jaarverslag 2020
Oók gewonnen: rechtszaak tegen Shell in Nigeria

We wonnen dit jaar 2 rechtszaken tegen Shell. Hierdoor moet deze grote vervuiler zijn CO2-uitstoot drastisch terugdringen én de olievervuiling in Nigeria aanpakken. Maar als de andere grote vervuilers gewoon doorgaan met vervuilen en het schenden van mensenrechten, dan zijn we er nog niet. Daarom startten we onze Klimaatplicht-campagne.

Een klimaatplicht voor grote vervuilers

Samen met veranderaars uit het hele land richtten we ons op de politiek. Onze boodschap: verplicht bedrijven tot het opstellen van een klimaatplan en leg dit vast in de IMVO-wet. Dat is een wet die bedrijven verplicht om internationaal maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Om onze boodschap kracht bij te zetten ondernamen we verschillende activiteiten:

• We lanceerden een spraakmakende video waarin de CEO’s van grote vervuilers wél stoppen met ontbossing en vervuiling. Dit zette het debat op scherp.
  • Tijdens de Klimaatmars was klimaatplicht ons thema.
  • We lanceerden een rapport waarin we onthulden dat FrieslandCampina, Vion Food Group, De Heus Voeders, ForFarmers en Agrifirm ontbossing in hun sojaketen niet aanpakken.
  • We deden een Groene Sint-actie voor de Tweede Kamer.
  • We lanceerden het rapport: ‘Nederland is Europees kampioen financiering ontbossing’ waarin staat dat Nederlandse financiële bedrijven miljarden pompen in goederen die tot ontbossing leiden.
Video: CEO's stoppen met ontbossing en vervuiling.

Wat hebben we bereikt?

Na de lancering en vooral door de campagne van Fossielvrij, liet pensioenfonds ABP weten dat zij stopt met investeren in fossiele brandstoffen. In december, tijdens het IMVO-debat in de Tweede Kamer, sprak de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking uit dat Nederland niet langer wacht op plannen van de Europese Unie. De regering gaat zelf een wet schrijven om vervuilende bedrijven aan het Akkoord van Parijs te houden. Zo komt de klimaatplicht een stapje dichterbij.

We lanceerden de Klimaatplicht-campagne via TV, pers en influencers. De golf aan media-aandacht die volgde bereikte miljoenen mensen. Op 25 november was de uitzending van Zembla genaamd 'Bord vol ontbossing'. Daarin lieten we zien dat vlees en zuivel gelinkt is aan ontbossing via de sojaketen.

Wat ging er minder goed?

• We werden niet uitgenodigd bij de grote talkshows.
  • Het was moeilijk om de aandacht en het momentum vast te houden na de lancering.

Hoeveel mensen deden mee?

Met onze video riepen we mensen op om onze oproep voor een klimaatplicht te ondertekenen. 40.000 mensen gaven daar gehoor aan.

Wat zijn onze stappen in 2022?

We houden de ontwikkelingen rond de IMVO-wet in de gaten en grijpen alle kansen om een klimaatplicht in de wet te krijgen. In 2022 ligt er waarschijnlijk een eerste versie van de wet. Waar nodig leveren we input en feedback. Volgens de huidige planning treedt de wet in 2024 in werking.