Biobrandstoffen zijn bedoeld om diesel en benzine te vervangen. Omdat ze beter voor het klimaat zouden zijn. Voor biobrandstoffen wordt voedsel gebruikt zoals palmolie, soja, koolzaad, maïs en suikerbiet. Maar biobrandstoffen uit voedsel blijken helemaal niet zo duurzaam te zijn. Ze zijn zelfs minder duurzaam dan de benzine of de diesel die ze moeten vervangen. Brandstof met palmolie is zelfs drie keer zo vervuilend als gewone diesel.
Gelukkig is palmolie in biobrandstoffen inmiddels verleden tijd. Op dinsdag 25 mei 2021 is een wet aangenomen die biobrandstof uit palmolie en sojaolie vanaf 1 januari 2022 wettelijk uitsluit. Dit is een enorme overwinning voor het tropisch regenwoud en haar bewoners; vanaf 2030 gebruikt Europa veel minder palmolie. Want tot nu toe verdween in Europa 51% van de geïmporteerde palmolie in de brandstoftank.
Milieudefensie heeft alles op alles gezet voor een palmolieverbod voor biobrandstof. We verzamelden ruim 35.000 handtekeningen, we voerden vele gesprekken met politici en 174 wetenschappers steunden ons doel. Maar ook na dit succes blijven we ons inzetten om ook andere soorten voedsel, zoals soja, te laten verbieden in diesel en benzine.
Steeds meer uniek tropisch regenwoud in Azië, Afrika en Latijns-Amerika wordt verwoest voor de aanleg van palmolieplantages. Het kappen van enorme stukken bos heeft grote gevolgen. Duizenden bijzondere planten en dieren zijn in gevaar. Als we niets doen sterven veel soorten binnenkort uit, zoals de orang-oetan en de Sumatraanse tijger.
Ook mensen komen in de problemen. Bewoners worden vaak van hun land beroofd. Zo hebben ze geen land meer om eten op te verbouwen en verliezen ze al hun inkomsten. Lees het heftige verhaal van John Muyisa uit Oeganda. En voor bewoners die wel werk vinden op de plantages zijn de arbeidsomstandigheden vaak erg slecht. Er komt zelf kinderarbeid voor.
Nog 3 redenen waarom bossen kappen voor biobrandstoffen slecht is:
CO2 is een broeikasgas dat van nature overal in de lucht zit. Te veel CO2 in de lucht zorgt voor extra opwarming van de aarde. Wetenschappers noemen dit het ‘versterkte broeikaseffect’.
Oplossingen voor schoner vervoer liggen niet in het rijden op voedsel, maar in minder en schoner vervoer. Als we minder autorijden, minder vliegen, minder met grondstoffen slepen over de wereld, dan hebben we ook minder brandstoffen nodig. Ook hebben we beter openbaar vervoer nodig, fietsvriendelijke steden en elektrische voertuigen.