Terwijl wij miljarden pompen in het redden van KLM en Schiphol, maken ze er zelf een potje van. In de duurzame en eerlijke wereld waar wij voor staan, is echt geen plek voor belastingontwijking, milieuvervuiling en klimaatopwarming. Deze 4 schokkende feiten zou iedereen moeten kennen.
De miljardensteun die de overheid nu geeft aan KLM is bedoeld om banen te redden. Dat lijkt op het eerste gezicht een goede beslissing. Maar uit onderzoek van Follow the Money blijkt dat het grootste deel van de steun helemaal niet terecht komt bij de werknemers. Het stroomt rechtstreeks naar machtige oliehandelaren en vervuilende Ierse bedrijven.
Dat zit zo: De vliegtuigen van KLM blijven aan de grond, maar het luchtvaartbedrijf heeft allerlei foute deals gemaakt, waardoor ze vaste lasten moeten doorbetalen. Het gaat bijvoorbeeld over de verplichte afname van kerosine en het doorlopend moeten leasen van vliegtuigen. Die leasebedrijven zitten veelal in Ierland, waar ze weinig belasting hoeven te betalen.
Kortom: het zijn grote vervuilende (buitenlandse) bedrijven die van onze staatssteun profiteren, niet de (Nederlandse) werknemers. Ons belastinggeld verdwijnt dus in de verkeerde zakken. Dit is geen eerlijke inzet van belastinggeld. Steun aan werknemers: ja. Steun aan aandeelhouders: nee.
✈️ En uiteindelijk komt de staatssteun zo terecht op plekken waar de fiscale druk het laagst is. https://t.co/zmMBriLzIW
— Follow the Money (@FTM_nl) April 30, 2020
De Nederlandse luchtvaart krijgt al een flinke belastingvrijstelling van onze overheid. Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus. Op jaarbasis komt dit neer op een voordeel van 2 miljard euro. De bakker op de hoek draagt wel netjes bij aan de samenleving. Terwijl deze veel kleiner en veel minder vervuilend is. Dat is de wereld op z’n kop.
De overheid gaat KLM redden in de coronacrisis. Maar deze belastingvoordelen worden niet herzien. Onbegrijpelijk.
Onderzoek i.o.v. @natuurenmilieu laat zien dat de belastingvrijstelling van de luchtvaart in NL elk jaar 2 miljard Euro kost. Dat maakt de vliegbelasting van 200-350 miljoen een schijntje. https://t.co/b3HsJbiS75
— Karin Blaauw (@k_blaauw) October 17, 2018
Het wordt bijna slapstick. Want KLM doet niet alleen niets om klimaatverandering te stoppen. Het verergert de situatie zelfs. De CO2-uitstoot van KLM steeg vorig jaar met 3,5%. En de luchtvaart in het algemeen is de snelst groeiende vervuiler. Met in de afgelopen 5 jaar een CO2-toename van 24,5% door Europese vluchten. Dit zijn korte vluchten die in veel gevallen makkelijk vervangen kunnen worden door de trein.
De luchtvaart doet niet mee aan het klimaatakkoord van Parijs. Ook blijft het buiten schot van het Nederlands Klimaatakkoord. Het wordt hoog tijd dat de sector zijn verantwoordelijkheid neemt. En het is dan ook echt absurd dat onze overheid nu nóg meer miljarden wil pompen in de vervuilende onhoudbare luchtvaartindustrie.
✈️BREAKING:
— Transport & Environment (@transenv) April 1, 2020
The biggest airline polluters INCREASED their emissions last year, according to EU figures released today
After this year's anticipated drop, #aviation CO2 likely to grow again - unless airlines are required to:
⛽️Use green fuels
💶Pay taxeshttps://t.co/49TX5Nk5ev
De KLM heeft de vloot grotendeels geparkeerd op de grond. De weinige vluchten die nog gaan, zijn vooral bedoeld voor vrachtverkeer. Zodat we hier genoeg levensmiddelen en medicijnen hebben. Maar nu blijkt dat die schaarse vluchten ook worden gebruikt om ‘pluimvee’, of liever gezegd ‘plofkippen’ naar Nederland te vervoeren. Dat is wel echt het laatste wat we nodig hebben.
Kip per vliegtuig?! https://t.co/0pdaOi8bJ2
— Suzanne Kröger (@suzanne_GL) May 3, 2020
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?