Nederland beschermt de natuur niet voldoende tegen stikstof. Dat constateerde de rechter onlangs. Wij onderzochten die uitspraak. En wat blijkt? Één van de oorzaken, de maximumsnelheid van 130 km per uur, is in strijd met de wet. Lees hoe het zit en wat wij eraan doen.
Hoe harder je rijdt, hoe meer stikstof je uitstoot. Zo simpel is het. Van 120 naar 130 km per uur veroorzaakt al een behoorlijke schade aan de natuur: 12% meer stikstof. Van 100 naar 130 km per uur is nog veel schadelijker: 40% meer stikstof. Teveel stikstof is slecht voor de natuur: planten en dieren raken in de problemen. En juist de rijkdom aan planten en dieren (de biodiversiteit) is zo belangrijk om de aarde leefbaar te houden.
De regelgeving voor stikstof valt onder de wet Natuurbescherming. De snelheidsverhogingen naar 130 op allerlei trajecten zijn zonder vergunning uitgevoerd. Ongelooflijk. Op 2 september werd bekend dat geplande snelheidsverhogingen voorlopig niet doorgaan. Dat is mooi nieuws. Maar als het aan ons ligt, worden ook de verhogingen die al zijn doorgevoerd teruggedraaid. Wel zo logisch toch?
Het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is verantwoordelijk voor het handhaven van de wet Natuurbescherming. Wij hebben daarom een handhavingsverzoek ingediend bij LNV. Wat staat daarin? Dat Nederland zich aan de wet moet gaan houden. Alleen op die manier zorgen we ervoor dat de klimaatcrisis stopt en dat de biodiversiteit wordt beschermd.
Milieudefensie houdt het beleid op gebied van klimaat, milieu en natuur al tientallen jaren goed in de gaten. Daardoor hebben we invloed. En we maken de wereld eerlijker en groener. Help je mee?
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?