 2 maanden stage zou lopen. Maar Gerard, toen hoofd van de Milieutelefoon, wilde liever dat ik langer bleef. Ik was enthousiast en besloot om een jaar als vrijwilliger bij de Milieutelefoon te gaan werken.

Ik deed er ook mijn stageopdracht: ik schreef tips voor teletekst en huis-aan-huisbladen. Er werkten toen zo’n 8 à 10 mensen, vooral vrijwilligers. We wilden zelf voldoende kennis hebben om de vragen goed te beantwoorden, dus legden we een kennisbank aan, die we nu ook bij de Servicelijn gebruiken.

Het was zo leuk bij de Milieutelefoon dat ik er ook mijn afstudeeropdracht deed. Ik maakte een enquête voor het handboek voor de praktische milieukennis. Van de 600 abonnees vulden zo’n 400 mensen de enquête in. Dat leverde echt wat op. We verbeterden dingen en kwamen erachter dat het handboek echt in een behoefte voorzag.

Na mijn studie bleef ik. Tot 1997, toen de Milieutelefoon ophield en Milieu Centraal werd. Zelf verhuisde ik niet mee, ik vond mezelf beter bij passen Milieudefensie. Daar werd de Servicelijn opgericht door een klein team.”

Wat is er sinds die tijd allemaal veranderd?

“De Servicelijn begon als een springplank voor mensen die lang geen vaste baan hadden. Inmiddels zijn we het visitekaartje en de ogen en oren van Milieudefensie. We horen het als iets niet goed gaat en daar zoeken we dan een oplossing voor. Zo vangen we allerlei dingen op voor inhoudelijk medewerkers. Die praten ons bij en checken de kennisbank, zodat alles inhoudelijk klopt. We kijken ook waar mensen wél terecht kunnen als we zelf de expertise niet hebben. 

We krijgen tegenwoordig veel meer mail dan telefoontjes. En Milieudefensie is enorm gegroeid. Dus we krijgen meer vragen over ledenadministratie. Ook werven we veel meer, dus daar komen meer vragen over binnen. En er is veel veranderd rondom de maatschappelijke ontwikkelingen. Dat zien we terug in de vragen. Onze acties waren vroeger best controversieel, zoals bijvoorbeeld de bezetting van een vliegtuig. Dat zou nu niet meer kunnen. Maar doordat we zo zijn gegroeid en we mensen echt meenemen in wat we doen, krijgen we veel meer vragen over hoe ze met onze activiteiten mee kunnen doen.”

Bellen mensen nog steeds met vragen over wat ze zelf kunnen doen?

“We zijn ons steeds meer gaan focussen op het klimaat en klimaatrechtvaardigheid. We laten zien dat een beter milieu niet bij jezelf begint, maar bij de politiek en de grote bedrijven. Dat heeft invloed op wat er bij de Servicelijn binnenkomt. Er komen nog steeds veel vragen over wat je zelf kan doen, maar je ziet wel een verschuiving. Ik vind die rechtvaardigheid heel belangrijk en mooi dat we er voor iedereen zijn.

Er nemen veel mensen contact op omdat ze met dingen geholpen willen worden, bijvoorbeeld met vervuiling in hun eigen buurt. Ze zien ons echt als deskundigen en hebben ook de hoop dat wij iets kunnen doen. Dat is heel leuk, maar soms ook lastig. Bijvoorbeeld als iemand vraagt of Milieudefensie campagne wil voeren op een onderwerp waar we ons niet mee bezighouden. Dan moet je op een aardige manier uitleggen dat we niet alles kunnen oppakken, dat we onze eigen focus hebben.” 

Wat is je het meest bijgebleven?

“Wat heel veel indruk op me heeft gemaakt, is de schrijfactie van het project Earth Alarm voor Ken-Saro Wiwa en andere actievoerders uit Nigeria die in opstand kwamen tegen Shell. De oproep was om hen niet te executeren. Daar kwamen zó veel aanmeldingen voor binnen! De gedrevenheid en de warmte die ervan afstraalden zullen me altijd bijblijven. Uit dat project bleek echt hoe belangrijk rechtvaardigheid is. Zo triest dat het uiteindelijk niet heeft mogen baten.”

Wat vind je het allerleukste aan werken bij de Servicelijn?

“Ik kan hier gewoon Maud zijn, ik hoef nooit een toneelstuk te spelen. Het contact met mensen en bezig zijn met de onderwerpen die me aan het hart liggen, geeft me voldoening. Ik heb een baan met een duidelijke structuur, dat vind ik prettig, maar met voldoende wisseling van activiteiten, dus het wordt nooit saai. En ik werk gewoon in een heel leuk team!”

Wat ga je doen als je met pensioen bent?

“Ik doe chi kung en pilates, daar ga ik wat meer tijd voor uittrekken. Nu ben ik vaak best wel moe na het werk en dan heb ik er de energie niet voor. En ik blijf op de hoogte van politiek en klimaat. Ik vind het heel leuk om podcasts te luisteren, dus dat zal ik wat meer gaan doen. Ook over klimaatpsychologie.

Over dat laatste schiet me ineens iets te binnen. Ik kreeg laatst een telefoontje van een bezorgde oma die belde over haar kleindochter, die een soort van Greta Thunberg was. Erg gefocust op het klimaat en heel serieus. Ze vroeg zich af hoe ze ervoor kon zorgen dat haar kleindochter ook een beetje gelukkig kon worden. Ik heb haar toen verwezen naar het artikel op onze website over klimaatdepressie en een wat luchtiger boek over dit onderwerp. Daar was ze heel blij mee. Ik heb haar echt gerust kunnen stellen, dus dat geeft voldoening. Ik vind het mooi om te zien dat verschillende generaties samen optrekken voor het klimaat.”

Heb je vragen of opmerkingen over het werk van Milieudefensie? Laat het ons weten via het online formulier.
Je kunt ons ook bellen: 020 6262 620 van maandag t/m donderdag van 09.30 uur tot 16.30 uur

Foto bovenaan: collega Karen van de Servicelijn. © Manon Carboni, Blij je te zien
Loading...