Terwijl er op de klimaattop in Egypte weinig gebeurde, heeft Operatie Klimaat stevig actie ondernomen om bedrijven wél echte stappen te laten zetten. Grote demo's, gesprekken met duurzaamheidsmanagers en rondleidingen: dit gebeurde er allemaal dankzij onze veranderaars!
Het was onmogelijk te missen. De actie op vluchthaven Schiphol. Op eigen kracht wist onze OK groep een joekel van een demonstratie neer te zetten op Schiphol Plaza. Dat deden ze naast de al geplande acties van Extinction Rebellion en Greenpeace. Honderden mensen spraken zich samen uit voor het krimpen van de luchtvaart. Onder andere Parool, RTL Nieuws , Metronieuws en NH Nieuws noemden die dag onze Operatie Klimaat actie. Zo zie je maar hoe verschillende manieren van actievoeren elkaar versterken!
Op 10 november stond Milieudefensie Jong voor de Albert Heijn op het Museumplein in hamsterpakken een wereldbol te roosteren. Zo lieten ze zien dat Ahold enorme klimaatschade veroorzaakt. Op diezelfde dag publiceerde Profundo namelijk in opdracht van Milieudefensie een vernietigend rapport over Ahold. Daarin staat dat de schade van het moederbedrijf van Albert Heijn uitkomt op wel 119 miljard euro. Bonnetje erbij?
Tegelijkertijd trapte Operatie Klimaat die dag de filialenstrategie af. Daarmee kunnen mensen door het hele land een petitie aanmaken om een AH filiaal bij hen in de buurt aan te sporen om zich uit te spreken voor een goed klimaatplan van moederbedrijf Ahold.
Nog geen week later (15 november) kondigde Albert Heijn aan dat ze aan onze eis zouden voldoen. Niet 15%, maar 45% minder CO2 in 2030. Actievoeren werkt! Nu moederbedrijf Ahold nog...
OK Groningen kreeg een rondleiding over het terrein van energiebedrijf RWE. De groep ging met het bedrijf in gesprek over de standpunten van Milieudefensie rondom biomassa. RWE voldoet momenteel nog steeds niet aan de eisen voor een degelijk klimaatplan. Ze gaan niet snel genoeg, dus wij blijven de druk opvoeren!
OK Den Haag / Leiden ging in gesprek met de duurzaamheidsmanager van Aegon. Voor deze groep is het een spannende tijd. Aegon wordt namelijk overgenomen door de duurzamere verzekeringsmaatschappij ASR.
OK Utrecht deelde flyers uit vóór het hoofdkantoor van Rabobank. Medewerkers van Rabo waren veelal positief en zeiden tegen de Utrechtse veranderaars dat ze vooral door moesten gaan met actievoeren.
Medewerker van Rabobank Thijs van de Geest ging nóg verder. Hij doneerde de €500,- inflatiecompensatie die hij van zijn baas kreeg aan ons. Want, zo zegt hij zelf: "De bank had dit beter kunnen investeren in een nog duurzamere koers. Daarom geef ik mijn €500,- aan Milieudefensie." Soms komt verandering van binnenuit.
OK Amsterdam stond met 25 actievoerders bij het hoofdkantoor van ING met hun inmiddels beroemde groene leeuw. Zij overhandigden de aanbevelingen van Milieudefensie aan de ING, waarin wordt omschreven hoe ING de doelstellingen van Parijs kan halen. En zorgden ervoor dat onze aanbevelingen duidelijk te zien waren op grote borden.
OK Rotterdam stond samen met een vertegenwoordiger van WALHI (onze zusterorganisatie in Indonesië), bij het hoofdkantoor van Unilever. Uli Arta Siagian van WALHI was erbij om brieven te overhandigen van gemeenschappen in Indonesië die door ontbossing door Unilever worden getroffen. Vervolgens gingen de draaideuren op slot. Unilever voelt zich duidelijk onder druk gezet! Wat een unieke actie, en een prachtig stukje internationale samenwerking.
Milieudefensie organiseerde in samenwerking met onder andere de Waddenvereniging, de Luchtfietsers, en Extinction Rebellion, een protest in Holwerd (Friesland) tegen de geplande gasboringen door Shell. De boodschap: "Houd het in de grond!". Er kwamen zo’n 600 mensen, waaronder OK-leden, vanuit het hele land naar de actie.
Met zandzakken bouwden ze een symbolische dijk en vormden een lint om het Wad te beschermen. De manifestatie kreeg aandacht bij het NOS achtuurjournaal, RTL Nieuws (een half miljoen kijkers) en aandacht bij Leeuwarder Courant, Omroep Friesland, Friesch Dagblad, Trouw, AD en RTV Noord, en zelfs in Duitsland (ZDF)! Bekijk hier onze aftermovie .
OK Wageningen ging langs bij Friesland Campina om ze te herinneren aan de nodige veranderingen voor een goed klimaatplan. Dat is nodig, want ook Friesland Campina wacht te lang met écht veranderen.
Word jij razend enthousiast van al die mensen die samen in actie komen voor het klimaat? Wil jij ook actievoeren en bedrijven als Albert Heijn over de streep trekken?
Foto bovenaan: 600 actievoerders zijn naar Holwerd gekomen om zich uit te spreken tegen Shell die wil boren onder de Wadden.
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?