english

Nieuwe wegen lossen files niet op

Milieudefensie heeft zich in de loop der jaren vaak verzet tegen de aanleg van nieuwe wegen. Met name tussen 2004 en 2016. De toenmalige kabinetten zagen in meer asfalt dé oplossing tegen files. Milieudefensie verzet zich tegen dat idee.

Onafhankelijk onderzoek laat steeds weer zien dat nieuwe wegen geen files oplossen, maar juist voor nieuwe files zorgen. Nieuwe wegen gaan ten koste van natuur- en recreatiegebieden en de luchtkwaliteit in de steden. Bovendien jagen ze het auto- en vrachtverkeer aan, wat weer zorgt voor klimaatverandering. En nieuwe wegen kosten ongelooflijk veel geld. Geld dat veel beter besteed zou kunnen worden.

Files oplossen kan zonder nieuwe wegen

Nieuwe wegen zijn helemaal niet nodig om files op te lossen. Dat toonde Milieudefensie in 2011 overtuigend aan met het plan ‘Bouwen aan een groene metropool’. Dit plan laat zien dat het aantal files in de regio Rotterdam-Den Haag met 40% omlaag kan zonder nieuwe wegen aan te leggen. Lees meer over de groene metropool.

Samen met omwonenden in verzet

Tussen 2004 en 2016 lagen er veel grote asfaltplannen op tafel. Milieudefensie verzette zich tegen die plannen. Dat deden we door zoveel mogelijk samen te werken met omwonenden en lokale actiegroepen.

Samen maakten we bezwaar tegen de plannen bij gemeenten, provincies, de Tweede Kamer en de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van het land. We kochten zelfs een stuk grond om een nieuwe weg (de Eindhovense ruit) tegen de kunnen houden, het Brabants Broek ten noorden van Aarle-Rixtel.

  • De Eindhovense ruit: een nieuwe snelweg dwars door het Dommeldal en het buitengebied van Geldrop en Nuenen. In 2006 schrapte het gemeentebestuur de plannen en de weg is er tot op de dag van vandaag (mei 2019) nooit gekomen.
  • De Centrale As in Friesland: een nieuwe snelweg dwars door Nationaal Landschap de Noordelijke Wouden. In 2010 vonden we de Raad van State aan onze zijde: de noodzaak van de weg was onvoldoende aangetoond en een belangrijk weidevogelgebied dreigde te worden opgeofferd. Helaas besloot de Raad van State in 2011 anders en ging de aanleg wel door.
  • A13/A16 bij Rotterdam: De A13/A16 verbindt de bestaande snelwegen A13 en A16 en loopt om de wijken Hillegersberg en Schiebroek heen. Daarbij doorkruist de weg recreatiegebied Het Lage Bergse Bos. Ondanks fel verzet van omwonenden en Milieudefensie kreeg de weg in 2017 groen licht.
  • De Westelijke Oeververbinding en de Blankenburgtunnel bij Rotterdam: De Blankenburgtunnel (nu: Maasdeltatunnel) zorgt voor extra druk op de schaarse ruimte tussen Vlaardingen en Maassluis. In dit gebied bevinden zich recreatiegebieden en veel unieke natuur. Ook dit project gaat door, ondanks het verzet en 31.500 handtekeningen.
  • A4 Midden-Delfland en de verbreding A4 Leiderdorp: Over het laatste stukje A4 van niet meer dan 7 kilometer is al sinds de jaren 50 gediscussieerd. Het zijn dan ook cruciale kilometers, want ze gaan ten koste van natuur- en recreatiegebied en de luchtkwaliteit. Het protest van de gemeente Schiedam, Milieudefensie en omwonenden mocht ook hier niet baten. In 2015 werd de weg aangelegd. Ook de verbreding bij Leiderdorp ging door. Zonder effect op de files overigens, want in 2017 was rijksweg A4, bij Leiderdorp, het op één na drukste filepunt van Nederland.

Behalve tegen nieuwe wegen kwam Milieudefensie ook in verzet tegen snelheidsverhogingen.

Op dit moment komen we op voor ons recht op gezonde lucht. Doe je mee?

Loading...