Unilever is 1 van de 29 grote bedrijven die wij opriepen om met een klimaatplan te komen. Het bedrijf doet te weinig om aan het klimaatakkoord van Parijs te voldoen. Dit zijn 3 vieze feiten die je moet weten over Unilever.
Unilever heeft zo’n 400 merken op het gebied van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. De kans is dus groot dat ook jij regelmatig producten van Unilever in je winkelmandje hebt. Denk aan de merken als Hellmann’s, Knorr, Magnum, Lipton, OMO, Axe, Calvé, Dove, Robijn, Unox, Ben & Jerry’s en nog vele anderen.
Door het maken en verkopen van deze producten is Unilever verantwoordelijk voor ruim 99,9 megaton CO2 in 2023 (een megaton is 1 miljard kilo). Dat is net zoveel als 5,4 miljoen Nederlandse huishoudens in een jaar uitstoten.
Maar slechts een deel van deze uitstoot komt direct uit de eigen fabriekspijpen. Unilever heeft namelijk ook een verantwoordelijkheid over de uitstoot die vrijkomt bij het produceren en vervoeren van zijn producten. Denk dan bijvoorbeeld aan de CO2 die vrijkomt tijdens het maken van plastic verpakkingen, of bomen die gekapt worden voor de aanleg van palmolieplantages.
In veel van de producten van Unilever zit palmolie. In zó veel producten zelfs dat het bedrijf voor meer dan de helft van zijn omzet afhankelijk is van palmolie. Er worden honderdduizenden hectaren aan regenwoud (ter grootte van de provincie Utrecht) gekapt om plaats te maken voor de nodige palmolieplantages. Hierdoor sneuvelen veel bomen die het broeikasgas CO2 opslaan.
Daarnaast doet Unilever zaken met leveranciers in Indonesië en Brazilië die de mensenrechten van kleine boeren en de lokale bevolking schenden. Deze leveranciers zijn verantwoordelijk voor bosbranden in deze landen. Ook hierbij komt veel CO2 vrij.
Unilever beloofde dat al zijn producten eind 2023 volledig ontbossingsvrij zouden zijn. Maar het bedrijf gaf ook aan dat 26% van de palmolie nog niet gecertificeerd wordt als 'ontbossingsvrij'. Dat geeft weinig vertrouwen dat Unilever echt stappen zet om ontbossing te voorkomen.
Als het gaat om plastic, is Unilever 1 van de grootste vervuilers ter wereld. Het bedrijf verkoopt bijna al zijn producten in plastic verpakkingen. Dat is niet alleen vervuilend door de olie waar plastic van wordt gemaakt. Want als (micro)plastic niet goed wordt opgeruimd, komt het in bodem, rivieren en de zee terecht.
Unilever zegt dat het bedrijf in 2025 minstens 50% minder plastic wil gebruiken. Maar onderzoek laat zien dat het Unilever ver achterloopt op schema.
Unilever gaat door met vervuilen alsof er geen klimaatcrisis is. Maar niet alleen Unilever moet aan het werk. Wij stuurden 29 grote vervuilers een laatste aanmoediging om te verduurzamen. Binnenkort overhandigen wij ABN AMRO, Ahold Delhaize en Unilever een kaart om ze aan hun verantwoordelijkheid te herinneren.
>Lees ook: 3 vieze feiten over ABN AMRO
>Lees ook: 3 vieze feiten over Ahold Delhaize
>Lees ook: 3 vieze feiten over KLM
Foto bovenaan: affiche van Milieudefensie met de namen van Shell, ING en Unilever. Milieudefensie waarschuwt Unilever dat zij heel goed het derde bedrijf zouden zijn waartegen een Klimaatzaak zou kunnen worden aangespannen, na Shell en ING.
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?