Veelgestelde vragen over onze kaartenactie

Vanaf nu kan je een kaart sturen aan de bestuurders van ABN AMRO en Unilever. Maar waarom zou je meedoen met deze actie? En waarom heeft Milieudefensie voor deze bedrijven gekozen? Hier vind je de antwoorden op deze vragen, en meer.

1. Waarom zou ik een kaart sturen aan ABN AMRO en Unilever?
2. Waarom heeft Milieudefensie gekozen voor ABN AMRO en Unilever?
3. Waar is jullie keuze voor deze bedrijven op gebaseerd?
4. Wat doen jullie als de bestuurders niet luisteren?
5. Hoe kan ik meedoen?
6. Krijg ik een "fysieke" kaart van Milieudefensie?
7. Zijn er kosten verbonden aan deze actie?
8. Ik ben jonger dan 18 jaar, mag ik meedoen aan deze actie?
9. Hoe en wanneer gaan jullie de kaarten aanbieden bij de bestuurders van ABN AMRO en Unilever?
10. Waarvan zijn de kaarten gemaakt?

1. Waarom zou ik een kaart sturen aan ABN Amro en unilever?

Sinds dit jaar is er een nieuwe Europese wet die bepaalt dat bedrijven niet langer onbeperkt broeikasgassen mogen uitstoten. Goed nieuws voor het klimaat! Maar grote bedrijven moeten zich nog wel aan deze wet houden. Op dit moment doen ABN AMRO en Unilever dat nog niet. Daarom gaan wij de bestuurders van deze bedrijven overladen met kaarten. Door de grote hoeveelheid kaarten die we bezorgen, laten we zien dat heel veel mensen willen dat zij zo snel mogelijk vergroenen.

2. Waarom heeft Milieudefensie gekozen voor ABN Amro en unilever?

Wij richten ons met deze actie op ABN AMRO en Unilever, omdat ze geen goed klimaatplan hebben. De bedrijven nemen niet genoeg maatregelen om hun uitstoot naar beneden te krijgen. ABN AMRO blijft investeren in olie en gas. En Unilever heeft een jaarlijkse uitstoot vergelijkbaar met 3 miljoen Nederlandse huishoudens.

3. Waar is jullie keuze voor deze bedrijven  op gebaseerd?

Wij baseren ons op de Klimaatcrisis-Index. Dit overzicht laat zien hoe grote bedrijven op klimaatgebied presteren. Daarvoor zijn de klimaatplannen van 29 grote bedrijven onderzocht door het onafhankelijke en internationaal hoog gewaardeerde NewClimate Institute. Tijdens het onderzoek is gekeken naar 4 aspecten:

  • Of het bedrijf weet en onderzoekt wat zijn eigen uitstoot is.
  • Of het bedrijf doelen stelt om die eigen uitstoot voldoende te verminderen.
  • Of het bedrijf plannen heeft die goed genoeg zijn om de doelen te halen.
  • Of het bedrijf voldoende investeert in klimaatoplossingen en daarbij niet teveel leunt op compensatie, zoals het planten van bomen.

Niet 1 van de 29 onderzochte bedrijven scoorde een voldoende. Veel bedrijven doen het ronduit slecht.

4. Wat doen jullie als de bestuurders niet luisteren?

Het mooie is, dat ze dat wel doen! Pensioenfondsen ABP en PFZW en bouwbedrijf BAM hebben al stevige verbeteringen aangekondigd. Dus onze campagne heeft succes. Maar ze zullen niet allemaal luisteren, dat is duidelijk. Deze bedrijven lopen het risico dat ze voor de rechter moeten verschijnen om uit te leggen waarom ze doorgaan met vervuilen.

5. Hoe kan ik meedoen?

Vul het formulier in en kies het bedrijf waar jij een kaart naar wil sturen. Wil je een kaart sturen naar beide bedrijven? Vink dan het vakje "stuur ze allebei een kaartje" aan.

6. Krijg ik een "fysieke" kaart van Milieudefensie?

Nee, je kan via het formulier laten weten dat je een kaart wil sturen naar een bedrijf van jouw keuze. Wij gaan deze kaarten aanbieden aan de bestuurders van ABN AMRO en Unilever. Je krijgt wel de mogelijkheid om erbij te zijn als we deze lading kaarten gaan bezorgen! Wil je weten hoe en wanneer? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

7. Zijn er kosten verbonden aan deze actie?

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan deze actie. Meedoen is gratis!

8. Ik ben jonger dan 18 jaar, mag ik meedoen aan deze actie?

Ja, ook als je jonger bent dan 18 jaar mag je een kaartje sturen naar ABN AMRO en Unilever. Maar omdat je onder de 18 bent willen we wel dat je het even met je ouders of verzorgers bespreekt.

9. Hoe en wanneer gaan jullie de kaarten aanbieden bij de bestuurders van ABN Amro en Unilever?

Binnenkort volgt meer informatie over hoe en wanneer wij de kaarten gaan aanbieden aan de bedrijven. Wil je op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en volg ons op Instagram.

10. Waarvan zijn de kaarten gemaakt?

Wij staan voor klimaatrechtvaardigheid. Daarom laten wij deze kaarten zo duurzaam mogelijk produceren, bij een drukker in Nederland die draait op groene stroom. De kaartjes worden met duurzame inkt gedrukt op 100% gerecycled FSC® papier.

Veelgestelde vragen over onze kaartenactie

Vanaf nu kan je een kaart sturen aan de bestuurders van ABN AMRO en Unilever. Maar waarom zou je meedoen met deze actie? En waarom heeft Milieudefensie voor deze bedrijven gekozen? Hier vind je de antwoorden op deze vragen, en meer.

Loading...