Laat Uber elektrisch rijden of wegwezen

Uber moet elektrisch gaan rijden. Dat concludeert Milieudefensie na onderzoek van YouGov waaruit blijkt dat 47 procent van de Nederlanders bereid is extra te betalen voor taxiritten in elektrische auto’s.

In opdracht van de Europese koepelorganisatie Transport & Environment (T&E) waarvan ook Milieudefensie lid is, heeft onderzoeksbureau YouGov in heel Europa mensen naar hun mening over de taximarkt en Uber gevraagd. In Nederland deden ruim 1000 respondenten mee. Ook antwoordde meer dan de helft van hen dat ze hun taxiritten graag zouden delen met andere klanten als de rit daardoor goedkoper wordt.

Leefbare steden

Uber belooft op de eigen site minder auto's en meer ruimte voor scholen, tuinen en parken om steden leefbaarder, levendiger en betaalbaarder te maken. Uit recent onderzoek getiteld ‘Is Uber part of the problem or the solution?’ van T&E blijkt echter dat steden in heel Europa sinds de komst van Uber kampen met juist méér verkeersopstoppingen en luchtvervuiling. Die extra uitstoot is eerder aangetoond in de Verenigde Staten, maar nu dus ook in Europa. Uber is in Nederland actief in de Randstad, en dan vooral in Amsterdam, maar ook in Eindhoven en Almere.

Rijd zonder uitstoot

Bram van Liere, campaigner van Milieudefensie: ‘Uber presenteert zich als een modern en flexibel alternatief voor de bestaande taxidiensten, maar zet zich niet in voor een klimaatrechtvaardige maatschappij. Onze oproep luidt: rijd zonder uitstoot, stimuleer actief dat klanten hun ritten delen, waardoor de luchtkwaliteit in de steden verbetert. En betaal je chauffeurs een leefbaar loon. Dat is belangrijker dan winst voor de aandeelhouders.’

Milieudefensie werkt mee aan een trans-Atlantische campagne met milieuorganisaties in diverse Europese landen en de Verenigde Staten, met de naam #TrueCostOfUber.

• Transport & Environment is een Europese koepelorganisatie van milieuorganisaties met 49 lidorganisaties, waaronder Milieudefensie. De organisatie zet zich in voor duurzaam verkeer en vervoer in Europa.
Zie ook: "Majority of Uber and taxi users willing to pay more for an electric ride - EU poll"

Volg campagneleider Bram van Liere op twitter

Word mede-eiser in onze Klimaatzaak tegen ING

Wij klagen ING aan in een baanbrekende nieuwe Klimaatzaak. Nooit eerder werd een bank in Nederland aangeklaagd omdat zijn klimaatbeleid tekortschiet. En jij kan meedoen. Sluit je aan bij deze nieuwe rechtszaak en word mede-eiser.