Wist je dat Unilever in 2021 op de derde plek stond van grootste plastic vervuilers ter wereld? In dit artikel lees je waarom Unilever één van de grootste klimaatvervuilers van Nederland is.
We lieten de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. Wat blijkt? De klimaatplannen zijn onvoldoende. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.
De multinational heeft zo’n 400 merken op het gebied van voedingsmiddelen, persoonlijke verzorging en schoonmaakartikelen. De kans is dus groot dat ook jij regelmatig producten van Unilever in je winkelmandje hebt. Denk aan de merken als Hellmann’s, Knorr, Magnum, Lipton, OMO, Axe, Calvé, Dove, Robijn, Unox, Ben & Jerry’s en nog vele anderen.
Door het maken en verkopen van deze producten is Unilever verantwoordelijk voor ruim 61 megaton CO2. Dat blijkt uit hun eigen cijfers. Dat is net zoveel als 3 miljoen Nederlandse huishoudens in een jaar uitstoten. Een klein deel hiervan komt bijvoorbeeld door elektriciteit die gebruikt wordt in fabrieken. Maar de meeste uitstoot komt niet uit fabriekspijpen. Dat zit zo.
Voor alle producten zijn ingrediënten nodig. Bij het maken van deze ingrediënten op boerderijen komen broeikasgassen vrij. Zoals bij de productie van melk, wat nodig is voor het roomijs van Magnum. Ook moeten de ingrediënten vervoerd worden. Denk aan groentes die uit andere delen van de wereld naar Nederland komen. En bijna al deze producten verpakt Unilever in plastic. Al dit plastic moet uiteindelijk weer ingezameld en opgeruimd worden. Ook daarbij komt veel CO2 vrij. In al deze stappen in het proces heeft Unilever een verantwoordelijkheid.
In veel van de producten van Unilever zit palmolie. En waar palmolie is, wordt regenwoud gekapt. Bomen dus die het broeikasgas CO2 opslaan. Jarenlang deed Unilever zaken met leveranciers in Indonesië die verantwoordelijk zijn voor bosbranden. Het bedrijf nam zich voor in 2020 alleen nog maar gecertificeerde, zogenaamd ‘duurzame‘ palmolie te gebruiken. Maar dat is niet gelukt. Het nieuwe doel is, dat alle producten in 2023 ontbossingsvrij zijn. Toch ontbreekt het aan de echte wil om te gaan voor duurzaamheid.
De RSPO-certificering die Unilever gebruikt om te laten zien dat hun palmolie duurzaam is, is bovendien onbetrouwbaar. Daarom hebben wij er geen vertrouwen in dat Unilever echt ontbossingvrij wordt en mensenrechtenschending gaat voorkomen.
Als het gaat om plastic, is Unilever één van de grootste vervuilers ter wereld. Ze verkopen bijna al hun producten in plastic verpakkingen. Dat is niet alleen vervuilend door de olie waar plastic van wordt gemaakt. Want als (micro)plastic niet goed wordt opgeruimd, komt het in bodem, rivieren en de zee terecht (lees hier meer over de plastic soep).
Elk jaar tellen milieuorganisaties weggegooide plastic verpakkingen tijdens beach cleanups. De resultaten staan in het Brand Audit report. Ieder jaar behoren de verpakkingen van Unilever tot de meest gevonden verpakkingen.
Multinationals als Unilever proberen het plasticprobleem op te lossen door massaal afvalbergen af te graven. Daarmee maakt het bedrijf zijn belofte waar dat het meer afval opruimt dan verkoopt. Dit plastic afval wordt verbrand als alternatieve brandstof. Dat klinkt misschien duurzaam, maar bij de verbranding komen veel schadelijke stoffen en CO2 in de lucht terecht. Door ‘op te ruimen‘ kan Unilever plastic verpakkingen blijven gebruiken, waardoor plastic in de natuur terecht blijft komen. Een verbod op plastic wil Unilever niet.
Unilever presenteert zichzelf graag als een duurzame multinational. Het bedrijf steunde de klimaattop in Glasgow vorig jaar als partner. Dit duurzame imago is onterecht. Unilever wil netto nul uitstoot bereiken in 2039 door hernieuwbare energie te gebruiken en voedselverspilling te verminderen. Maar de meeste uitstoot wordt veroorzaakt door andere stappen in het proces: het maken van ingrediënten, vervoer en afval opruimen. Voor het verminderen van deze uitstoot heeft het bedrijf geen goed klimaatplan. Dat moet en kan anders!
De verantwoordelijkheid van Unilever in Nederland
Unilever was jarenlang één van de grootste en machtigste multinationals in Nederland. Het bedrijf ontstond ruim 90 jaar geleden door het samengaan van een Brits en Nederlands bedrijf en werkte toen vanuit beide landen. In 2020 verhuisde het hoofdkantoor van Unilever naar het Verenigd Koninkrijk. Toch vind je in Nederland nog steeds veel belangrijke afdelingen van Unilever. Bijvoorbeeld het hoofdkantoor van Unilever Benelux in Rotterdam, de ijsfabriek in Hellendoorn en het voedsel-onderzoekscentrum in Wageningen. Deze afdelingen van Unilever zijn in Nederland verantwoordelijk te houden voor de CO2-uitstoot van de producten die ze maken, verkopen en onderzoeken.
Unilever heeft geen goede plannen om ontbossing te stoppen en wil palmolie blijven gebruiken. Milieudefensie denkt niet dat palmolie ooit duurzaam kan zijn (lees hier welke alternatieven wij wel zien voor palmolie). Ook aan het gebruik van plastic verpakkingen komt geen einde.
Unilever presenteert zichzelf als een duurzaam bedrijf, maar lost de eigen klimaatproblemen niet op.
We lieten het klimaatplan van Unilever onderzoeken. Wat blijkt? Het klimaatplan is onvoldoende. Unilever gaat door met vervuilen alsof er geen klimaatcrisis is. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.
Foto bovenaan: zicht op het hoofdkantoor van Unilever Benelux aan het Weena in Rotterdam. Shutterstock/Frans Blok
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?