english

Biobrandstof: tropisch regenwoud in diesel

Biobrandstoffen zijn bedoeld om diesel en benzine te vervangen. Omdat ze beter voor het klimaat zouden zijn. Voor biobrandstoffen wordt voedsel gebruikt zoals palmolie, soja, koolzaad, maïs en suikerbiet. Maar biobrandstoffen uit voedsel blijken helemaal niet zo duurzaam te zijn. Ze zijn zelfs minder duurzaam dan de benzine of de diesel die ze moeten vervangen. Brandstof met palmolie is zelfs drie keer zo vervuilend als gewone diesel.

Een eerste overwinning

Gelukkig is palmolie in biobrandstoffen bijna verleden tijd. Wij zijn blij met de uitspraak uit januari 2018 van het Europees Parlement. Die stemde in met een verbod op het gebruik van palmolie in diesel.

Als ook de Europese Commissie en de Europese Raad instemmen is dit een enorme overwinning voor het tropisch regenwoud en haar bewoners. Dat zou betekenen dat Europa in één klap 46% minder palmolie gebruikt.

Milieudefensie heeft in 2017 alles op alles gezet voor een palmolieverbod voor biobrandstof. We verzamelden ruim 32.000 handtekeningen, we voerden vele gesprekken met politici en 174 wetenschappers steunden ons doel. We blijven ons inzetten om ook andere soorten voedsel te laten verbieden in diesel en benzine.

De gevolgen van ontbossing

Steeds meer uniek tropisch regenwoud in Azië, Afrika en Latijns-Amerika wordt verwoest voor de aanleg van palmolieplantages. Het kappen van enorme stukken bos heeft grote gevolgen. Duizenden bijzondere planten en dieren zijn in gevaar. Als we niets doen sterven veel soorten binnenkort uit, zoals de orang-oetan en de Sumatraanse tijger.

Ook mensen komen in de problemen. Bewoners worden vaak van hun land beroofd. Zo hebben ze geen land meer om eten op te verbouwen en verliezen ze al hun inkomsten. Lees het heftige verhaal van John Muyisa uit Oeganda. En voor bewoners die wel werk vinden op de plantages zijn de arbeidsomstandigheden vaak erg slecht. Er komt zelf kinderarbeid voor.

Familie poseert op omgevallen boom - copyright Jason Taylor-FOEI

Nog 3 redenen waarom bossen kappen voor biobrandstoffen slecht is:

  1. Bij het verbranden van bomen komt CO2 in de lucht;
  2. De bodem laat ook CO2 los, als er geen bomen meer op staan;
  3. Een gekapt bos kan geen CO2 meer opnemen.

CO2 is een broeikasgas dat van nature overal in de lucht zit. Te veel CO2 in de lucht zorgt voor extra opwarming van de aarde. Wetenschappers noemen dit het ‘versterkte broeikaseffect’.

Duurzaam vervoer is de oplossing

Oplossingen voor schoner vervoer liggen niet in het rijden op voedsel, maar in minder en schoner vervoer. Als we minder autorijden, minder vliegen, minder met grondstoffen slepen over de wereld, dan hebben we ook minder brandstoffen nodig. Ook hebben we beter openbaar vervoer nodig, fietsvriendelijke steden en elektrische voertuigen.

Bekijk onze visie op duurzaam vervoer.

Waar trek jij de grens?

Het tropisch regenwoud wordt ernstig bedreigd. Grote palmoliebedrijven breiden steeds verder uit. Dit gaat ten koste van het klimaat, het bos en de mensen en dieren die ervan afhankelijk zijn. Dit moet nu stoppen.

Wil je meer weten?

Loading...