De aandeelhoudersvergaderingen. Voor veel mensen onbekend terrein. Maar voor ons de plek waar we druk gaan uitoefenen op grote vervuilers. Doe je mee? Dit is wat je erover moet weten.
Elk jaar houden grote bedrijven hun aandeelhoudersvergadering. Dit is een bijeenkomst voor aandeelhouders; mensen die een aandeel bezitten en dus mede-eigenaar zijn van het bedrijf.
Tijdens de vergadering wordt er gepraat over de strategie, prestaties en toekomstplannen van het bedrijf. Daarnaast worden er beslissingen genomen over belangrijke zaken. Bijvoorbeeld over de benoeming van bestuursleden, investeringen, beleidswijzigingen, het goedkeuren van de jaarrekening en het uitkeren van dividend. Dividend is de winst die wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Bij de vergadering zijn aandeelhouders en vertegenwoordigers van het bedrijf aanwezig. Soms zijn er ook vertegenwoordigers van belangengroepen. Zoals de bond voor belangen van aandeelhouders of bijvoorbeeld klimaatactivisten.
Invloed uitoefenen tijdens een aandeelhoudersvergadering kan zowel binnen als buiten de vergaderzaal. Bijvoorbeeld met speeches, aanmoedigingen aan aandeelhouders en pakkende statements. Laat je inspireren door deze 5 spraakmakende acties tijdens aandeelhoudersvergaderingen.
Als je een aandeel hebt gekocht krijg je een aantal rechten. Je hebt recht op dividend, oftewel een winstuitkering. Daarnaast heb je het recht om te stemmen over belangrijke beslissingen en heb je het recht om een vraag te stellen. De vertegenwoordigers van het bedrijf moeten die vraag vervolgens beantwoorden.
Grote bedrijven hebben veel invloed op onze samenleving. Het beleid dat ze voeren kan zowel op een goede als slechte manier het klimaat beïnvloeden. Dat maakt deze vergadering een belangrijke plek voor de klimaatbeweging. Er kan druk worden uitgeoefend op het beleid en worden gepleit voor een goed klimaatplan.
Mark van Baal, oprichter van Follow This is daar een mooi voorbeeld van. Zijn organisatie zet grote vervuilende bedrijven onder druk. Meer daarover lees je in het artikel ¨Steeds meer aandeelhouders willen wél verandering¨.
Hier lees je wat Milieudefensie van plan is tijdens de aandeelhoudersvergaderingen.
Een voorbeeld van een belangrijke klimaatkeuze op een aandeelhoudersvergadering is de klimaatresolutie bij ExxonMobil. De meerderheid van de aandeelhouders stemde vóór een klimaatresolutie, tegen het advies van het bestuur in. De resolutie werd in 2017 aangenomen. Met deze resolutie moet het bedrijf handelen in overeenstemming met de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs.
Ja, in principe kan iedereen aandeelhouder worden. Dit gebeurt vaak via een broker, een tussenpartij die toegang heeft tot de beurs en de handel in aandelen.
Dit voorjaar zetten we klimaat op 1 tijdens de aandeelhoudersvergaderingen. Met onze campagne De Laatste Aanmoediging zetten we druk op grote vervuilers. Dit doen we op meerdere manieren. Met commercials op tv, acties buiten de vergaderzaal, aanmoedigingen naar CEO's en nog meer.
Samen met honderden veranderaars gaan we naar de aandeelhoudersvergaderingen om daar het klimaat centraal te stellen. We stellen de CEO's daar telkens die ene vraag: kom je met een goed klimaatplan of niet? Zo laten we bedrijven kleur bekennen: gaan ze 45% CO2 reduceren of niet? Het antwoord gebruiken we als bewijsmateriaal voor een mogelijk volgende rechtszaak.
Sta jij straks ook in de zaal?
Foto bovenaan: campagnebeeld van een fictieve aandeelhoudersvergadering. © Maaike van Haaster
Milieudefensie moedigt grote vervuilende bedrijven nog 1 keer aan om in actie te komen voor het klimaat. Maar waarom zijn we deze campagne begonnen? En hoe kan jij meedoen? Hier vind je de antwoorden op deze en andere veelgestelde vragen.