Aan deze 5 eisen moeten de klimaatplannen voldoen

Begin dit jaar vroegen we in een brief aan 29 grote vervuilende bedrijven om hun klimaatplannen naar ons op te sturen. Wij gaan deze plannen nu laten beoordelen. Maar waar moeten die klimaatplannen eigenlijk aan voldoen? In dit artikel lees je meer over de 5 criteria.

Waarom stuurden we 29 grote vervuilende bedrijven een brief?
 Het vonnis in de klimaatzaak tegen Shell was glashelder; bedrijven hebben een eigen verantwoordelijkheid om te voldoen aan het Parijs klimaatakkoord. Daarom hebben we 29 andere grote vervuilende bedrijven in een brief gevraagd naar hun klimaatplannen. Hoe denken zij de klimaatdoelen van Parijs te halen. Deze plannen laten wij doorrekenen en beoordelen door het internationale onderzoeksbureau New Climate Institute. Zo kan straks iedereen zien welke bedrijven goede plannen hebben en welke bedrijven nog veel moeten verbeteren.

1. Een goed klimaatplan voldoet aan het Klimaatakkoord van Parijs

Als eerste willen we dat de bedrijven zich houden aan de doelen van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden. Om dit te halen zullen ze minimaal 45% van hun uitstoot moeten verminderen vóór 2030 (ten opzichte van de uitstoot van 2019). Dit geldt voor de totale uitstoot, dus ook de uitstoot die vrijkomt bij het gebruik van producten die het bedrijf maakt of inkoopt. 

Let op: de klimaatplannen worden beoordeeld op absolute reductie. Dat betekent: het daadwerkelijk minder uitstoten van CO2. Veel bedrijven denken nu nog dat ze hun uitstoot eenvoudig kunnen compenseren door bijvoorbeeld extra bomen te planten. Deze manieren van compensatie lijken een goede oplossing voor het klimaatprobleem. Maar dat zijn ze helaas niet. Zo is er niet genoeg ruimte om alle bomen bij te planten die nodig zijn voor de compensatie van de uitstoot.

2. Een goed klimaatplan gaat over de korte- én lange termijn

Ook moet vóór 2050 de CO2-uitstoot terug naar nul. Wat er nu nodig is: een klimaatplan met maatregelen op de korte termijn die ook toekomstbestendig zijn. En die ook op de langere termijn tot steeds meer vermindering van de CO2-uitstoot leiden. Dus de plannen moeten niet alleen tijdelijke, maar ook langdurige oplossingen zijn. Het gaat namelijk over onze toekomst. 

3. Een goed klimaatplan pakt álle uitstoot aan van het bedrijf

We kijken bij het beoordelen van de plannen naar verschillende soorten uitstoot. Die zijn opgedeeld in 3 categorieën of scopes. Kort samengevat: het gaat bij de klimaatplannen niet alleen om de uitstoot van bedrijven zelf (scope 1) en hun toeleveranciers (scope 2), maar ook om de uitstoot die bijvoorbeeld vrijkomt bij het gebruik van hun producten (scope-3). Bij veel bedrijven valt het overgrote deel van hun uitstoot onder scope 3. In onderstaande afbeelding kan je zien wat er allemaal onder scope 3 valt.

Infographic waarin Scope 1,2, en 3 worden uitgelegd.

4. Een goed klimaatplan bevat eerlijke informatie en duidelijke plannen

We verwachten dat de bedrijven eerlijk en duidelijk over hun totale CO2-emissies en plannen zullen communiceren. Een goed klimaatplan is geloofwaardig, openbaar en haalbaar. Het moet transparant en controleerbaar zijn. We verwachten van bedrijven dat ze in hun klimaatplan laten zien met welke acties en investeringen ze hun uitstoot gaan verminderen. Met alleen praatjes komen ze niet weg.

5. Een goed klimaatplan is in lijn met de OESO-richtlijnen

Ook moeten de klimaatplannen in lijn zijn met de richtlijnen van de OESO. Dit betekent dat de plannen van de bedrijven niet ten koste mogen gaan van mensenrechten. Dus de plannen moeten niet alleen goed zijn voor het klimaat en milieu, maar ook voor mensen. Dit betekent onder ander dat de bedrijven hun CO2-doelen niet mogen halen door bijvoorbeeld uitbuiting van arbeiders of ontbossing of door gebruik te maken van  'oplossingen' die weer andere milieuproblemen veroorzaken.

De bedrijven hebben hun klimaatplannen 15 april bij ons ingeleverd. Maar zijn ze goed genoeg? We laten het nu grondig onderzoeken door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Begin juli delen we de resultaten van het onderzoek. Ben je benieuwd? Meld je dan aan voor de speciale online talkshow op 7 juli. Tot dan!

Ook jij kan een bijdrage leveren

We lieten de klimaatplannen van 29 grote vervuilers onderzoeken. De resultaten staan in de Klimaatcrisis-Index. Het is alarmerend: alle bedrijven op de lijst scoren een onvoldoende. Ze doen allemaal veel te weinig om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Kijk voor meer informatie over de Klimaatcrisis-Index en wat jij kan doen om te helpen.

Foto bovenaan: 2 jongeren van Jongeren Milieu Actief houden een envelop vast, gericht aan de CEO van Friesland Campina. 2 vertegenwoordigers van Friesland Campina luisteren toe.

Word lid van Milieudefensie

Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?

Loading...