Veelgestelde vragen over onze kaartenactie

Vanaf nu kan je een kaart sturen aan de bestuurders van ABN AMRO, Ahold Delhaize, KLM en Unilever. Maar waarom zou je meedoen met deze actie? En waarom heeft Milieudefensie voor deze bedrijven gekozen? Hier vind je de antwoorden op deze vragen, en meer.

1. Waarom zou ik een kaart sturen aan ABN AMRO, Ahold Delhaize, KLM en Unilever?
2. Waarom heeft Milieudefensie gekozen voor ABN AMRO, Ahold Delhaize, KLM en Unilever?
3. Wat doen jullie als de bestuurders niet luisteren?
4. Hoe kan ik meedoen?
5. Krijg ik een "fysieke" kaart van Milieudefensie?
6. Zijn er kosten verbonden aan deze actie?
7. Ik ben jonger dan 18 jaar, mag ik meedoen aan deze actie?
8. Hoe en wanneer gaan jullie de kaarten aanbieden bij de bestuurders van ABN AMRO, Ahold Delhaize, KLM en Unilever?
9. Waarvan zijn de kaarten gemaakt?

1. Waarom zou ik een kaart sturen aan ABN Amro, Ahold Delhaize, KLM en Unilever?

Sinds dit jaar is er een nieuwe Europese Klimaatzorgplicht. Grote vervuilers moeten hun uitstoot drastisch verminderen in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Goed nieuws voor het klimaat!

De verduurzaming van deze grote vervuilers gaat nog veel te langzaam. Gelukkig is er een nieuwe Europese Klimaatzorgplicht die bedrijven verplicht hun CO2-uitstoot te verminderen in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent dat grote vervuilers er nu niet meer onderuit kunnen.

Grote bedrijven moeten zich dus, net als iedereen, aan de afspraken houden. Op dit moment doen ABN Amro, Ahold Delhaize, KLM en Unilever dat nog niet. Daarom gaan wij de bestuurders van deze bedrijven overladen met kaarten. Met duizenden kaarten laten we zien dat heel veel mensen willen dat zij zo snel mogelijk vergroenen.

2. Waarom heeft Milieudefensie gekozen voor ABN Amro, Ahold Delhaize, KLM en Unilever?

Wij richten ons met deze actie op ABN AMRO, Ahold Delhaize, KLM en Unilever, omdat ze geen goed klimaatplan hebben. Terwijl ze doen alsof ze groen zijn doen deze bedrijven niet genoeg om hun uitstoot naar beneden te krijgen. ABN AMRO blijft, ondanks de klimaatcrisis, investeren in olie en gas. Ahold Delhaize verlaagde zijn eigen klimaatambities. KLM is wereldkampioen omvliegen. En Unilever heeft een jaarlijkse uitstoot vergelijkbaar met 5,4 miljoen Nederlandse huishoudens.

3. Wat doen jullie als de bestuurders niet luisteren?

Het mooie is, dat ze dat wel doen! Pensioenfondsen ABP en PFZW en bouwbedrijf BAM hebben al stevige verbeteringen aangekondigd. Dus onze campagne heeft succes. Maar ze zullen niet allemaal luisteren, dat is duidelijk. 

De rechter zegt in de uitspraak van het hoger beroep in onze Klimaatzaak tegen Shell: "Ondernemingen als Shell, hebben een eigen verantwoordelijkheid bij het behalen van de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs." Deze bedrijven lopen dus nog steeds het risico dat ze zich voor de rechter moeten verantwoorden.

4. Hoe kan ik meedoen?

Vul het formulier in en selecteer het bedrijf waar jij een kaart naar wil sturen. Wil je een kaart sturen naar alle 4 bedrijven? Vink dan het vakje "stuur ze alle vier een kaartje" aan. Meld je ook aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan elke maand inspirerende nieuwe acties in je inbox.

5. Krijg ik een "fysieke" kaart van Milieudefensie?

Nee, je kan via het formulier op onze actiepagina laten weten dat je een kaart wil sturen naar een bedrijf van jouw keuze. Wij gaan deze kaarten aanbieden aan de bestuurders van ABN Amro, Ahold Delhaize, KLM en Unilever. Wil je weten hoe en wanneer? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

6. Zijn er kosten verbonden aan deze actie?

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan deze actie. Meedoen is gratis!

7. Ik ben jonger dan 18 jaar, mag ik meedoen aan deze actie?

Ja, ook als je jonger bent dan 18 jaar mag je een kaartje sturen naar ABN Amro, Ahold Delaize, KLM en Unilever. Maar omdat je onder de 18 bent willen we wel dat je het even met je ouder of verzorger bespreekt.

8. hoe en wanneer gaan jullie de kaarten aanbieden bij de bestuurders van ABN Amro, Ahold delhaize, klm en Unilever?

Binnenkort volgt meer informatie over hoe en wanneer wij de kaarten gaan aanbieden aan de 4 bedrijven. Wil je op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en volg ons op Instagram.

9. Waarvan zijn de kaarten gemaakt?

Wij staan voor klimaatrechtvaardigheid. Daarom laten wij deze kaarten zo duurzaam mogelijk produceren, bij een drukker in Nederland die draait op groene stroom. De kaartjes worden met duurzame inkt gedrukt op 100% gerecycled FSC® papier.

Veelgestelde vragen over onze kaartenactie

Vanaf nu kan je een klimaatkaart sturen aan de bestuurders van ABN AMRO en Unilever. Maar waarom zou je meedoen met deze actie? En waarom heeft Milieudefensie voor deze bedrijven gekozen? Hier vind je de antwoorden op deze vragen, en meer.

Loading...