Veelgestelde vragen over ons nieuwe logo

Misschien viel het je gelijk op? Milieudefensie heeft een nieuw logo en een nieuwe stijl. Maar waarom eigenlijk? En wat verandert er precies? Het antwoord op deze en andere vragen vind je hier.

  1. Wat verandert er precies?
  2. Waarom hebben jullie een nieuw logo?
  3. Wat is er mis met het oude logo?
  4. Ik zie soms nog een oud logo, hoe komt dat?
  5. Verandert het logo van Milieudefensie Jong ook?
  6. Wat bedoelen jullie met “We kunnen niet wachten”?
  7. Wat bedoelen jullie met “Vervuilers zijn sterk, met z’n allen zijn we sterker”?
  8. Kunnen jullie dat geld niet beter in campagnes stoppen?


1. Wat verandert er precies?

Het nieuwe Milieudefensielogo is natuurlijk het meest in het oog springende onderdeel van de vernieuwing. Maar er verandert meer. Ook het logo van Milieudefensie Jong, ons internationale logo en het logo van Fair Future Generators (ons maatschappelijke diensttijd project) zijn vernieuwd.

RGB_Logo_Milieudefensie_Internationaal.png
RGB_Logo_Jong_Milieudefensie.png

RGB_Logo_FFG_Milieudefensie.png

Verder verandert het zinnetje dat vaak onder het logo staat, de zogenaamde pay-off. Milieudefensie gebruikte soms “Voor veranderaars” en soms “Hoe geef jij onze aarde door?”. Dat wordt nu: “We kunnen niet wachten”.

Daarnaast zul je dit zinnetje vaak gaan zien: “Vervuilers zijn sterk, met z’n allen zijn wij sterker”.

Verder veranderen de kleuren en de lettertypen (fonts).

Het logo, de kleuren, en de typografie

Bij elkaar levert dat een nieuwe, opvallende stijl op.

2. Waarom hebben jullie een nieuw logo?

Milieudefensie wil veel meer mensen aan zich binden, omdat we dan meer voor elkaar krijgen. We hebben immers te maken met hele sterke tegenstanders. Die verander je niet zomaar. Maar als veel meer mensen meedoen, lukt dat wel.

Om dat voor elkaar te krijgen moeten we opvallen en mensen bijna in 1 oogopslag een beeld geven van wie we zijn en wat we doen. Daarom hebben we een veel opvallender logo en campagnestijl laten ontwikkelen. Wij denken dat we onze wens om veel meer mensen aan ons te binden zo beter waar kunnen maken.

Natuurlijk is dit niet het enige dat we doen. We zullen ook veel vaker met onze campagnes ‘langskomen’ in de kranten, op de radio en op sociale media. Zodat niemand meer om ons heen kan. Dit is een voorbeeld van een advertentie die op vrijdag 9 februari in het Financieele Dagblad stond.

advertentie FD 9 februari 2024.jpg

3. Wat is er mis met het oude logo?

Het oude logo is minder opvallend en minder uitgesproken. Je kan het gemakkelijk over het hoofd zien. Daardoor past het minder goed bij onze wens om op te vallen en meer mensen aan ons te binden. Het nieuwe logo is iets strijdbaarder en valt vooral meer op. En het vertelt iets meer een verhaaltje, door de combinatie met de zin: “We kunnen niet wachten”. Daardoor past het beter bij wat we nu doen: grote vervuilende bedrijven en onze overheid onder druk zetten om te veranderen.

4. Ik zie soms nog een oud logo, hoe komt dat?

Niet alles is op tijd klaar. Daarom zal je op verschillende plekken nog iets tegenkomen met het oude logo. We verwachten dat we dat in de loop van april helemaal hebben opgelost.

5. Verandert het logo van Milieudefensie Jong ook?

Ja, dat verandert ook. Naast het logo van Milieudefensie veranderen de logo’s van Milieudefensie Jong, het internationale logo van Milieudefensie en het logo van Fair Future Generators (ons maatschappelijke diensttijd project). Zo zorgen we ervoor dat het meer een geheel wordt. Hieronder zie je ze allemaal:

RGB_Logo_Jong_Milieudefensie.png
RGB_Logo_Milieudefensie_Internationaal.png
RGB_Logo_FFG_Milieudefensie.png

6. Wat bedoelen jullie met “We kunnen niet wachten”?

“We kunnen niet wachten” is onze pay-off of sluitzin. Die zin staat (bijna) altijd direct onder ons logo of op een andere manier groot in beeld.

Het drukt in de eerste plaats urgentie uit; de klimaatcrisis vraagt nu om actie, van grote vervuilers, van de overheid en van jou.
Maar je kan er ook in lezen dat wij, bij Milieudefensie en in de klimaatbeweging, niet kunnen wachten tot jij ook mee gaat doen. Want hoe meer mensen meedoen, hoe sterker we zijn.

7. Wat bedoelen jullie met “Vervuilers zijn sterk, met z’n allen zijn we sterker”?

Ook deze zin zal je vaak gaan tegenkomen. Het laat zien dat grote vervuilende bedrijven weliswaar machtig zijn. Omdat ze veel invloed hebben op de overheid, en rijk zijn. Maar dat wij niet bang voor ze zijn. Omdat we weten dat wij, als we met z’n allen samen een vuist maken, sterker zijn dan deze grote bedrijven. Als maar genoeg mensen in actie komen, krijgen we zelfs de allergrootste bedrijven in beweging. De geschiedenis leert dat mensen die samen optrekken alles kunnen overwinnen – zo hebben we nu vrouwenrechten en is apartheid afgeschaft.

8. Kunnen jullie dat geld niet beter in campagnes stoppen?

Wij denken dat het geld goed besteed is. Door het nieuwe logo en de nieuwe stijl die we hebben laten ontwikkelen vallen we meer op. Dat is nodig, want ieder mens krijgt iedere dag een massa indrukken en boodschappen te verwerken van bedrijven, media en sociale media. Onze hersenen onthouden daarvan maar een heel klein beetje. Om te zorgen dat wij daar (ook) bij zitten, moet je opvallen. Maar dat alleen is niet genoeg, daarom zullen we ook veel meer geld steken in de zichtbaarheid van onze campagnes. Daar ga je de komende jaren veel meer van merken.

Bovendien is het 10 jaar geleden dat we ons logo voor het laatst hebben veranderd. En ook dit logo zal weer vele jaren meegaan. Dit is dus een investering voor jaren. Een investering die zichzelf terugbetaalt, als onze campagnes meer opvallen en meer mensen met ons meedoen. Want alleen zo kunnen we meer druk zetten op de grote vervuilers en de overheid, en de veranderingen voor elkaar krijgen die nodig zijn.

Doe je ook mee?

Vervuilers zijn sterk, met z'n allen zijn wij sterker. Dus sluit je aan bij Milieudefensie en doe ook mee. We kunnen niet wachten.

Afbeelding bovenin: het nieuwe logo van Milieudefensie en 2 icoontjes van de vuist.

Word mede-eiser in onze Klimaatzaak tegen ING

Wij klagen ING aan in een baanbrekende nieuwe Klimaatzaak. Nooit eerder werd een bank in Nederland aangeklaagd omdat zijn klimaatbeleid tekortschiet. En jij kan meedoen. Sluit je aan bij deze nieuwe rechtszaak en word mede-eiser.

Loading...