english

Baanbrekend onderzoek: investeer niet in de auto, maar in ov en fiets

Veel steden willen het autoverkeer aanpakken, want auto’s zorgen voor grote problemen. Maar ze durven niet. Omdat ze bang zijn dat de bereikbaarheid achteruitgaat. Maar is dat wel zo? Nieuw onderzoek laat wat anders zien.

Steden nu gebukt onder auto

Kijk om je heen en je ziet het. Steden gaan gebukt onder de alom aanwezige auto. Auto’s maken een stad drukker en onveiliger. Ze zorgen voor lawaai en luchtvervuiling. Ook het klimaat is beter af met minder autoverkeer. Bovendien ervaren we steden met zijn allen als prettiger als er minder auto’s zijn.

1990-visual-2000.png

Meer effect voor meer mensen met ov en fiets

Gelukkig kunnen we iets aan deze problemen doen en tegelijkertijd de bereikbaarheid verbeteren. Dat weten we dankzij baanbrekend onderzoek dat mede in opdracht van Milieudefensie is gedaan. Dit zijn de belangrijkste conclusies:

  • Door opstoppingen verslechtert de bereikbaarheid per auto. Investeringen in de auto lossen opstoppingen niet op.
  • Investeringen in openbaar vervoer en fiets hebben veel meer effect op de bereikbaarheid dan investeringen in de auto.
  • Relatief kleine investeringen in openbaar vervoer en fiets zorgen al voor grote verbeteringen van de bereikbaarheid.
  • Als meer mensen met ov en fiets reizen, komt er ruimte vrij voor automobilisten die geen alternatief hebben.

Ook beter voor klimaat, milieu en natuur

Investeren in fiets en ov heeft behalve een betere bereikbaarheid nog veel andere voordelen. Denk aan minder geluidsoverlast, minder ruimtebeslag en tot 10% minder uitstoot van CO2, en tot 8% minder fijnstof en stikstof. Dit is allemaal goed voor klimaat, milieu en natuur!

Bekijk ook het onderzoek zelf en het persbericht.

Wat vind jij?

Is het een goed idee om meer in ov en fiets te investeren dan in de auto? Doe mee met Operatie Klimaat en vul de enquête in.

Vul de enquête in

Onderzoek zorgt voor nieuwe inzichten
Dit onderzoek is baanbrekend, omdat het compleet nieuwe inzichten heeft opgeleverd. En omdat het een methode en software heeft opgeleverd waarmee professionals overal in Nederland aan de slag kunnen. Daardoor kunnen gemeenten, provincies en het Rijk onze steden gezonder, veiliger en groener maken en tegelijkertijd de bereikbaarheid van velen verbeteren.
Het onderzoek is uitgevoerd door CE Delft en Move Mobility. Dat deden zij onder andere in opdracht van het ministerie van I&W, de provincies Brabant en Gelderland, Tilburg, regio Groningen-Assen, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de Fietsersbond en Milieudefensie. Onder meer TU Delft deed de begeleiding.
>Hier vind je het hele onderzoek

Voorrang voor eerlijke oplossingen

Bereikbaarheid is afhankelijk van verschillende dingen. De overheid kijkt nu vooral naar de reistijd en dan wint de auto het vaak. Door te kijken naar wat een stad of regio nodig heeft, zetten we belastinggeld effectiever in.

Denk bijvoorbeeld aan de kosten van een reis en parkeren. Mensen met een hoger inkomen zullen eerder kiezen voor de hogere kosten van een autorit dan mensen met een lager inkomen. Door te investeren in ov- en fietsvoorzieningen verbeter je dus de bereikbaarheid van groepen mensen die minder te kiezen hebben. Zij hebben minder of geen voordeel van investeringen in de auto.

Wil jij ook voorrang voor eerlijke oplossingen? Doe mee met Operatie Klimaat en vul de enquête in.

Loading...