Veelgestelde vragen over het Ahold-rapport: Profit or Planet?

Hier vind je veelgestelde vragen over het rapport 'Profit or Planet? Ahold Delhaize’s profits can fund a transition towards sustainable, Paris-aligned food'.

Lees het volledige rapport hier. 
Iets minder tijd? Check hier de factsheet!


Vragen

1. Waarom zeggen jullie dat klanten 40% extra betalen voor biologisch?
2. Is Ahold zelf verantwoordelijk voor die prijsopdrijving?
3. Maar is biologisch eten niet gewoon duurder om te maken?
4. In het onderzoek staat dat biologische klanten meer te besteden hebben.
Waarom is dat dan erg?

5. Waarom zijn jullie tegen het opkopen van eigen aandelen?
6. Maar aandeelhouders mogen toch beloond worden? Waarom moet dat geld naar het klimaat?

 

1. Waarom zeggen jullie dat klanten 40% extra betalen voor biologisch?

Onderzoek van Profundo toont aan dat biologische producten bij Ahold gemiddeld 40% duurder zijn dan nodig is. De échte meerkosten voor productie en logistiek bedragen zo’n 16%, maar Ahold rekent 56% meer dan voor niet-biologisch.

Voorbeeld:
Een mandje met reguliere producten kost €100. Een biologisch alternatief zou €116 moeten kosten. Maar bij Ahold betaal je daar €156 voor. Het verschil – €40 – is onnodige prijsopdrijving.

2. Is Ahold zelf verantwoordelijk voor die prijsopdrijving?

Ja, deels. Profundo stelt dat de helft van die extra marge bij Ahold terechtkomt als winst. Ahold gebruikt dus biologische producten om zijn winst op te schroeven. Dat tikt aan: klanten die biologisch kopen, dragen zo bij aan 16% van Aholds totale nettowinst van 2 miljard euro.

3. Maar is biologisch eten niet gewoon duurder om te maken?

Zeker, het is 16% duurder vanwege andere productie- en logistieke eisen. Maar Ahold rekent meer dan drie keer zoveel extra. Die meerprijs gaat dus niet naar de boer of betere productie, maar komt terecht bij het bedrijf zelf.

4. In het onderzoek staat dat biologische klanten meer te besteden hebben. Waarom
is dat dan erg?

Het is problematisch omdat Ahold duurzaam eten tot een luxe maakt. Niet alleen rijke klanten winkelen bij Albert Heijn. Maar door biologische producten zo duur te maken, worden minder rijke mensen uitgesloten van gezonde en duurzame keuzes. Duurzaam eten zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn, niet alleen voor mensen met een goedgevulde portemonnee.

5. Waarom zijn jullie tegen het opkopen van eigen aandelen?

Het opkopen van aandelen is bedoeld om de beurskoers op te drijven en aandeelhouders rijker te maken. Het dient geen duurzaam of maatschappelijk doel. Ahold gebruikt 1 miljard euro voor een zogenaamd ‘buyback’-programma. Dat geld kan ook gaan naar investeringen in klimaatbeleid, betaalbare duurzaamheid of eerlijke lonen. Nu versterkt het vooral ongelijkheid.

6. Maar aandeelhouders mogen toch beloond worden? Waarom moet dat geld naar
het klimaat?

Volgens Profundo kan Ahold zijn klimaatdoelen uit het Parijsakkoord halen met een investering van 690 miljoen euro per jaar – dat is slechts 22% van de huidige winstuitkering. Het bedrijf keert 2 miljard uit aan aandeelhouders én geeft jaarlijks 700 miljoen uit aan marketing. Er is dus geld genoeg. Het gaat om een kwestie van keuzes: (veel) winst voor een paar, of toekomst voor ons allemaal.

 

Loading...