jaarverslag 2020
Hoe geef jij onze aarde door?

De tijd van pappen en nathouden is echt voorbij. We moeten nu aan de slag. Dit is het moment om een andere richting in te slaan met onze economie en onze landbouw. Om te kiezen voor een duurzame en eerlijke economie. Waarin grote vervuilers ook meedoen, en klimaatoplossingen bereikbaar zijn voor iedereen. Wij noemen dat klimaatrechtvaardigheid.

Maar hoe voorkomen we dat we na corona weer helemaal terug naar af gaan? Want vanzelf gaat het niet. Vervuilende bedrijven willen niet veranderen. En politici durven niet of staan op de rem.

Daarom vragen we aan iedereen die zich zorgen maakt over de klimaatcrisis en daar iets aan wil doen: doe met ons mee. Want samen hebben we invloed en krijgen we meer voor elkaar. Samen vragen we aan de politiek en aan grote vervuilers wat zij doen om onze aarde goed door te geven. Samen werken we aan een goed leven voor iedereen op een gezonde aarde.

Groei van onze verandermacht

Onze 'verandermacht' bestaat uit mensen die zich zorgen maken over de klimaatcrisis en daar iets aan willen doen. Hoe meer veranderaars er met ons meedoen hoe meer we voor elkaar krijgen! Veel 'veranderaars' steunen onze campagnes en delen onze verhalen. Sommige veranderaars doen meer en nemen taken op zich of coördineren activiteiten. Dankzij onze verandermacht kunnen we de overheid en bedrijven onder druk zetten.

In 2020 is onze verandermacht enorm gegroeid naar meer dan 180.000 veranderaars. En in het eerste kwartaal van 2021 hebben we de magische grens van 200.000 bereikt.

Er zijn 4 soorten veranderaars:

• Leiders: zetten zelfstandig acties op en coördineren groepen.
  • Eigenaren: zijn actief in een lokale afdeling/initiatief en hebben daar de rol van coördinator of contactpersoon, of steunen ons financieel met meer dan € 200 per jaar.
  • Bijdragers: zijn lid of structurele donateur, of aangesloten bij een lokale afdeling/initiatief
  • Supporters: gaven eenmalig in de afgelopen 12 maanden een losse donatie, tekenden een petitie, of bezochten een bijeenkomst.

Buiten de verandermacht hebben we ook nog een groep mensen die we 'volgers' noemen. Zij ontvangen onze e-mail nieuwsbrief maar doen (nog) niet actief mee.

Veranderaar Dirk Kuiken

“Zo lang als ik me kan herinneren ben ik al bezig met het milieu en met rechtvaardigheid. Als klein jongetje vroeg ik me af hoe het kon dat de één straatarm is en de ander hartstikke rijk. Waarom accepteren we dat? Daar kon – en kan – ik me echt boos over maken! Ik denk dat we allemaal wel zo’n beetje weten wat we op persoonlijk vlak kunnen doen voor het klimaat: veganistisch eten, niet meer vliegen, op de fiets naar je werk gaan, spullen hergebruiken etc. Míjn tip: Blijf anderen erop wijzen dat er veel meer op het spel staat dan alleen die 1,5 graad. De klimaatcrisis is vooral een symptoom van een onderliggend gezwel: namelijk de manier waarop wij denken om te kunnen gaan met de natuur, met dieren, met hele ecosystemen, met de wereld als geheel en uiteindelijk ook met elkaar. Accepteer daarom niet dat de huidige wereld als een gegeven wordt gepresenteerd. Blijf vragen stellen en kom in actie!”