In 2011 publiceerde Milieudefensie het plan ‘Bouwen aan een groene metropool’. Het is een opvallend plan. Het laat zien dat het aantal files in de regio Rotterdam-Den Haag met 40% omlaag kan zonder nieuwe wegen aan te leggen.
Geplande dure tunnels en snelwegen zijn niet nodig als dit plan wordt uitgevoerd. De miljarden die zo bespaard worden, gaan als het aan ons ligt naar de trein, light rail en fietssnelwegen. Dat zorgt voor een gezondere en groenere Randstad, waar de bereikbaarheid nog steeds prima is.
In oktober 2011 dienden we ons duurzame verkeersplan in bij de Provincie Zuid-Holland. Dat deden we samen met bewoners uit de regio via een burgerinitiatief. Ons burgerinitiatief werd ondersteund door 7.500 inwoners van Zuid-Holland. Zij vragen de provincie in te zetten op duurzaam verkeer en oplossingen die de leefomgeving niet schaden.
Ons plan ontvangt veel bijval. Milieudefensie krijgt complimenten voor het werk. Maar de provincie durft de stap niet aan en wijst het plan op 29 februari 2012 af.
Misschien was Milieudefensie zijn tijd in 2011 nog iets te ver vooruit. Maar de laatste jaren wordt er opnieuw over rekeningrijden gesproken. Fietssnelwegen en plannen daarvoor zijn enorm in opkomst. En het klimaatakkoord van Parijs dwingt overheden om anders naar mobiliteit te kijken.
Lees ook meer over ons verzet tegen de aanleg van nieuwe wegen.
Milieudefensie zit ondertussen niet stil. Lees meer over onze campagne Recht op gezonde lucht.
Het gaat nu maar om 1 ding: het oplossen van de coronacrisis. Samen kunnen we deze crisis aan. Toch is het verstandig om ook alvast vooruit te kijken: naar de economische crisis en de klimaatcrisis. Want hoe willen we verder? Door nu naar de toekomst te kijken, komen we hier samen beter uit.