english

Taxidienst Uber: deel van het probleem of van de oplossing?

Veel mensen vinden Uber hartstikke handig. Met je smartphone een goedkope taxi regelen, zodat je snel van deur tot deur kunt reizen. Maar is dat het hele verhaal? Want volgens nieuw bewijs is Uber een ramp voor onze gezondheid, het klimaat en zijn chauffeurs. En dat zit zo.

CO2-uitstoot van 250.000 extra auto’s

Taxidiensten als Uber zitten wereldwijd in de lift. Het aantal deelnemende chauffeurs en ritjes groeit enorm. In Frankrijk en Londen verdriedubbelde het aantal chauffeurs. Waar het aantal gewone taxivergunningen is gebonden aan een maximum, groeien dit soort taxidiensten onbelemmerd.

En die groei zie je terug in de drukte en de vervuiling. Dit zijn de feiten:

  • 10 tot 20% van al het verkeer in de stad komt voor rekening van taxidiensten, terwijl het maar om een paar procent van de auto’s gaat.
  • Het aantal autoritten in onze steden daalt al 15 jaar achter elkaar. Maar door de enorme groei van het aantal Uberlicensies en -ritjes, dreigt aan die daling een einde te komen.
  • De CO2-uitstoot van taxidiensten als Uber in Londen, Parijs en Brussel komt overeen met de uitstoot van 250.000 extra privéauto's. Dat staat haaks op de ambitie van die steden om hun uitstoot te verminderen.
  • In Frankrijk bestaat 90% van de Uberauto’s uit diesels. Dat is in de meeste andere landen ook zo. Diesels zorgen voor extra veel ongezonde luchtvervuiling.
  • Uber zet wereldwijd in op een groei van 20%, met name in Europa. Tot een daling van het aantal traditionele taxivergunningen heeft de komst van Uber niet geleid.

> Deze cijfers zijn afkomstig uit onderzoek van Transport & Environment. Dat is een Europese milieukoepel waarbij Milieudefensie is aangesloten.

Chauffeurs uitgebuit

Uber maakt misbruik van de mensen die in hun naam rondrijden en onze steden vervuilen. Zij worden slecht betaald en zijn slecht verzekerd. Alleen omdat ze hun chauffeurs uitbuiten, kunnen ze goedkope ritjes aanbieden. Dat maakt Uber tot een ouderwets in plaats van een modern bedrijf.

Als maatschappelijke organisaties vragen om verbetering van de milieuprestaties en de arbeidsomstandigheden, roept Uber dat dit banen gaat kosten. Een doorzichtige PR-tactiek. Van een modern bedrijf mogen we verantwoordelijkheid verwachten; voor hun chauffeurs en de samenleving.

Uber, neem je verantwoordelijkheid

Uber beweert al jaren dat er niets aan de hand is. Dat is niet langer geloofwaardig. Uber is een deel van het probleem en maakt de problemen alleen maar erger. Daarom heeft een brede coalitie van milieuorganisaties in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland de handen ineengeslagen. Milieudefensie is een van die organisaties.

De coalitie roept Uber op om een deel van de oplossing te worden. Dat kan door snel in te zetten op elektrische auto’s en hun chauffeurs eerlijk te behandelen. Volg de ontwikkelingen op Twitter via #TrueCostOfUber.

Blijf op de hoogte. Abonneer je op onze nieuwsbrief.

Loading...