Slecht nieuws: CDA, CU, PvdA, SP en D66 willen het gebruik van biobrandstoffen in 2030 meer dan verdubbelen. Dat blijkt uit de maatregelenpakketten die partijen lieten doorrekenen door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).* De plannen én gevolgen op een rij.
In het Klimaatakkoord is een maximum afgesproken voor biobrandstoffen in het wegverkeer in 2030 (60 PJ). D66, CU, PvdA en SP negeren die afspraak en verhogen de inzet van biobrandstoffen (tot 79-88 PJ). Het CDA houdt zich weliswaar aan de afspraak voor het wegverkeer, maar maar wil daarbovenop 21 PJ bijmengen in de luchtvaart. Daarmee kiezen al deze partijen voor een enorme toename in het gebruik van biobrandstoffen. In het geval van D66 gaat het om een verdrievoudiging ten opzichte van 2019. Maar ook CU, PvdA en SP komen daar aardig in de buurt.
*VVD, PVV, FvD en PvdD lieten hun plannen niet doorrekenen door het PBL.
GroenLinks wil de inzet van biobrandstof gemaakt van voedselgewassen verbieden. Het is de enige partij die het advies van de Sociaal Economische Raad (SER) over de duurzaamheid van biomassa volgt. Daarin staat dat de productie van biobrandstoffen uit voedsel ongewenst is. Ook is GroenLinks de enige partij die rekening houdt met ‘fair share’ (zie kader hieronder).
Wat is fair share?
Het fair share-beginsel gaat ervan uit dat iedereen op aarde recht heeft op een eerlijk of gelijk deel van de wereldwijde grondstoffen. Ieder land moet eerlijk kunnen omschakelen naar duurzame energiebronnen. Dat betekent dat wij onze hulpbronnen ook eerlijk moeten verdelen. Met dat in gedachte, berekent Natuur & Milieu dat er in 2030 zo’n 48 PJ biobrandstof beschikbaar is voor vervoer.
Wij roepen de politieke partijen op bij de formatie afspraken te maken:
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?