jaarverslag 2022
Klimaatzaak: we houden druk op Shell

De uitkomst van onze Klimaatzaak: Shell moet van de rechter 45% minder CO2 uitstoten in 2030. Maar Shell lijkt niet van plan om zich daarvoor in te zetten. Integendeel. De grote vervuiler wil wereldwijd juist naar méér olie en gas boren. In Brazilië, Australië, Zuid-Afrika en onder onze Waddenzee.

Om Shell daarop aan te spreken ondernamen we de onderstaande activiteiten:

• In mei waren we aanwezig bij de aandeelhoudersvergadering van Shell in Londen. Tegelijkertijd voerden we actie voor het kantoor van Shell in Den Haag.

Campagneleider Nine de Pater was in Londen:

“Shell blijft lijnrecht tegen het vonnis van de rechter ingaan en brengt daarmee dagelijks mensenlevens in gevaar. Het is onacceptabel dat de mensen die de beslissingen nemen, het vonnis naast zich neerleggen. Gevaarlijke klimaatverandering zorgt nu al voor overstromingen, bosbranden en extreme hitte. Iedere dag dat Shell's uitstoot niet omlaag gaat worden mensenrechten geschonden."

Neele Boelens, voorzitter van Milieudefensie Jong,
was in Den Haag:

"Vandaag staan we hier bij Shell. Omdat Shell al jarenlang een ramkoers inzet. Shell wist allang van de klimaatcrisis. Ze wisten dit al ver voor de rest van de wereld het wist. Ze wisten dit al ver voor mijn generatie geboren werd. Ze wisten dit al ver voordat het te laat was. Maar Shell koos ervoor om niks te doen. Maar wij kijken daar dwars doorheen. Wij zien Shell's klimaatmisdaden en mensenrechtenschendingen. En we zijn er klaar mee!"

• In september publiceerden we een rapport over alle nieuwe olie- en gasprojecten die Shell nog wil starten.
  • Vanaf oktober vroegen we aandacht voor het plan van Shell om te boren onder de Waddenzee. We lanceerden samen met de Waddenvereniging een sms-campagne waar 20.000 mensen aan meededen. Op de dijk bij Ternaard voerden we actie met 500 mensen uit het hele land.
  • In oktober publiceerden we een volgend rapport  over greenwashing. Shell doet alsof hij de wereld beter maakt door bomen te planten. Uit ons rapport blijkt dat daar niets van klopt. Het is een schijnoplossing die afleidt van echte maatregelen tegen klimaatverandering.
  • We werkten hard aan ons antwoord op het hoger beroep van Shell. We stuurden ons ‘Memorie van Antwoord’ naar Shell en het Hof.

Wat hebben we bereikt?

• Na onze Klimaatzaak zien we dat steeds meer mensen boos zijn op Shell. Zij pikken het niet langer dat het bedrijf doorgaat met zijn fossiele koers.
  • Dit zien we ook terug in de media: journalisten en opiniemakers zijn kritischer en vragen door. De rode loper wordt niet langer uitgelegd.
  • We wisten veel aandacht te genereren: we haalden in totaal 101 keer de media. Onze insteek dat Shell mensenrechten schendt werd overgenomen. Bijzonder was de korte documentaire die Al Yazeera maakte over klimaatzaken wereldwijd. Zij kwamen naar Nederland om te filmen.
    Bekijk de documentaire hier.
  • De samenwerking met de Waddenvereniging verliep voorspoedig en samen maakten we een grotere vuist. De actie bij Ternaard haalde alle tv-journaals.
  • We hadden als doel om samen te werken met bondgenoten die zijn ondervertegenwoordigd in de klimaatbeweging. In totaal lukte dat 8 keer in 2022, met Inheemse groepen, jongeren en mensen van kleur bijvoorbeeld. Samen voerden we de druk bij Shell op.
  • Andersom waren we aanwezig bij belangrijke momenten van onze bondgenoten. We waren solidair bij de Vrouwenmars, de Mars tegen Racisme, Keti Koti en Indigenous Liberation Day.

Wat ging er minder goed?

• In 2022 wilden we vaker samenwerken met partners in het mondiale Zuiden. We startten ambitieus met 7 samenwerkingen als doel. Uiteindelijk lukte het alleen met de Argentijnse groep OpSur, die protesteert tegen de winning van olie voor de Argentijnse kust door Shell. We leerden hiervan dat het investeren in een goede, wederkerige relatie met een partner in het Zuiden de moeite waard is, maar ook veel tijd kost. We gaan in de toekomst zeker door met dit werk, waarbij we focussen op kwaliteit boven kwantiteit.
  • Normaal gesproken werkt een Operatie Klimaatgroep lokaal: veranderaars wonen bij elkaar in de buurt en voeren lokaal actie. Deze aanpak bleek bij Shell niet zo goed te werken. In 2022 richtten we daarom een landelijke Operatie Klimaatgroep op die actie voert tegen Shell (OK Shell). De veranderaars van OK Shell komen dus uit heel Nederland en voeren zelfstandig actie, met ondersteuning van Milieudefensie.

Hoeveel mensen deden mee?

In totaal deden 58.000 veranderaars met ons mee: door een kaartje of een sms naar Shell te sturen of het hoger beroep in de Klimaatzaak tegen Shell te steunen met een donatie.

Wat zijn onze vervolgstappen?

In 2023 gaan we door met het blootleggen van de fossiele koers van Shell door de nieuwe projecten in beeld te brengen. We voeren de druk op om te voorkomen dat Shell gaat boren onder de Waddenzee. En we gaan naar Argentinië, waar iedere maand duizenden mensen protesteren tegen boringen voor de kust van Mar del Plata.