Wij vroegen naar het klimaatplan van Ahold Delhaize. En wat blijkt? Het bedrijf doet te weinig om aan het klimaatakkoord van Parijs te voldoen. Deze 3 vieze feiten moet je weten over Ahold Delhaize.
Ahold Delhaize is het moederbedrijf van een paar van Nederland's meest bekende merken. Zo vallen Albert Heijn, Gall&Gall, Etos en Bol.com allemaal onder Ahold Delhaize. Dit maakt Ahold 1 van de grootste bedrijven van Nederland. Maar Ahold Delhaize gaat ook onze grenzen over. Het bedrijf heeft activiteiten in de Verenigde Staten, Tsjechië, België, Luxemburg, Griekenland, Servië, Roemenië en zelfs Indonesië!
Door het maken en verkopen van producten is Ahold Delhaize verantwoordelijk voor ruim 69 megaton CO2 in 2020. Dat is net zoveel als 3,7 miljoen Nederlandse huishoudens in een jaar uitstoten.
Maar slechts een deel van de uitstoot van Ahold Delhaize komt direct uit de fabriekspijpen. Het bedrijf heeft namelijk ook een verantwoordelijkheid over de uitstoot die vrijkomt bij het produceren en vervoeren van zijn producten. Denk dan bijvoorbeeld aan de CO2 die vrijkomt tijdens het maken van plastic verpakkingen, of bomen die gekapt worden voor palmolie.
Waar Albert Heijn, Etos en Bol.com publieksfavorieten zijn, is moederbedrijf Ahold Delhaize er vooral voor de grote aandeelhouders. Het onafhankelijke onderzoeksinstituut SOMO deed onderzoek naar de winsten en uitkeringen (aan aandeelhouders) van Ahold Delhaize sinds het klimaatakkoord van Parijs, en ontdekte dat het bedrijf tussen 2016 en 2023 een winst maakte van €14,2 miljard. Hiervan ging 104% naar de aandeelhouder. De beloning aan de aandeelhouder was dus €0,7 miljard meer dan de nettowinst die het bedrijf maakte in dezelfde periode. Deze winst werd niet geïnvesteerd in het vergroenen van de keten. Gemiste kans!
Tegenover de enorme winsten en beloningen van Ahold Delhaize staat enorme schade aan de samenleving. Op basis van het Klimaatplan dat Ahold Delhaize in november 2022 presenteerde, berekende onderzoeksinstituut Profundo dat Ahold in de periode 2015-2050 een klimaatschade van maar liefst €110 miljard aanricht.
Ahold Delhaize beloofde in 2022 nog om de uitstoot in de gehele keten met 37% terug te brengen tegen 2030. Dat percentage is inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen. Uit de jaarverslagen van Ahold Delhaize blijkt dat aan ongeveer 30% van de uitstoot tot 2030 helemaal niets gedaan wordt. Van de klimaatambities van het bedrijf blijft dus weinig over.
Ahold Delhaize gaat door met uitstoten alsof er geen klimaatcrisis is. Maar niet alleen Ahold Delhaize moet aan het werk. Wij stuurden 29 grote vervuilers een laatste aanmoediging om te verduurzamen. Binnenkort overhandigen wij ABN AMRO, Ahold Delhaize, KLM en Unilever een kaart om ze aan hun verantwoordelijkheid te herinneren.
>Lees ook: 3 vieze feiten over ABN AMRO
>Lees ook: 3 vieze feiten over Unilever
>Lees ook: 3 vieze feiten over KLM
Foto bovenaan: een actievoerder houdt een bordje omhoog met daarop de tekst '€110 miljard klimaatschade dankzij Ahold Delhaize. Bonnetje erbij?'. Fotograaf: Floor Fortunati
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?