Samen met veranderaars uit het hele land richtten we ons op de politiek. Onze boodschap: verplicht bedrijven tot het opstellen van een klimaatplan en leg dit vast in de IMVO-wet. Dat is een wet die bedrijven verplicht om internationaal maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Om onze boodschap kracht bij te zetten ondernamen we verschillende activiteiten:
Na de lancering en vooral door de campagne van Fossielvrij, liet pensioenfonds ABP weten dat zij stopt met investeren in fossiele brandstoffen. In december, tijdens het IMVO-debat in de Tweede Kamer, sprak de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking uit dat Nederland niet langer wacht op plannen van de Europese Unie. De regering gaat zelf een wet schrijven om vervuilende bedrijven aan het Akkoord van Parijs te houden. Zo komt de klimaatplicht een stapje dichterbij.
We lanceerden de Klimaatplicht-campagne via TV, pers en influencers. De golf aan media-aandacht die volgde bereikte miljoenen mensen. Op 25 november was de uitzending van Zembla genaamd 'Bord vol ontbossing'. Daarin lieten we zien dat vlees en zuivel gelinkt is aan ontbossing via de sojaketen.
Met onze video riepen we mensen op om onze oproep voor een klimaatplicht te ondertekenen. 40.000 mensen gaven daar gehoor aan.