Vandaag genoten Amsterdammers van het eerste pop-up grachtenstrand. Milieudefensie toverde een parkeerplek aan de Prinsengracht om tot een strand met alle benodigde comfort, inclusief strandstoel, palmboom en cocktails. Met de actie laat Milieudefensie zien dat parkeerruimte voor auto’s op een andere, veel leukere manier kan worden gebruikt dan voor ‘stilstaand blik’.
"Als we het leven in de stad prettig, veilig én gezond willen maken, dan moeten gemeenten en het Rijk snel werk maken van autoluwe steden waar mensen duurzaam van A naar B kunnen", licht Anne Knol van Milieudefensie toe. Milieudefensie vindt dat er meer ruimte voor wandelaars en fietsers nodig is om de leefbaarheid van en de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de klimaatdoelen van Parijs te halen.
Milieudefensie heeft voor twintig steden onderzocht hoeveel ruimte op straat beschikbaar is voor verschillende verkeersdeelnemers. Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten de meeste ruimte reserveren voor auto's. In Amsterdam neemt de auto zo'n 48% van alle ruimte in beslag. Dat betekent dat alle parkeervakken en rijbanen voor auto’s samen bijna de helft van alle ruimte op straat innemen. De auto is dus de baas in Amsterdam. Fietsers krijgen slechts 11% en voetgangers 41% van de straat. Vergeleken met de andere grote gemeenten, krijgen voetgangers in Amsterdam méér ruimte dan gemiddeld en fietsers juist iets minder. En dat voor een stad die wereldwijd bekend staat om haar goede fietsinfrastructuur!
In Amsterdam gaat 10% van alle ruimte op straat naar geparkeerde auto's, Dat is in totaal 346 hectare. Ter vergelijking: dat zijn maar liefst 692 voetbalvelden. Sommige wijken hebben zelfs 15% of meer van alle ruimte gereserveerd voor parkeren. Die ruimte kun je ook anders gebruiken. Met minder auto's op straat is er meer plek voor bijvoorbeeld een miniparkje, een speeltuin of een buurtmoestuin. Vaak blijkt dat al die auto's ook helemaal niet nodig zijn: met goede voorzieningen voor fietsers, wandelaars, het openbaar vervoer en elektrische deelauto's kom je ook prima van A naar B.
Sinds deze week kan iedereen op de website van Milieudefensie zien hoe de ruimte in zijn of haar wijk verdeeld is tussen auto's, fietsers en wandelaars Door het invoeren van een postcode wordt duidelijk hoe de ruimteverdeling in een wijk is. Anne Knol: "In Amsterdam neemt de auto 48 procent van alle ruimte op straat in. Maar als we allemaal duurzamer op weg gaan, zouden 280.000 van deze pop-up stranden in Amsterdam aangelegd kunnen worden, of een hoeveelheid groen ter grootte van 78 Sarphatiparken. Als je dit zo ziet, zo’n strand is toch veel leuker en gezonder dan een rij auto's voor je deur?"
Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?