jaarverslag 2020
Aandacht voor duurzaam herstel van ons land

Klimaateconomie

We vroegen onderzoeksbureau CE Delft om onze 3 voorstellen voor een klimaateconomie door te rekenen:

1. Zorg voor woningisolatie voor iedereen en daarmee voor een lagere energierekening. Stel een warmtefonds in om dit te financieren.
  2. Besteed minder geld aan asfalt en voer een veelvliegerstaks en kilometerheffing in. Investeer in openbaar vervoer en fietsen. Lees ons slimme vervoersplan.
  3. Maak groente en fruit goedkoper, zorg voor een eerlijke vleesprijs en maak vlees en zuivel 100% biologisch. Dat kan met een landbouwtransitiefonds.

In het rapport Voorstellen voor de klimaateconomie lees je wat de positieve gevolgen zijn:

• Er komen tienduizenden groene banen bij.
  • Mensen met lage en middeninkomens gaan er financieel op vooruit.
  • Er zijn tot 30% minder files en vluchten.
  • We stoten ongeveer 26 miljoen ton minder broeikasgassen uit.
  • Er komen 300 miljoen bomen bij.
  • Er is geen stikstofprobleem.

Met het onderzoek van I&O Research toonden we aan dat er onder zowel links- als rechtsstemmend Nederland groot draagvlak is voor een steviger en eerlijker klimaatbeleid.

Jorien de Lege
van Milieudefensie:

‘De enige uitweg uit de crisis is een groene, met duurzaam wonen, duurzaam reizen en duurzaam eten voor iedereen. In de klimaateconomie krijgen mensen eindelijk voorrang op de grote vervuilers.’

In actie voor duurzaam herstel

Om onze boodschap kracht bij te zetten organiseerden we in juni 2 acties:

• We brachten bloempotten naar Den Haag om voor de deur van de Tweede Kamer bio-bloemen in te zaaien. Zo lieten we zien dat politici nú de kans moeten grijpen om Nederland in bloei te zetten: door in te zetten op een klimaateconomie. Ook stuurden 2.500 mensen politici een bloeikaartje.
  • Lokale groepen hingen door heel Nederland een rode draad op met oproepen van mensen die zich zorgen maken over de klimaatcrisis. De insteek: maak van het klimaat de rode draad.

Duurzaam herstel werd een begrip

Duurzaam herstel werd een begrip in het publieke debat. Ons gedachtengoed werd overgenomen: dat het hoog tijd is dat de grootste vervuilers hun verantwoordelijkheid nemen in de klimaatcrisis. Ook zagen we dat onze voorstellen voor een klimaateconomie terugkomen in diverse programma’s van politieke partijen.

De onderwerpen die we agendeerden leidden tot veel media-aandacht. En we grepen de actualiteit aan om opiniestukken te publiceren, zoals bijvoorbeeld deze over de veelvliegerstaks. Ook stuurden we lobbybrieven naar de Tweede Kamer, om duurzaam herstel te agenderen, zoals bijvoorbeeld:

Wat zijn onze stappen in 2021?

In 2021 richten we ons op de Tweede Kamerverkiezingen: