Milieudefensie moedigt grote vervuilende bedrijven nog 1 keer aan om in actie te komen voor het klimaat. Maar waarom zijn we deze campagne begonnen? En hoe kan jij meedoen? Hier vind je de antwoorden op deze en andere veelgestelde vragen.
Milieudefensie vroeg in januari 2022 aan 29 grote Nederlandse bedrijven om hun klimaatplannen. Die lieten we door een onafhankelijk bureau onderzoeken. En wat bleek: geen enkel bedrijf scoorde een voldoende. Sterker nog: de meeste bedrijven doen het ronduit slecht. Daarom voeren we campagne om deze bedrijven in beweging te krijgen. En met succes. Pensioenfonds ABP kwam al met een veel beter klimaatplan voor de dag, en ook Albert Heijn heeft inmiddels beterschap beloofd. Bedrijven onder druk zetten werkt.
De laatste aanmoediging is de volgende stap. Dit voorjaar vragen we tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen aan de CEO’s van de grote bedrijven om het juiste te doen. Het is dan ook de hoogste tijd. Zonder deze grote vervuilers kunnen we de klimaatcrisis niet oplossen. Bedrijven die nu nog treuzelen, lopen het risico dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Shell ondervond in 2021 al hoe groot dat risico is. In een vonnis dat wereldnieuws werd, werd Shell veroordeeld om veel meer aan het klimaat te doen en sneller.
In onze campagne baseren wij ons op de Klimaatcrisis-Index. Die index laat zien hoe de grote bedrijven op klimaatgebied presteren. Daarvoor zijn de klimaatplannen van 29 grote bedrijven onderzocht door het onafhankelijke en internationaal hoog gewaardeerde NewClimate Institute. Tijdens het onderzoek is gekeken naar 4 dingen:
Deze 4 onderdelen zijn vervolgens onderzocht en beoordeeld op:
Transparantie gaat over de (publieke) beschikbaarheid van informatie. Communiceren bedrijven helder en duidelijk over hun aanpak en doelen? Betrouwbaarheid gaat over kwaliteit, dus de vraag of ze hun eigen doelen ook echt gaan halen.
Niet 1 van de 29 onderzochte bedrijven scoorde een voldoende. Veel bedrijven doen het ronduit slecht.
>> Lees de Nederlandse samenvatting van het onderzoek
>> Bekijk het hele onderzoek (alleen Engels)
De meeste grote bedrijven hebben aandeelhouders. Dat zijn mensen die een stukje van het bedrijf in handen hebben (een aandeel hebben in het bedrijf). Daar zitten particulieren bij die vaak een beperkt aantal aandelen hebben, maar bijvoorbeeld ook grote pensioenfondsen die veel aandelen hebben. Elk voorjaar komen de aandeelhouders bij elkaar om van het bedrijf te horen hoe ze in het afgelopen jaar hebben gepresteerd en vooral wat de plannen voor de toekomst zijn.
Dit jaar zijn die aandeelhoudersvergaderingen extra belangrijk. Want wij dagen de CEO’s van de bedrijven uit om met veel betere plannen te komen. Met de laatste aanmoediging maken we duidelijk dat het dit keer erop of eronder is. Het klimaat kan niet langer wachten. Pensioenfonds ABP en Albert Heijn hebben al belangrijke stappen gezet. Gaan meer bedrijven zich bij deze voorlopers voegen?
Tijdens aandeelhoudersvergaderingen zijn de schijnwerpers op de bedrijfstop gericht. Niet alleen de aandeelhouders zelf kijken mee, ook de media. Gaan ze het goede doen of blijven ze doorgaan met vervuilen? De grote vervuilers komen niet meer weg met groene praatjes. Dit is het moment, het moet nu gebeuren.
Meedoen is simpel en heel belangrijk. Want hoe meer mensen meedoen, hoe moeilijker het voor de bedrijven wordt om te blijven treuzelen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Dan krijg je regelmatig te zien wat je nog meer kan doen. Er is altijd wel iets dat bij jou past.
Dat is een hartstikke goed idee! Schetsen, schrijven, tekenen, het kan allemaal. En misschien wil je wel met je klas iets maken voor de verschillende bedrijven. Dus, doe je ding, plak er een postzegel op en verstuur het naar één of meer grote vervuilers.
Maak je geen zorgen, je bent heus niet de enige. Je kan op heel veel verschillende manieren meedoen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en we sturen je regelmatig een overzicht van wat je allemaal kan doen. Daar zit altijd wel iets bij dat bij jou past.
Als aandeelhouder van een bedrijf kan je invloed uitoefenen op het beleid. Door een goede vraag te stellen tijdens de aandeelhoudersvergadering zet je het bestuur onder druk om voor een duurzamere weg te kiezen.
Grote bedrijven weten al heel lang dat er een klimaatcrisis is. En ze hebben ook al heel lang de tijd gehad om hun verantwoordelijkheid te nemen. Maar ze hebben al die tijd getreuzeld en groene praatjes verkocht. Daar zijn we klaar mee.
Wij hebben laten zien dat de grote vervuilers nog bijna niks doen. En nu zetten we ze onder druk om aan de slag te gaan. Komen ze nu nog steeds niet in beweging dan lopen ze het risico dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Shell ondervond in 2021 al hoe groot dat risico is. In een vonnis dat wereldnieuws werd, werd Shell veroordeeld om veel meer aan het klimaat te doen en sneller. Dus dit is wat ons betreft echt de laatste vriendelijke, maar dringende aanmoediging.
We bekijken eerst welke stappen de bedrijven zelf bekendmaken en wat die waard zijn. En welke bedrijven helemaal niet in beweging komen. Dan besluiten we over eventuele nieuwe rechtszaken. Mocht het zover komen, dan gaan zullen we het publiek weer vragen om die rechtszaak te ondersteunen als mede-eiser. En om ons te helpen bij de kosten.
Maar er gebeurt meer. Want ook rondom de bedrijven zorgen we voor druk. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met werknemers. Daarbij werken we nauw samen met vakbond FNV. Samen voeren we de druk op de top van de bedrijven op.
Dat is nog niet bekend. Maar als er nu nog steeds grote vervuilers zijn die niet in beweging komen, wordt de kans daarop wel snel groter. Abonneer je op onze nieuwsbrief, dan houden we je op de hoogte.
Het mooie is, dat ze dat wel doen! Pensioenfonds ABP en Albert Heijn hebben al stevige verbeteringen aangekondigd. Dus onze campagne heeft succes. Maar ze zullen zeker niet allemaal luisteren, dat is duidelijk. Die bedrijven lopen het risico dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden. Shell ondervond in 2021 al hoe groot dat risico is. In een vonnis dat wereldnieuws werd, werd Shell veroordeeld om veel meer aan het klimaat te doen en sneller. Dus dit is wat ons betreft echt de laatste vriendelijke, maar dringende aanmoediging.
Dat klopt. En je ziet ook dat bedrijven het steeds lastiger vinden om zich daar doof voor te houden. Maar wij hebben voor het eerst met onafhankelijk onderzoek laten zien dat grote vervuilers het slecht doen als het om klimaat gaat. Daardoor zijn grote bedrijven ook bij de media en het publiek onder het vergrootglas gekomen. En kunnen ze niet meer zonder meer rekenen op de steun van de politiek.
En al die bedrijven weten ook dat 1 van de grootste bedrijven ter wereld, Shell, al van ons heeft verloren in de rechtszaal. De dreiging om nu zelf voor de rechter gedaagd te worden, heeft effect. De meeste bedrijven zullen dat willen voorkomen.
Foto bovenin: een werknemer is in gesprek met de CEO van een groot bedrijf (fragment uit onze campagnevideo).