Milieudefensie heeft zich in de loop der jaren vaak verzet tegen de aanleg van nieuwe wegen. Met name tussen 2004 en 2016. De toenmalige kabinetten zagen in meer asfalt dé oplossing tegen files. Milieudefensie verzet zich tegen dat idee.
Onafhankelijk onderzoek laat steeds weer zien dat nieuwe wegen geen files oplossen, maar juist voor nieuwe files zorgen. Nieuwe wegen gaan ten koste van natuur- en recreatiegebieden en de luchtkwaliteit in de steden. Bovendien jagen ze het auto- en vrachtverkeer aan, wat weer zorgt voor klimaatverandering. En nieuwe wegen kosten ongelooflijk veel geld. Geld dat veel beter besteed zou kunnen worden.
Nieuwe wegen zijn helemaal niet nodig om files op te lossen. Dat toonde Milieudefensie in 2011 overtuigend aan met het plan ‘Bouwen aan een groene metropool’. Dit plan laat zien dat het aantal files in de regio Rotterdam-Den Haag met 40% omlaag kan zonder nieuwe wegen aan te leggen. Lees meer over de groene metropool.
Tussen 2004 en 2016 lagen er veel grote asfaltplannen op tafel. Milieudefensie verzette zich tegen die plannen. Dat deden we door zoveel mogelijk samen te werken met omwonenden en lokale actiegroepen.
Samen maakten we bezwaar tegen de plannen bij gemeenten, provincies, de Tweede Kamer en de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van het land. We kochten zelfs een stuk grond om een nieuwe weg (de Eindhovense ruit) tegen de kunnen houden, het Brabants Broek ten noorden van Aarle-Rixtel.
Behalve tegen nieuwe wegen kwam Milieudefensie ook in verzet tegen snelheidsverhogingen.
Op dit moment komen we op voor ons recht op gezonde lucht. Doe je mee?
Het gaat nu maar om 1 ding: het oplossen van de coronacrisis. Samen kunnen we deze crisis aan. Toch is het verstandig om ook alvast vooruit te kijken: naar de economische crisis en de klimaatcrisis. Want hoe willen we verder? Door nu naar de toekomst te kijken, komen we hier samen beter uit.