Veelgestelde vragen rapport Unilever

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over het nieuwe rapport dat gaat over de (ontbrekende) klimaatambitie van Unilever.

1. Unilever vindt duurzaamheid toch belangrijk? Waarom pakken jullie uitgerekend dit bedrijf aan?
2. Hoe veroorzaakt Unilever gevaarlijke klimaatverandering?
3. Wanneer is Milieudefensie tevreden?
4. Waarom is het klimaatplan nog steeds niet goed genoeg volgens Milieudefensie?
5. Het is voor Unilever toch heel lastig om zijn leveranciers te laten verduurzamen?

1. Unilever vindt duurzaamheid toch belangrijk? Waarom pakken jullie uitgerekend dit bedrijf aan?

CEO Hein Schumacher heeft de klimaatambities van voorganger Paul Polman definitief begraven. Unilever gaat vol voor de korte termijn winst ten koste van mens, natuur en klimaat. Sinds het Klimaatakkoord van Parijs werd meer dan 45 miljard euro doorgesluisd naar de grootaandeelhouders.

Tegelijkertijd veroorzaakt Unilever gigantische klimaatschade. Het bedrag om klimaatschade te voorkomen is enorm; minimaal 268 miljard over de periode 2016-2050. Dit bedrag is berekend op basis van Unilever’s eigen klimaatplan (Maart 2024).

Doordat Unilever’s Klimaatplan op ramkoers ligt met Parijs, zijn nu bijna alle kosten voor de samenleving. Dat is waarom we massaal naar de aandeelhoudersvergadering gaan om uitleg te vragen.

2. Hoe veroorzaakt Unilever gevaarlijke klimaatverandering?

Unilever vult met zijn producten een flink deel van de schappen in de supermarkt. Deze producten van Unilever veroorzaken veel uitstoot. Alleen in 2022 ging het al om een uitstoot die evenveel is als van 5,7 miljoen Nederlandse huishoudens.

Het grootste deel van de uitstoot van Unilever (99.3% in 2023) bevindt zich in scope 3. Dat is uitstoot die onder andere vrijkomt bij de productie, bewerking en het gebruik van grondstoffen en basismaterialen en bij de distributie. En het gaat over de uitstoot die wordt veroorzaakt door het gebruik van de producten na verkoop. Hiermee draagt Unilever dus bij aan gevaarlijke klimaatverandering.

3. Wanneer is Milieudefensie tevreden?

Als Unilever volmondig ja zegt op onze vraag en ervoor zorgt dat alle CO2-uitstoot in 2030 is gehalveerd ten opzichte van 2019.

4. Waarom is het klimaatplan nog steeds niet goed genoeg volgens Milieudefensie?

Het nieuwe klimaatplan van Unilever is zo lek als een boodschappenmandje: het voldoet bij lange na niet aan het Klimaatakkoord van Parijs. Daarvoor moet de totale uitstoot in 2030 worden gehalveerd.

Unilever zegt dat het zich als doel stelt in 2030 39% minder te gaan uitstoten, maar onderzoek van Profundo toont aan dat daar weinig van klopt. Unilever kiest ervoor een groot deel van de scope 3 uitstoot tot 2030 helemaal niet mee te nemen.

Bovendien is Unilever ook verantwoordelijk voor de uitstoot die het gebruik van zijn producten meebrengt. Denk aan de energie die nodig is voor gebruik van hun wasmiddelen. Unilever heeft helemaal geen plannen om die CO2-uitstoot te verminderen. Unilever ligt dus op ramkoers met Parijs. Daarom gaan we met zo’n 100 klimaatactivistische aandeelhouders naar Londen.

5. Het is voor Unilever toch heel lastig om zijn leveranciers te laten verduurzamen?

Nee, dat is de verantwoordelijkheid van Unilever en daar kan je hele duidelijke afspraken over maken. Unilever heeft beleid voor zijn leveranciers als het gaat om duurzaamheid en het bewaken van mensenrechten. Het onderzoek van Profundo laat zien dat het zerotolerancebeleid van het bedrijf vooral op papier bestaat en tot nu toe niet, of niet helemaal, wordt uitgevoerd.

Kom 31 mei naar de Klimaatmars op de Zuidas

Op vrijdag 31 mei nemen we de Amsterdamse Zuidas over. Hét symbool van de macht van bedrijven. Omdat grote vervuilende bedrijven blijven vervuilen. Als zij daar niet mee stoppen, loopt de klimaatcrisis volledig uit de hand. Ben jij 1 van de tienduizenden die we daar verwachten?

Loading...