De 6 sufste reacties van bedrijven op de Klimaatcrisis-Index

Het is nooit leuk om een slecht rapport te krijgen. Dat bleek toen de Klimaatcrisis-Index verscheen. Alle 29 bedrijven, scoorden een onvoldoende (of slechter). Daar waren ze niet blij mee. Dolf Jansen zet de meest bijzondere reacties op een rijtje.

Wat doe je als kind, als je met een rapport vol onvoldoendes thuiskomt?  Je komt met smoesjes. Maar grote bedrijven zijn geen kinderen. Zou je denken. Oordeel zelf.  Dit zijn de 6 sufste reacties, opgetekend door Dolf Jansen.

Gelukkig komen niet alle bedrijven met smoesjes. Daarom hebben we onder de 6 van Dolf ook 2 volwassen reacties geplaatst. Die bedrijven laten zien hoe je ook op een slecht rapportcijfer kan reageren. Want de klimaatcrisis vraagt om actie!

5.  Atradius: je kan geen appels met peren vergelijken, dus...

Atradius laat in het Nederlands Dagblad weten dat het bedrijf "absoluut" met klimaatplannen bezig is. Helaas konden de onderzoekers geen duidelijk doel ontdekken voor het terugbrengen van Atradius' CO2-uitstoot.

En Atradius heeft ook een goed excuus gevonden voor de lage plek op de Klimaatcrisis-Index (helemaal onderaan): er zijn "zoveel verschillende manieren voor het rapporteren hiervan dat het al snel een beetje ‘appels met peren vergelijken’ wordt".

4. LyondellBasell: wij willen toch hetzelfde, jawel!

Ronald van Klaveren van LyondellBasell laat in het AD weten: "Ik heb ook kinderen aan wie ik een leefbare planeet wil achterlaten.” Dus, zo is zijn conclusie: "Milieudefensie en wij, we willen hetzelfde.” Alleen pompt LyondellBasell elke dag tonnen CO2 de lucht in. En Milieudefensie niet.

3b. Vion vindt het niet eerlijk

Het grote slachtbedrijf Vion liet NRC weten dat het niet eerlijk is dat de uitstoot van veehouderijen wordt meegerekend waar het koeien en varkens van koopt. Ze willen niks te maken hebben met die bedrijven, behalve... als ze zaken met ze kunnen doen.

3a. AholdDelhaize: wel de lusten, niet de lasten

Bij het moederbedrijf van Albert Heijn is iets raars aan de hand. Ze prijzen Milieudefensie, maar zijn het níet eens met het rapport. Ze geloven zelf dat ze op de goede weg zijn. Maar ze kunnen de verantwoordelijkheid voor de complete CO2-uitstoot van de producten niet alleen dragen. De winst die ze met de verkoop van die producten opstrijken, willen ze wel graag zelf houden.

2. RWE zegt nee

Het energiebedrijf RWE kreeg een dikke onvoldoende voor haar klimaatplan. Gevraagd naar hoe ze dit gaan verbeteren, verwijzen ze doodleuk naar datzelfde klimaatplan. Maar dat plan had dus juist een dikke onvoldoende gekregen.

1. Dow: greenwashen doe je zo!

Dow trok een opvallende conclusie uit de Klimaatcrisis-Index. Ze zien het vooral als een aanmoediging om beter te worden in de communicatie over hun CO2-uitstoot. Ze willen dus niet beter worden in verduurzaming, maar vooral in greenwashing.

Tot zover de 5 van Dolf. Gelukkig kwamen ze niet allemaal met smoesjes.


De twee eerlijke reacties

Het kan ook anders. Er zijn ook bedrijven die de Klimaatcrisis-Index zien als een aanmoediging. Zij voelen geen behoefte om met slappe excuses aan te komen. We lichten er 2 uit:

1. Tata Steel

Bijna elke dag verschijnen er schokkende berichten in de media over de vervuiling van Tata Steel. Die vervuiling gaat nog altijd door. Maar dankzij druk van omwonenden, de FNV en Milieudefensie heeft Tata Steel vorig jaar voor een schonere productiewijze gekozen. Toch scoort hun klimaatplan nog onvoldoende in de Klimaatcrisis-Index. Hun reactie is duidelijk: "Wij hebben het rapport gelezen en in zijn totaliteit zijn dit geen uitkomsten om trots op te zijn. Er is altijd ruimte voor verbetering en daar helpen analyses als deze bij. We zullen de punten waar we kunnen verbeteren oppakken."

Met zo‘n reactie kunnen we iets. Wij houden de ontwikkelingen bij Tata goed in de gaten. Want de klimaatcrisis wacht niet. En de vervuiling moet zo snel mogelijk stoppen.

2. BAM Groep

Bouwgigant BAM scoorde ook onvoldoende in de Klimaatcrisis-Index. Mark van Kruijsbergen van BAM Groep was aanwezig bij de talkshow die we op 7 juli organiseerden. Hij liet weten dat BAM erkent dat wat betreft CO2-uitstoot de werkelijke impact in scope 3 zit. Volgens BAM is het nu nog "zeer lastig om scope 3 in onze industrie goed meetbaar te maken. Het is dus een belangrijk doel voor ons om scope 3 goed inzichtelijk te maken." 

Scope 3 is de verborgen boosdoener - het spreekwoordelijke addertje onder het gras. Deze scope bevat namelijk de uitstoot die komt kijken bij het gebruik van grondstoffen, basismaterialen én - vooral - de uitstoot die wordt veroorzaakt door het gebruik van de producten na verkoop. Hier lees je meer over scope 1, 2 en 3.

Benieuwd naar reacties van nog 8 andere bedrijven op de Klimaatcrisis-Index?
> Lees hier hoe Rabobank, ING, KLM en anderen reageerden

Word lid van Milieudefensie

Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?

Loading...