Dit is waarom KLM op onze lijst van grote vervuilers staat

Wist je dat KLM verantwoordelijk is voor een klimaateffect dat gelijk staat aan de CO2-uitstoot van 1.35 miljoen huishoudens? Niet echt duurzaam dus. Lees waarom we vervuiler KLM om een klimaatplan hebben gevraagd.

We lieten de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. Wat blijkt? De klimaatplannen zijn onvoldoende. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.

Hoe vervuilend is de KLM?

Dit is de stand van zaken: KLM is verantwoordelijk voor een klimaateffect even groot als 27 miljard kg CO2. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 1.35 miljoen Nederlandse huishoudens. De luchtvaart is een van de grootste veroorzakers van vervuiling, geluidsoverlast en klimaatschade. Tegelijkertijd hebben maatschappijen als KLM nog geen goed plan om te verduurzamen.

KLM is zelfs van plan om door te gaan waar ze mee bezig is en dus te blijven groeien. Alleen de activiteiten op de grond wil de vliegmaatschappij in 2030 CO2-neutraal hebben. Maar dit is slechts een héél klein gedeelte van KLM’s totale uitstoot, minder dan een half procent. De uitstoot vindt vooral plaats in de lucht.

KLM is geen gezond bedrijf

KLM is niet alleen slecht voor het milieu, het bedrijf is ook ongezond. Het luchtvaartbedrijf is niet rendabel en de vraag is of dit ooit gaat gebeuren. Want alle bedrijven zullen hun uitstoot door zakenreizen moeten terugdringen. T&E (Transport & Environment) roept grote bedrijven daarom op te stoppen met de vele zakenvluchten. Helaas lijken vervuilers zoals Shell en BP hier nog niks mee te doen.

Onderzoeksbureau McKinsey verwacht structureel 20% minder zakenreizen. Dat komt door de toename van digitale meetings die door de coronacrisis populair zijn geworden. Ook zegt McKinsey dat grote luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, voor meer dan de helft van de winst afhankelijk van zakenreizen zijn. Het ziet er dus niet goed uit voor KLM.

Gaat duurzaam vliegen ooit lukken?

Helaas is duurzaamheid nog steeds niet het belangrijkst aan de directietafel van KLM. Het bedrijf verwacht teveel van bio-kerosine en andere ‘duurzame’ brandstoffen. Het feit is dat er lang niet genoeg van deze brandstoffen zijn.

Ook de impact van technische innovaties is zeer beperkt. Een aantal aanpassingen aan een vliegtuig zorgt slechts voor een paar procent brandstofbesparing. Een druppel op een gloeiende plaat. De echte oplossingen blijven ondertussen onbesproken: minder vliegen, meer met de trein, de fiets of de auto.

Dit is hoe de greenwashing van KLM werkt

KLM zegt consumenten bewust te willen maken over hoe vervuilend vliegen is. Bij het boeken van een vlucht wordt getoond hoeveel CO2 het vliegtuig uitstoot. De reiziger kan vervolgens een toeslag betalen waarmee KLM de CO2 -uitstoot zogenaamd compenseert door bijvoorbeeld het planten van bomen.

Dat klinkt goed, maar dit is greenwashing: je groener voordoen dan je eigenlijk bent. In reclames noemt KLM zich zelfs als een van de schoonste luchtvaartmaatschappijen. Het compenseren van CO2-uitstoot is geen goed idee. Het zorgt er namelijk voor dat KLM de verantwoordelijkheid afschuift op de consument en ondertussen gewoon blijft doorvliegen.

Samen pakken we grote vervuilers aan

We lieten het klimaatplan van KLM onderzoeken. Wat blijkt? Het klimaatplan is onvoldoende. KLM gaat door met vervuilen alsof er geen klimaatcrisis is. Het is hoog tijd dat KLM aan de toekomst gaat denken. Een duurzame en eerlijke toekomst voor de volgende generaties.

Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.

Foto bovenaan: gebouw van KLM

Geef tegengas: stuur Shell een sms

Shell moet van de rechter zijn uitstoot met 45% verminderen in 2030. Toch wil Shell vanaf 2024 boren naar gas onder de Wadden. Samen met de Waddenvereniging roepen wij Shell op het unieke waddengebied te beschermen. Doe je mee?

Loading...