Scooters mogen van het fietspad af

Gemeenten mogen binnenkort zelf kiezen of scooters op het fietspad of de rijbaan moeten rijden. Dat heeft de Tweede Kamer 14 december besloten. Om scooters veilig tussen auto’s te laten rijden heeft de Tweede Kamer het mogelijk gemaakt dat gemeenten lokaal een helmplicht instellen. Met een helm kan de scooter veilig op de rijbaan rijden.

Een aantal gemeentes, Amsterdam voorop, willen graag scooters op de rijbaan laten rijden. Dit is een eerste stap op weg naar gezondere en veiligere fietspaden. Scooters zorgen niet alleen voor heel onveilige situaties omdat ze bijna allemaal te hard rijden, maar zijn ook extreem vervuilend. Met name voor fietsers die erachter rijden. Scooters veroorzaken een kwart van alle luchtvervuiling op het fietspad.

Amsterdam wil nu zo snel mogelijk aan de slag om ervoor te zorgen dat fietspaden ook daadwerkelijk weer voor fietsers worden. Andere gemeentes hebben al gezegd dat ze ook plannen maken om scooters naar de rijbaan te verplaatsen. Wij zien graag dat alle gemeentes volgen en dat uiteindelijk alle scooters vervangen worden door schone elektrische varianten, of natuurlijk gewoon de fiets. Als meer wordt ingezet op duurzaam verkeer zoals fietsen, wandelen en OV, kunnen we in de toekomst allemaal in duurzame en gezonde steden wonen.

Wij eisen al jaren een einde aan het fossiele scootertijdperk. Vlak voor het Kamerdebat op 14 december stonden we met een Eerlijke Scooter in Den Haag. Kamerleden konden zelf meemaken hoe het is om als fietser achter een ronkende en stinkende scooter te staan.

Scooter

Foto's: Milieudefensie | Alexander Dahms

Word mede-eiser in onze Klimaatzaak tegen ING

Wij klagen ING aan in een baanbrekende nieuwe Klimaatzaak. Nooit eerder werd een bank in Nederland aangeklaagd omdat zijn klimaatbeleid tekortschiet. En jij kan meedoen. Sluit je aan bij deze nieuwe rechtszaak en word mede-eiser.

Loading...