jaarverslag 2020
Er komt een CO2-heffing voor de industrie

In 2020 behaalden we ook andere lobby-successen.
Hieronder belichten we er 7:

1 - In behandeling: onze klacht tegen ING

Al 20 jaar wijzen wij ING op de rampzalige gevolgen van hun financiering van de palmolie-industrie. Tropische regenwouden worden verwoest en mensen worden van hun land verdreven. Ondanks dat blijft ING geld steken in deze alles verwoestende industrie.

Om een einde te maken aan deze foute investeringen, dienden wij in 2019, samen met onze Friends of the Earth-partners, een klacht in tegen ING. Met succes want het nationale contactpunt van de OESO verklaarde deze in 2020 ontvankelijk. De klacht is uniek omdat een bank voor het eerst wordt verweten dat zij zélf bijdraagt aan misstanden in het buitenland door de financiering die zij verleent.

2 - Europees Parlement: geen geld meer naar ontbossing

Al vele jaren lobbyen we bij de Europees Unie voor bindende regels voor bedrijven, om ontbossing wereldwijd tegen te gaan. In 2020 kwam het Europees Parlement met een rapport waarin het hiervoor pleit. Een groot succes!

Het Europees Parlement wil dat er bindende regels komen voor bedrijven die producten zoals rundvlees, palmolie en sojaolie invoeren. Maar ook voor de banken en investeerders die deze sectoren financieren. Het parlement wil ze wettelijk verplichten er zelf voor te zorgen dat hun geld niet naar ontbossing en mensenrechtenschendingen gaat. En daar moeten sancties tegenover staan.

3 - SER: geen biobrandstoffen uit voedsel

In 2020 voerden we de campagne Geen voedsel in de tank (zie hoogtepunt 6). We boekten daarbij een mooi lobby-succes: de SER publiceerde het advies Biomassa in Balans. Daarin staat:

De SER vindt de productie van biobrandstoffen uit voedsel ongewenst. De SER vindt het vanuit een transitieperspectief raadzaam zoveel mogelijk in te zetten op beschikbare alternatieven, zoals elektrisch vervoer en het gebruik van andere vervoersmiddelen.

Milieudefensie was betrokken bij de totstandkoming van dit SER-advies. Als lid van de SER-commissie Duurzame Ontwikkeling (DUO) leverden we input en gaven we feedback. Na instemming van onze ledenvergadering onderschreven we het advies.

Ook voerden we voor deze campagne lobbygesprekken met Kamerleden en verstuurden we diverse lobbybrieven.

4 - VN-verdrag met bindende regels voor bedrijven

Ook in 2020 zetten we onze lobbykracht in voor een ambitieus VN-verdrag met bindende regels voor bedrijven. Door nationale overheden en de EU te beïnvloeden en daarmee hun standpunt richting de VN.

5 - Meer geld voor klimaatvriendelijk vervoer

Door onze stevige lobby is de Wet Mobiliteitsfonds aangepast en dat is goed nieuws voor het klimaat. Dat betekent dat 7 miljard euro beter wordt verdeeld: met meer geld voor duurzaam en klimaatvriendelijk vervoer en minder voor asfalt. We brachten ons rapport Een nieuwe kijk op bereikbaarheid in de aanloop naar de wet onder de aandacht van diverse Kamerleden.

In dit rapport pleiten we ook voor een progressieve veelvliegerstaks, waardoor mensen die veel vliegen een eerlijke prijs gaan betalen voor hun vliegreizen. Dit idee wordt inmiddels door steeds meer partijen ondersteund.

6 - Exportsteun groener

Meer dan 1500 mensen stuurden tussen 28 september en 8 oktober een e-mail naar Atradius DSB. Zij riepen de Nederlandse exportkredietverzekeraar op om wereldwijd te stoppen met het steunen van olie- en gasprojecten. Onze boodschap: Atradius DSB kan niet langer doorgaan met het aanjagen van de klimaatcrisis met ons belastinggeld. Inmiddels zet ook de Tweede Kamer het fossiele steunbeleid van Atradius DSB onder druk. En de minister komt met een plan hoe er zo snel mogelijk een einde komt aan exportsteun voor olie en gas.

7 - Nog steeds geen meerderheid voor CETA

Nederland heeft nog steeds niet ingestemd met handelsverdrag CETA. Dat is het verdrag tussen de EU en Canada dat fossiele bedrijven de mogelijkheid geeft om klimaatbeleid aan te vechten. In de Tweede Kamer stemde de hele oppositie tegen. In de Eerste Kamer is het nog spannend. Als Nederland tegenstemt, dan is dat het einde van dit klimaatvernielende verdrag.

In het kielzog van het debat over CETA trok de Tweede Kamer zijn steun in voor het verdrag met Brazilië en de andere Mercosur-landen. Onze campagne en lobby-inzet draagt eraan bij dat Nederland zich hard maakt voor verduurzaming van toekomstige handelsverdragen.