Ahold Delhaize doet weer loze klimaatbeloften

Weer geen goed klimaatplan van Ahold Delhaize! Dat is de conclusie van het bezoek van onze vrijwilligers aan de aandeelhoudersvergadering van het moederbedrijf van Albert Heijn. Ahold is 1 van de bedrijven waar we mogelijk een nieuwe rechtszaak tegen aanspannen.

Ahold Delhaize is het moederbedrijf van Albert Heijn, bol.com, Etos, Gall&Gall en vele andere merken in Europa, Noord-Amerika en Azië. Voor bedrijven als Ahold Delhaize is de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering een belangrijk en vaak beladen moment. Iedereen die een aandeel in zo’n bedrijf heeft gekocht kan dan vragen stellen aan de top van het bedrijf. En het bedrijf móet antwoorden...

Die ene vraag

Vandaag vroeg Winnie Oussoren van Milieudefensie Jong (op de foto bovenin te zien) CEO Frans Muller daarom met klem of het bedrijf zijn uitstoot in 2030 met minimaal 45% gaat reduceren ten opzichte van 2019. Dat gaat om het gebruik van grondstoffen tot het gebruik van verkochte producten (in vaktermen scope 1, 2 en 3).

"Als uit het antwoord van de heer Muller blijkt dat Ahold Delhaize in 2030 niet voldoet aan het klimaatakkoord van Parijs is dat een zwaarwegend argument om het bedrijf aan te klagen. Ahold moet zich realiseren dat winst nooit mag staan boven het klimaat en de bestaanszekerheid van mensen in de hele wereld. Dat gaat trouwens ook om de bestaanszekerheid van de eigen klanten en werknemers", aldus Winnie.

Wat is daarop uw antwoord?

In zijn antwoord had Muller het over 37% vermindering van CO2 in 2030.  Het New Climate Institute heeft berekend dat Ahold’s klimaatplan in werkelijkheid leidt tot een vermindering van maar 33% in 2030 (ten opzichte van 2019). Bij lange na niet genoeg om in lijn te zijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Zo'n 20 anderen, die via Milieudefensie aandeelhouder zijn geworden, herhaalden de vraag. Maar CEO Muller bleef ontwijken. Naarmate de vergadering voortduurde, werd hen de toegang tot de microfoon ontzegd.

Floor_Fortunati_12-04-2023_Milieudefensie_AHOLDDSC_0208__.jpg

Ten koste van de aarde en de medewerkers

Buiten de aandeelhoudersvergadering stonden vandaag 120 mensen om actie te voeren. Dat waren mensen van Milieudefensie , maar ook van vakbond FNV en Belgische vakbondsmensen. Tienduizenden veranderaars hebben in de afgelopen weken #DeLaatsteAanmoediging gestuurd naar de CEO van Ahold Delhaize. Hun boodschap: de gigantische winsten van het concern worden gemaakt ten koste van het klimaat en nauwelijks rondkomende werknemers.

Anne Hallman, vrijwilliger bij Milieudefensie-actiegroep Operatie Klimaat: "Ahold Delhaize legt de verantwoordelijkheid bij zijn klanten. Maar wij hebben er boodschappen gedaan en de klimaatschade uitgerekend. De bon met de schaderekening die we bij ons hebben is voor CEO Muller, we zijn benieuwd wat hij hierop te zeggen heeft."

Helaas wilde CEO Frans Muller de levensgrote bon niet zelf in ontvangst nemen.

Geen ja, geen nee

Tijdens de vergadering verwees CEO Muller steeds naar het Science Based Target Initiative (SBTi) als maatstaf voor het klimaatbeleid van Ahold Delhaize. Winnie Oussoren: "Wij willen benadrukken dat SBTi geen bindend doel formuleert op scope 3 emissies en dat is essentieel om mee te wegen in hun klimaatplannen. 95% van de uitstoot van Ahold Delhaize zit in deze scope, dus daarom ziet Milieudefensie Jong dit antwoord als een 'nee'.  Dit is een loze klimaatbelofte, waar wij absoluut geen genoegen mee nemen."

Milieudefensie eist:

  • minimaal 45% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 2019;
  • een eerlijke productieketen;
  • betaalbaar duurzaam voedsel in de schappen.

Doet Ahold Delhaize dit niet, dan volgt mogelijk een rechtszaak tegen het bedrijf. Eerder gaf de rechter Milieudefensie gelijk in een vergelijkbare zaak tegen Shell.

Beeld bovenaan: Winnie Oussoren van Milieudefensie Jong gaat als aandeelhouder naar binnen bij de vergadering van Ahold Delhaize. © Floor Fortunati

Word lid van Milieudefensie

Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?

Loading...