Veelgestelde vragen over de laatste aanmoediging

Milieudefensie moedigt grote vervuilende bedrijven nog 1 keer aan om in actie te komen voor het klimaat. Maar waarom zijn we deze campagne begonnen? En hoe kan jij meedoen? Hier vind je de antwoorden op deze en andere veelgestelde vragen.

  1. Waarom zijn jullie deze campagne begonnen?
  2. Waar baseren jullie je op?
  3. Waarom zijn aandeelhoudersvergaderingen zo belangrijk?
  4. Hoe kan ik meedoen?
  5. Ik wil graag een persoonlijke boodschap, brief of tekening naar bedrijven sturen. Hoe doe ik dat?
  6. Ik ben niet zo activistisch, maar wil wel iets doen. Wat kan ik doen?
  7. Wat kan ik nog meer doen?
  8. Waarom noemen jullie dit de laatste aanmoediging?
  9. Wat volgt er op de laatste aanmoediging?
  10. Wanneer beginnen jullie een volgende rechtszaak?
  11. Wat doen jullie als de CEO's niet luisteren?
  12. Er is vaker actie gevoerd bij aandeelhoudersvergaderingen, waarom zou het nu wel werken?

1. Waarom zijn jullie deze campagne begonnen?

Milieudefensie vroeg in januari 2022 aan 29 grote Nederlandse bedrijven om hun klimaatplannen. Die lieten we door een onafhankelijk bureau onderzoeken. En wat bleek: geen enkel bedrijf scoorde een voldoende. Sterker nog: de meeste bedrijven doen het ronduit slecht. Daarom voeren we campagne om deze bedrijven in beweging te krijgen. En met succes. Pensioenfonds ABP kwam al met een veel beter klimaatplan voor de dag, en ook Albert Heijn heeft inmiddels beterschap beloofd. Bedrijven onder druk zetten werkt.

De laatste aanmoediging is de volgende stap. Dit voorjaar vragen we tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen aan de CEO’s van de grote bedrijven om het juiste te doen. Het is dan ook de hoogste tijd. Zonder deze grote vervuilers kunnen we de klimaatcrisis niet oplossen. Bedrijven die nu nog treuzelen, lopen het risico dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Shell ondervond in 2021 al hoe groot dat risico is. In een vonnis dat wereldnieuws werd, werd Shell veroordeeld om veel meer aan het klimaat te doen en sneller.

2. Waar baseren jullie je op?

In onze campagne baseren wij ons op de Klimaatcrisis-Index. Die index laat zien hoe de grote bedrijven op klimaatgebied presteren. Daarvoor zijn de klimaatplannen van 29 grote bedrijven onderzocht door het onafhankelijke en internationaal hoog gewaardeerde NewClimate Institute. Tijdens het onderzoek is gekeken naar 4 dingen:

  • Of het bedrijf weet en onderzoekt wat zijn eigen uitstoot is;
  • Of het bedrijf doelen stelt om die eigen uitstoot voldoende te verminderen;
  • Of het bedrijf plannen heeft die goed genoeg zijn om de doelen te halen;
  • Of het bedrijf voldoende investeert in klimaatoplossingen en daarbij niet teveel leunt op compensatie, zoals het planten van bomen.

Deze 4 onderdelen zijn vervolgens onderzocht en beoordeeld op:

  • Transparantie
  • Betrouwbaarheid

Transparantie gaat over de (publieke) beschikbaarheid van informatie. Communiceren bedrijven helder en duidelijk over hun aanpak en doelen? Betrouwbaarheid gaat over kwaliteit, dus de vraag of ze hun eigen doelen ook echt gaan halen.
Niet 1 van de 29 onderzochte bedrijven scoorde een voldoende. Veel bedrijven doen het ronduit slecht.

>> Lees de Nederlandse samenvatting van het onderzoek

>> Bekijk het hele onderzoek (alleen Engels)

3. Waarom zijn aandeelhoudersvergaderingen zo belangrijk?

De meeste grote bedrijven hebben aandeelhouders. Dat zijn mensen die een stukje van het bedrijf in handen hebben (een aandeel hebben in het bedrijf). Daar zitten particulieren bij die vaak een beperkt aantal aandelen hebben, maar bijvoorbeeld ook grote pensioenfondsen die veel aandelen hebben. Elk voorjaar komen de aandeelhouders bij elkaar om van het bedrijf te horen hoe ze in het afgelopen jaar hebben gepresteerd en vooral wat de plannen voor de toekomst zijn.

Dit jaar zijn die aandeelhoudersvergaderingen extra belangrijk. Want wij dagen de CEO’s van de bedrijven uit om met veel betere plannen te komen. Met de laatste aanmoediging maken we duidelijk dat het dit keer erop of eronder is. Het klimaat kan niet langer wachten. Pensioenfonds ABP en Albert Heijn hebben al belangrijke stappen gezet. Gaan meer bedrijven zich bij deze voorlopers voegen?

Tijdens aandeelhoudersvergaderingen zijn de schijnwerpers op de bedrijfstop gericht. Niet alleen de aandeelhouders zelf kijken mee, ook de media. Gaan ze het goede doen of blijven ze doorgaan met vervuilen? De grote vervuilers komen niet meer weg met groene praatjes. Dit is het moment, het moet nu gebeuren.

4. Hoe kan ik meedoen?

Meedoen is simpel en heel belangrijk. Want hoe meer mensen meedoen, hoe moeilijker het voor de bedrijven wordt om te blijven treuzelen.  Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Dan krijg je regelmatig te zien wat je nog meer kan doen. Er is altijd wel iets dat bij jou past.

5. Ik wil graag een persoonlijke boodschap, brief of tekening naar bedrijven sturen. Hoe doe ik dat?

Dat is een hartstikke goed idee! Schetsen, schrijven, tekenen, het kan allemaal. En misschien wil je wel met je klas iets maken voor de verschillende bedrijven. Dus, doe je ding, plak er een postzegel op en verstuur het naar één of meer grote vervuilers. 

De adressen van de 29 grote vervuilers vind je hier
  • ABN AMRO, Dhr Robert Swaak, Postbus 283, 1000 EA Amsterdam
  • Stichting Pensioenfonds ABP, Dhr Harmen van Wijnen, Postbus 2885, 6401 DJ Heerlen
  • Aegon, Dhr Lard Friese, Postbus 202, 2501 CE Den Haag
  • Koninklijke Ahold Delhaize, Dhr Frans Muller, Postbus 3050, 1500 HB Zaandam
  • Koninklijke BAM Groep, Dhr Ruud Joosten, Postbus 20, 3980 CA Bunnik
  • Atradius, Dhr David Capdevila, Postbus 8982, 1006 JD Amsterdam
  • Koninklijke Boskalis Westminster, Dhr Peter Berdowski, Postbus 43, 3350 AA Papendrecht
  • BP Europa / BP Nederland, Mw Karen de Lathouder, Postbus 186, 3100 AD Schiedam
  • Koninklijke DSM, Dhr Dimitri De Vreeze, Postbus 6500, 6401 JH Heerlen
  • Dow Benelux, Dhr Anton van Beek, Postbus 48, 4530 AA Terneuzen
  • AkzoNobel, Dhr Gregoire Poux-Guillaume, Postbus 75730, 1070 AS Amsterdam
  • ExxonMobil Benelux, Dhr Jan Michielsen, Graaf Engelbertlaan 75, Breda
  • Koninklijke FrieslandCampina, Dhr Hein Schumacher, Postbus 155, 3800 AD Amersfoort
  • ING, Dhr Steven van Rijswijk, Postbus 1800, 1000 BV Amsterdam
  • KLM Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, Mw Marjan Rintel, Postbus 7700, 1117 ZL Schiphol
  • LyondellBasell Industries, Dhr Peter Vanacker, Postbus 191, 3190 AD Rotterdam
  • NN Group, Dhr David Knibbe, Postbus 9051, 1006 AB Amsterdam
  • Stichting Pensioenfonds Zorg en Welzijn, Dhr Joanne Kellermann, Postbus 117, 3700 AC Zeist
  • Rabobank, Dhr Stefaan Decraene, Postbus 17100, 3500 HG Utrecht
  • Royal Schiphol Group, Dhr Ruud Sondag, Postbus 7501, 1118 ZG Schiphol
  • Stellantis, Dhr Carlos Tavares, Postbus 103, 1170 AC Badhoevedorp
  • Tata Steel Nederland, Dhr Hans van den Berg, Postbus 10, 1950 GA Velsen-Noord
  • Unilever Nederland, Dhr Peter Dekkers, Postbus 160, 3000 AD Rotterdam
  • Uniper Benelux, Dhr Pieter van Stratum, Postbus 430, 3100 AK Schiedam
  • Vitol, Dhr Andries Eeltink, Postbus 7618, 1008 AD Amsterdam
  • Yara Nederland, Dhr Michael Schlaug, Postbus 144, 3840 AC Harderwijk
  • RWE Generation, Dhr Roger Miesen, Postbus 10200, 3004 AA Rotterdam
  • Vion Food Group, Dhr Ronald Lotgerink, Postbus 217, 5460 AE Veghel
  • Koninklijke Vopak, Dhr Dick Richelle, Postbus 8634, 3009 AP Rotterdam

6. Ik ben niet zo activistisch, maar wil wel iets doen. Wat kan ik doen?

Maak je geen zorgen, je bent heus niet de enige. Je kan op heel veel verschillende manieren meedoen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en we sturen je regelmatig een overzicht van wat je allemaal kan doen. Daar zit altijd wel iets bij dat bij jou past.

7. Wat kan ik nog meer doen?

Als aandeelhouder van een bedrijf kan je invloed uitoefenen op het beleid. Door een goede vraag te stellen tijdens de aandeelhoudersvergadering zet je het bestuur onder druk om voor een duurzamere weg te kiezen. 

8. Waarom noemen jullie dit de laatste aanmoediging?

Grote bedrijven weten al heel lang dat er een klimaatcrisis is. En ze hebben ook al heel lang de tijd gehad om hun verantwoordelijkheid te nemen. Maar ze hebben al die tijd getreuzeld en groene praatjes verkocht. Daar zijn we klaar mee.
Wij hebben laten zien dat de grote vervuilers nog bijna niks doen. En nu zetten we ze onder druk om aan de slag te gaan. Komen ze nu nog steeds niet in beweging dan lopen ze het risico dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Shell ondervond in 2021 al hoe groot dat risico is. In een vonnis dat wereldnieuws werd, werd Shell veroordeeld om veel meer aan het klimaat te doen en sneller. Dus dit is wat ons betreft echt de laatste vriendelijke, maar dringende aanmoediging.

9. Wat volgt er op de laatste aanmoediging?

We bekijken eerst welke stappen de bedrijven zelf bekendmaken en wat die waard zijn. En welke bedrijven helemaal niet in beweging komen. Dan besluiten we over eventuele nieuwe rechtszaken. Mocht het zover komen, dan gaan zullen we het publiek weer vragen om die rechtszaak te ondersteunen als mede-eiser. En om ons te helpen bij de kosten.
Maar er gebeurt meer. Want ook rondom de bedrijven zorgen we voor druk. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met werknemers. Daarbij werken we nauw samen met vakbond FNV. Samen voeren we de druk op de top van de bedrijven op.

10. Wanneer beginnen jullie een volgende rechtszaak?

Dat is nog niet bekend. Maar als er nu nog steeds grote vervuilers zijn die niet in beweging komen, wordt de kans daarop wel snel groter. Abonneer je op onze nieuwsbrief, dan houden we je op de hoogte.

11. Wat doen jullie als de CEO's niet luisteren?

Het mooie is, dat ze dat wel doen! Pensioenfonds ABP en Albert Heijn hebben al stevige verbeteringen aangekondigd. Dus onze campagne heeft succes. Maar ze zullen zeker niet allemaal luisteren, dat is duidelijk. Die bedrijven lopen het risico dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Shell ondervond in 2021 al hoe groot dat risico is. In een vonnis dat wereldnieuws werd, werd Shell veroordeeld om veel meer aan het klimaat te doen en sneller. Dus dit is wat ons betreft echt de laatste vriendelijke, maar dringende aanmoediging.

12. Er is vaker actie gevoerd bij aandeelhoudersvergaderingen, waarom zou het nu wel werken?

Dat klopt. En je ziet ook dat bedrijven het steeds lastiger vinden om zich daar doof voor te houden. Maar wij hebben voor het eerst met onafhankelijk onderzoek laten zien dat grote vervuilers het slecht doen als het om klimaat gaat. Daardoor zijn grote bedrijven ook bij de media en het publiek onder het vergrootglas gekomen. En kunnen ze niet meer zonder meer rekenen op de steun van de politiek.

En al die bedrijven weten ook dat 1 van de grootste bedrijven ter wereld, Shell, al van ons heeft verloren in de rechtszaal. De dreiging om nu zelf voor de rechter gedaagd te worden, heeft effect. De meeste bedrijven zullen dat willen voorkomen.

Foto bovenin: een werknemer is in gesprek met de CEO van een groot bedrijf (fragment uit onze campagnevideo).

Loading...