Petro Pete, een Bob de Bouwer-achtige figuur, wordt op een dag wakker in een wereld zonder olie. En dat is een regelrechte nachtmerrie. Hij moet rennend in zijn pyjama naar school zonder zijn tanden te poetsen. Dit omdat zijn tandenborstel is verdwenen, er geen banden meer op zijn fiets zitten en de bus ook al niet reed. Met vrolijk geanimeerde scenario's als dit, maakt Shell kinderen wijs dat we absoluut niet zonder olie kunnen.
Bovenstaande afbeelding is een scene uit Petro Pete’s Big Bad Dream. Het verhaal is het nieuwste in een vrolijk gekleurde reeks van de Oklahoma Energy Resources Board, een overheidsinstelling die wordt gefinancierd door olie- en gasproducenten in Oklahoma, waaronder Shell. Het bestuur heeft in de afgelopen 20 jaar meer dan 40 miljoen dollar uitgegeven aan pro-olie onderwijs. Inclusief honderden pagina's met studieprogramma's, een sprekersserie en een naschools programma. Allemaal gratis voor kinderen uit de kleuterklas tot aan de middelbare school.
De klas onderzoekt waarom alle essentiële onderdelen uit Pete’s leven zijn verdwenen. De conclusie komt van de juf: "Het lijkt erop dat je vandaag al je petroleum bijproducten mist!" En die bijproducten zijn dingen waar kinderen over het algemeen heel blij van worden, zoals softijs, racefietsen en voetballen. Al snel besluit Pete met zijn hele klas dat geen aardolie meer hebben een regelrechte nachtmerrie is.
Scholen en bibliotheken in Oklahoma hebben meer dan 9.000 gratis exemplaren van Petro Pete's Big Bad Dream ontvangen. Het verhaal werd nog groter door een Facebook-foto waarop kleuters poseerden op een klimrek met hun favoriete bijproducten van olie, namelijk knuffels en voetballen. Een staaltje kindermarketing waar de MacDonalds nog een puntje aan kan zuigen.
Een studie uit 2016 bevestigt dat de Amerikaanse jeugd "gemengde boodschappen" ontvangt over klimaatverandering. Bijna een derde van de docenten op de middelbare school heeft ten onrechte gesuggereerd dat het broeikaseffect een natuurlijk verschijnsel is. Een ander kwart van de docenten heeft net zoveel tijd besteed aan het weerleggen als het bewijzen van de opwarming van de aarde.
Petro Pete’s Big Bad Dream is mede-mogelijk gemaakt door de olie- en gasproducenten in Oklahoma die de Oklahoma Energy Resources Board (OERB) financieren, waaronder Shell. Een eerdere slogan van dezelfde instelling was: you can’t be cool without fuel”. API heeft jarenlang twijfel gezaaid over de ernst van klimaatverandering. Zo schreef API in 1998 : ‟De overwinning is behaald als de gemiddelde burger de onzekerheden van de klimaatwetenschap ‘begrijpt’; als erkenning van de onzekerheden deel wordt van ‘volkswijsheid’, en als degenen die het verdrag van Kyoto propageren op basis van actuele wetenschap een beetje wereldvreemd lijken.”
Milieudefensie is een rechtszaak gestart tegen Shell. Shell speelt een grote rol in het veroorzaken van klimaatverandering. Niet alleen omdat het bedrijf handelt in fossiele brandstoffen, maar ook omdat het een uitgekiende PR campagne heeft waarmee het kinderen wijsmaakt dat we nog lang niet zonder olie- en gas kunnen. Het kwalijke is dat Shell hiermee de toekomst van diezelfde kinderen in gevaar brengt. Als Shell geen andere koers gaat varen, dan wordt de toekomst van deze kinderen pas echt een regelrechte nachtmerrie .