In de loop van onze geschiedenis hebben we vaak en langdurig campagne gevoerd tegen de groei van het vliegverkeer. Dat begon al in de jaren 70 met een protestbos bij Schiphol. Het hoogtepunt van de vele acties en campagnes lag in de jaren 90. En opnieuw werd er een protestbos aangelegd: het Bulderbos. Onze leus was (en is): Schiphol is groot genoeg.
Lees er meer over in onze geschiedenis.
Vliegen is slecht voor het milieu. Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd. Ook lawaai is veel omwonenden een doorn in het oog.
De campagnes en acties van Milieudefensie en andere organisaties hadden tot doel de groei van het vliegverkeer tot staan te brengen. In eerste instantie door de aanleg van de Polderbaan op Schiphol te voorkomen. Ondanks opvallende acties, heel veel aandacht in de media en steun onder de bevolking is dat nooit gelukt. Het vliegverkeer wordt tot op de dag van vandaag door de politiek in de watten gelegd en blijft groeien. Niet alleen in Nederland.
Maar misschien wordt 2018 een keerpunt. Want onder druk van het klimaatakkoord van Parijs en nieuwe inzichten over de gezondheidsschade groeit het verzet. De uitbreiding van vliegveld Lelystad en nieuwe groeiplannen van Schiphol stuiten op veel verzet.
Opstijgende vliegtuigen stoten evenveel ultrafijnstof uit als 1 miljoen vrachtwagens. Dat blijkt uit onderzoek van TNO uit 2015. Ultrafijnstof is heel slecht voor onze gezondheid. Het zijn zeer kleine deeltjes (kleiner dan 100 nanometer) die via de longblaasjes rechtstreeks de bloedbaan in gaan. Ter vergelijking: een mensenhaar is 1000 keer zo dik. Eenmaal in het lichaam kunnen de deeltjes leiden tot longziekten, ontstekingen en hart- en vaatziekten.
Het vliegverkeer op Schiphol zorgt voor veel ultrafijnstof in de omgeving. Omwonenden worden er ziek van en gaan eerder dood. Milieudefensie heeft uitgerekend dat vele duizenden inwoners van woonwijken in Amstelveen en Amsterdam door het vliegverkeer enkele maanden tot ruim een jaar eerder dood gaan.
Minder vliegen is de enige oplossing die echt zoden aan de dijk zet en de gezondheid van omwonenden en het klimaat beschermen. Een groot deel van onze vluchten (bijvoorbeeld naar Duitsland, Engeland en België) kan vervangen worden door reizen over land of (in het geval van zakenreizen) door online vergaderingen.
De schade van het vliegverkeer valt niet langer te ontkennen of te negeren. We kunnen niet met zijn allen van het gas af en aan de zonnepanelen, en niets doen aan het vliegverkeer.
In 2018 hebben de bewonersgroepen rond de 6 luchthavens in Nederland zich verenigd. Ook leden van Milieudefensie zijn actief in dit Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart. Hun doel is: stoppen van de groei van het vliegverkeer.
Het gaat nu maar om 1 ding: het oplossen van de coronacrisis. Samen kunnen we deze crisis aan. Toch is het verstandig om ook alvast vooruit te kijken: naar de economische crisis en de klimaatcrisis. Want hoe willen we verder? Door nu naar de toekomst te kijken, komen we hier samen beter uit.