Nederlandse banken laten met jouw (spaar)geld het regenwoud verwoesten. Wil jij ook dat dit stopt? Jij kan helpen. En het mooie is, dat kan gewoon op je smartphone of achter je computer. Lees nu onze snelle tips.
ABN AMRO, ING en de Rabobank hebben ontdekt dat het erg winstgevend is om geld te steken in bedrijven die grote palmolieplantages aanleggen. Maar dit is een ramp voor het regenwoud en haar inwoners: eeuwenoud bos wordt vernietigd, mensen worden verjaagd en diersoorten sterven uit. Help ons de banken te overtuigen dat ze gedag moeten zeggen tegen de palmoliesector. Doe jij mee aan de acties op deze pagina?
Op Facebook en Google Maps is het mogelijk om een recensie te schrijven over bedrijven. Een mooie kans om de banken en haar klanten te laten weten dat je het niet OK vindt dat zij het regenwoud laten kappen om winst te kunnen maken.
Hoe plaats je jouw review op de Facebook-pagina van de banken? Op de review-pagina van de banken staat het huidige cijfer dat klanten geven. Daaronder kan je antwoord geven op de vraag 'Beveel je [naam bank] aan?' Als je op Nee klikt, kan je een reden opgeven (Geen inspiratie? Lees onze voorbeeldtekst). Helaas heeft ING deze optie uitgezet (mogelijk vanwege een teveel aan negatieve recensies). Maar de twee andere banken zijn gelukkig niet zo kinderachtig.
Review nu ABN AMRO
Review nu de Rabobank
Zo review je de banken op Google Maps: Volg een van de onderstaande links, scroll in de linkerbalk naar beneden en klik op 'Een review schrijven'. Je kan hier het aantal sterren aanklikken dat je deze bank wilt geven (1 ster is een lage beoordeling). Als je wilt, kan je ook een boodschap achterlaten. Hulp nodig? Hieronder vind je een voorbeeldtekst.
Review nu het hoofdkantoor van ABN AMRO
Review nu het hoofdkantoor van ING
Review nu het hoofdkantoor van de Rabobank
Of review een van de vele lokale bankfilialen bij jou in de buurt:
Review nu een bankfiliaal van ABN AMRO - ING - Rabobank
Vertel de banken kalm en rustig dat jij niet wilt dat zij jouw geld stoppen in het verwoesten van het regenwoud. Dit mag in je eigen woorden. Weet je niet zo goed wat je moet zeggen? Lees dan onderstaande tekst voor inspiratie.
Deze bank steekt het geld van haar klanten in de verwoesting van het regenwoud. Palmoliebedrijven kappen met dat geld oerwoud voor de aanleg van palmolieplantages. Elke seconden worden er 169 bomen gekapt. Ik wil niet dat dit met mijn geld gebeurt. Dat is een slechte zaak.
Elke bank heeft een klantenservice. Zij willen je graag helpen als je vragen hebt. Je kan de klantenservice zelfs appen. Handig he?! Grote kans dat de banken reageren met een standaard verhaaltje. Op deze pagina helpen we je zin en onzin van elkaar te scheiden.
Je kan ABN Amro Webcare een berichtje sturen via Twitter en Facebook. Of stuur een WhatsApp-berichtje (link werkt alleen vanaf je telefoon). De bank is voor klanten ook gewoon te bereiken via telefoon, bel 0900-9215 (gewone belkosten). Vind je het moeilijk om je kritiek onder woorden te brengen? Lees ons voorbeeldtekstje.
De ING kan je bereiken via Twitter, Facebook en Whatsapp (dit werkt alleen vanaf je telefoon). Ze zeggen dat ze overdag binnen 1 uur een reactie geven. Die uitdaging gaan we graag aan. Vind je het moeilijk om je kritiek onder woorden te brengen? Lees ons voorbeeldtekstje. Ben je klant van ING dan kan je ook chatten. Maar klanten kunnen de bank ook bellen op 020-22 888 88.
Ook bij de Rabobank kan je via Twitter en Facebook vragen stellen. De Rabobank heeft ook een contactformulier. Vind je het moeilijk om je kritiek onder woorden te brengen? Lees ons voorbeeldtekstje. Als het goed is krijg je binnen twee werkdagen antwoord. Ben je klant bij de Rabobank en gebruik je de Rabo Bankieren App? Dan kan je daar ook een bericht sturen of een chat starten. En je kan natuurlijk je lokale bankkantoor bellen, het telefoonnummer vind je via deze handige pagina.
Ontbossing? Landroof? Niet met mijn geld! @ABNAMRO, @ingnl en @Rabobank, open je ogen, en stop onmiddellijk met mijn geld steken in palmoliebedrijven die het regenwoud verwoesten. Daarom doe ik mee aan de landelijke #beljebank-actie
Heb jij al een tijdje geleden meegedaan aan onze ansichtkaartactie, maar nog steeds geen reactie ontvangen? Stuur dan een e-mail of tweet naar een of meerdere banken.
Vraag per e-mail een reactie van de Rabobank
Vraag via twitter een reactie van de ABN AMRO
Vraag via twitter een reactie van de ING
Heb je echt alles eraan gedaan om je bank te laten stoppen met palmolie, maar luisteren ze niet? Dan is het misschien wel tijd om over te stappen naar een duurzamere bank. Gebruik de Eerlijke Bankwijzer om te kijken welke bank aansluit bij jouw idealen. Laat dan wel je oude bank weten dat je gaat overstappen. De Overstapservice helpt je daarbij.