Wie heeft voorrang in Rotterdam?

Fietsers en voetgangers krijgen in Rotterdam 46% van de ruimte op straat. In de ranglijst van de 20 grootste gemeenten van Nederland staat Rotterdam hiermee op de 4e plek. Den Haag biedt de meeste ruimte voor fietsers en voetgangers en staat op de 1e plek.

Van wie is Rotterdam?

In Rotterdam nemen geparkeerde auto’s veel ruimte in beslag. Milieudefensie ziet liever gezonde straten met ruimte voor spelen en ontmoeten dan vieze parkeerstraten. Minder ruimte voor auto’s geeft meer ruimte voor voetgangers en groen. In zulke straten kun je fijner fietsen, maar ook sporten, spelen en elkaar ontmoeten. De stad is immers van de mensen. Daarom willen wij ook in Rotterdam een eerlijke verdeling van ruimte. En door te kiezen voor meer duurzame mobiliteit win je ruimte in de stad, krijg je gezondere lucht en belasten we het klimaat minder.

Hoe ziet Rotterdam eruit?

Kaart: de ruimteverdeling op straat in Rotterdam

Kaart: de ruimteverdeling op straat in Rotterdam

In Rotterdam neemt de auto zo'n 54% van alle ruimte in beslag. Dat betekent dat alle parkeervakken en rijbanen voor auto’s samen meer dan de helft van alle ruimte op straat innemen. De auto is dus de baas in Rotterdam. Fietsers krijgen slechts 11% en voetgangers 36% van de straat. Voetgangers hebben in Rotterdam gemiddeld iets meer ruimte dan in de andere grote gemeenten.[1]

In de meeste Rotterdamse wijken neemt de auto 40% tot 50% van de ruimte op straat in. In Overschie is dit iets meer, met 56% van de ruimte. Fietsers krijgen de meeste ruimte in Overschie en Hoek van Holland, respectievelijk 13% en 14% van de ruimte. In het Rotterdamse centrum krijgt de auto 36% van de ruimte, voetgangers krijgen 56%.

Hoeveel ruimte nemen parkeerplaatsen in?

In Rotterdam gaat 10% van alle ruimte op straat naar geparkeerde auto's, met in totaal 480 hectare. Ter vergelijking: dat zijn maar liefst 960 voetbalvelden. Die ruimte kun je ook anders gebruiken. Met minder auto's op straat is er meer plek voor bijvoorbeeld een miniparkje, een speeltuin of een buurtmoestuin. Vaak blijkt dat al die auto's ook helemaal niet nodig zijn: met goede voorzieningen voor fietsers, wandelaars, het openbaar vervoer en elektrische deelauto's kom je ook prima van A naar B.

Hoe gaat Rotterdam op pad?

De manier waarop we reizen, bepaalt hoe de ruimte is verdeeld. Dat geldt ook in Rotterdam. Hoe zien de reizen in Rotterdam eruit?

Auto

Openbaar vervoer

Fiets

Lopen

Overig

42%

37%

9%

8%

3%

Tabel: verdeling van alle vervoerskilometers over de verschillende vervoermiddelen in %

Verreweg de meeste kilometers gaan dus met de auto. Dat kan best anders. Voor korte afstanden is wandelen of fietsen een prima alternatief. Ga je wat verder? Dan zijn de elektrische fiets, elektrische deelauto of het openbaar vervoer een goede optie.

Conclusie: er zijn 142 extra Museumparken mogelijk!

Als we in Rotterdam allemaal duurzaam op weg gaan, dan is er minder ruimte nodig voor auto’s. Met die ruimtebesparing passen er nog 142 extra Museumparken (á 4 hectare per stuk) in de stad. Allemaal ruimte voor mensen in plaats van voor verkeer! En Rotterdam kan die ruimte goed gebruiken. De gemeente kan bijvoorbeeld zorgen voor aantrekkelijke trottoirs, brede fietspaden, schoon openbaar vervoer en elektrische deelauto's. Zo blijft Rotterdam voor iedereen bereikbaar, zonder dat de stad vol staat met auto's.

Meer weten over ons onderzoek?

Lees het achtergrondrapport 'Van wie is de Stad?'

 

[1] Het kan voorkomen dat de optelsom van de percentages niet precies op 100 uitkomt. Dit komt omdat wij de percentages hebben afgerond op hele getallen. 

Stop de grote vervuilers

Het klimaat warmt op, en toch gaan grote bedrijven gewoon door met vervuilen. Maar... er is goed nieuws. Onze klimaatzaken tegen Shell en ING zorgen wereldwijd voor hoop. De vervuilers kunnen gestopt worden!

Loading...