jaarverslag 2021
Onze verandermacht

Waar staan we?

Even het verleden opfrissen. Om een beter beeld te krijgen van hoeveel mensen Milieudefensie steunen hebben we in 2019 het begrip 'Verandermacht' geïntroduceerd. Dat zijn de mensen die ons in de afgelopen 12 maanden met tijd of geld hebben gesteund. We maken daar ook nog een onderverdeling in, van mensen die ons heel actief ondersteunen tot mensen die incidenteel steunen, door bijvoorbeeld een petitie te ondertekenen, of met een losse donatie. Die onderverdeling noemen we betrokkenheidsniveaus.

Op 1 januari 2021 stond de teller van de verandermacht op 181.664, een jaar later, op 1 januari 2022 op 175.279. Tussendoor (in april) heeft de teller op bijna 220.000 gestaan.

Er is nu dus een flinke daling gaande, zelfs in deze succesvolle tijden. In de onderstaande grafiek zie je de ontwikkeling van de verandermacht gedurende het laatste jaar.

Is die daling zorgelijk?

Ja en nee, de daling zat in de lijn der verwachting. Mensen tellen 12 maanden mee in de verandermacht. Als iemand een jaar geleden instroomde, en daarna niet meer actief was, dan stroomt die persoon automatisch weer uit de verandermacht.

Veel van de petitietekenaars laten geen contactgegevens achter, waardoor wij ze niet meer direct kunnen informeren over hoe ze ons kunnen blijven steunen. Dan is het voorstelbaar dat deze mensen niet op de hoogte zijn dat ze weer opnieuw met ons mee kunnen doen.

En als je de grafiek beter bekijkt, dan zie je dat het aantal mensen dat ons structureel steunt (Bijdragers en Eigenaren) niet daalt maar stabiel blijft. En dat is goed nieuws, deze groep zal ons ook in 2022 weer steunen, om samen met ons de klus te klaren.

Maar de grafiek is ook een waarschuwing. Veel van de mensen die ons structureel gaan steunen als bijdrager, komen als supporter met ons in contact. Een daling van het aantal supporters verkleint dus de kans om makkelijk mensen te vinden die ook structureel onze beweging willen versterken. We hebben er dus baat bij een grote groep supporters in de verandermacht te hebben. Om draagvlak aan te tonen, en om betrokken structurele bijdragers te vinden.

Hoe nu verder?

De verandermacht is een mooie indicator: hoeveel mensen zijn actief in onze beweging. En het geeft bovendien een globaal beeld in welke mate mensen betrokken zijn bij ons werk: eenmalig of juist structureel, of bijvoorbeeld juist heel intensief in tijd. Het geeft ons ook de kans deze mensen te benaderen op een manier die beter past bij hun mate van betrokkenheid.

Het is echter geen geschikte indicator waarmee teams hun werk snel kunnen bijsturen. Daar gebruiken ze andere indicatoren voor zoals bijvoorbeeld de Key Results en het campagne dashboard.

Maar op de achtergrond blijven we de Verandermacht natuurlijk wél monitoren, zodat we zicht houden op hoeveel mensen de afgelopen 12 maanden actief betrokken zijn als veranderaar.

We hebben in 2019 een nulmeting gedaan voor de betrokkenheidsfase. De verandermacht telde toen 124.069 mensen. Aan het einde van 2021 staat de teller op 175.279. Onderstaande grafiek geeft een indruk van hoe de Verandermacht zich in 2021 heeft ontwikkeld.