Milieudefensie eist optreden tegen sjoemelscooters

Scooterfabrikanten lijken, net als Volkswagen, te hebben gesjoemeld met scooters om aan de Europese uitstootnormen te voldoen. Scooters zijn op de weg veel vervuilender dan op papier wordt beweerd. Voor tenminste een model zijn sterke aanwijzingen dat dit komt door sjoemelen met techniek of instellingen. Het ministerie en de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) zijn al sinds 2013 op de hoogte van deze mogelijk frauduleuze praktijken, ontdekte Milieudefensie, maar zij hebben de kwestie niet aangepakt.

“Er rijden in Nederland talloze zeer vervuilende scooters rond, die vele malen meer schadelijke stoffen uitstoten dan mag volgens de Europese wet. We hebben aanwijzingen dat de fabrikanten van scooters een loopje nemen met de wet. Reden genoeg voor de overheid om dit ook strafrechtelijk te bekijken”, zegt Anne Knol van Milieudefensie. “Die sjoemelscooters moeten onmiddellijk van de weg worden gehaald. De RDW moet vaker scooters testen en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) moet eindelijk werk maken van handhaving van de wet.”

TNO onderzoek

Milieudefensie baseert deze uitspraak op een onderzoek dat TNO al in 2013 verrichtte naar de uitstoot van scooters. Het onderzoeksinstituut kocht daarvoor twee nieuwe scooters van twee verschillende fabrikanten bij een winkel en deed daarmee dezelfde test die normaal wordt gedaan voor toelating van een scooter op de Europese markt, de zogeheten typegoedkeuringstest. TNO ontdekte dat beide scooters de normen ruim overschreden en nooit die test zouden doorstaan. Een model overschreed de Europese uitstootnorm voor koolmonoxide bijvoorbeeld ruim achttien keer.

Vier andere onderdelen

TNO trok bij de fabrikanten aan de bel en kreeg van een fabrikant vier nieuwe scooters die wel aan de uitstootnormen voldeden. Om hetzelfde resultaat te bereiken met een van de in de winkel gekochte scooters moesten de onderzoekers van TNO de carburateur, de sproeier, de uitlaat en de katalysator vervangen. “Ik vind dit ontluisterend”, zegt Anne Knol. Voor de typegoedkeuringstest levert de fabrikant een model aan dat voldoet en in de winkel staat een veel vuiler model. Mogelijk produceert de fabrikant de scooters met inferieure onderdelen, of misschien gebeurt er iets bij de dealer waardoor de vervuiling toeneemt.”

Wetsovertreding

“Als scooterfabrikanten een ander model aanleveren voor die test dan ze uiteindelijk op de markt brengen, overtreden ze de Europese wet. Als dat zo is moeten ze worden vervolgd,” zegt Anne Knol.

Onderste la

TNO deelde de aanwijzingen voor fraude in 2013 met de toenmalige staatssecretaris en de RDW. Maar daarna bleef het, ondanks beloften over beter toezicht, stil. Anne Knol: “Het is blijkbaar in een onderste la verdwenen, terwijl we al lang weten dat de meeste scooters veel meer ongezonde stoffen uitstoten dan auto's. Dit mogelijke gesjoemel geeft alleen maar aan dat we nog meer vaart moeten zetten achter strikte handhaving van de normen, milieuzones en investeringen in schone tweewielers.”


Lees ook de fact sheet Sjoemelscooters

Loading...