Ahold Delhaize is 1 van de 29 grote bedrijven die we begin dit jaar opriepen om met een klimaatplan te komen. Ze doen te weinig om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Dit zijn 3 schokkende feiten die je moet weten over Ahold.
Ahold Delhaize in het kort
Ahold Delhaize is een multinational met dochterondernemingen in 10 landen. In Nederland gaat het om de volgende 4 bedrijven: Albert Heijn, bol.com, Gall & Gall, en Etos. Veruit het grootste deel van de CO2-vervuiling van Ahold Delhaize in Nederland komt uit de toeleveringsketen van supermarkt Albert Heijn.
Ahold Delhaize wil de CO2-uitstoot van winkels, kantoren en transport tegen 2030 halveren. Klinkt goed zou je denken, maar dat is het helaas niet. Want wist je dat 95% van de CO2-uitstoot van Ahold uit de toeleveringsketen komt? Dat is de uitstoot die wordt veroorzaakt door de inkoop van producten en de energie die nodig is om de producten te maken en te vervoeren. Voor Ahold Delhaize gaat het in Nederland alleen al om 28.000 producten.
En wat zijn de klimaatambities van Ahold op dit punt? Slechts 15% vermindering in 2030: dik onvoldoende dus! Het komt niet in de buurt van de klimaatdoelen van Parijs: in 2030 moet de CO2-uitstoot verminderd zijn met 45%.
Ontbossing in Brazilië wordt elk jaar erger. De oorzaak: de teelt van soja (veevoer) voor supermarktvlees. Onze nationale trots Ahold is één van de slechts scorende bedrijven op dit gebied.
In maart dit jaar volgt de zoveelste belofte om ontbossing tegen te gaan: Nederlandse supermarkten ondertekenen een sojamanifest en beloven in 2025 een complete ban op niet-duurzame soja. Maar blijft dit bij een belofte of volgt er actie om ontbossing écht tegen te gaan? Ahold beloofde eerder hun aanvoerketens voor 2020 ontbossingsvrij te maken. Dat is niet gebeurd. Houden ze zich nu wel aan deze nieuwe belofte? Ondertussen gaat de ontbossing in Brazilië 'gewoon' door.
Supermarkten hebben veel invloed op het eten dat wij kopen. Met aantrekkelijke aanbiedingen lokken ze consumenten naar de winkel. Vaak zijn dat niet-duurzame producten. Daarnaast gebruiken supermarkten psychologische trucjes om consumenten te verleiden om een bepaalde keuze te maken. Bijvoorbeeld door die producten op ooghoogte te plaatsen.
Uit onderzoek blijkt dat, als het om het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander gaat, dierlijke producten (vlees, kaas, melk en eieren) de meeste klimaatschade veroorzaken (64%). Ahold heeft een grote verantwoordelijkheid om dit tegen te gaan. Door veel minder vlees en zuivel en meer plantaardig te verkopen, kan Ahold meer dan de helft van de CO2-uitstoot terugdringen. Zij hebben grote invloed op het winkelmandje van de gemiddelde Nederlander en kunnen dat winkelmandje dus veel duurzamer maken.
We roepen Ahold op verantwoordelijkheid te nemen voor hun uitstoot. Niet alleen hun eigen uitstoot (winkels, kantoren, vrachtwagens), maar ook die van hun leveranciers en klanten. Samen vragen we daarom aan Ahold Delhaize om een beter plan. Doe je mee?
Foto bovenaan: 2 leden van Milieudefensie Jong staan voor het hoofdkantoor van Ahold Delhaize.
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?