“Dít is het moment om shit te veranderen”

Milieudefensie kent al zo’n dikke 30 jaar haar eigen jongerenafdeling. Sinds kort noemen ze zich – heel toepasselijk – Milieudefensie Jong. Winnie, Nina, Pelle en Wouter richtten de afgelopen maanden hun pijlen op Ahold Delhaize, het moederconcern van Albert Heijn. En dat smaakt naar meer.

0f578e8f-8525-43c0-ba74-6cda91975ebe.png


Waarom viel de keuze op Ahold Delhaize?

Winnie “Het is een bedrijf dat heel dicht bij jongeren staat. Albert Heijn is een van hun grootste werkgevers en íedereen doet er boodschappen.”

Pelle “Dat hebben we niet zomaar zelf verzonnen. Eerst hebben we een campagnedag georganiseerd voor onze achterban en het plan van Milieudefensie besproken. Zij pakken 29 grote vervuilers aan. De vraag was: wat willen wij? Mensen wilden zich focussen op één bedrijf, dat is lekker concreet en je kunt je goed verdiepen. De bekende namen sloegen het meest aan, maar met bedrijven als Schiphol of Tata hebben jongeren die nog niet werken eigenlijk vrij weinig te maken. Dus werd het Ahold. Nu, een jaar later, gaat het best wel lekker en willen we uitbreiden.”

Wat gaat er zo lekker?
Nina “Albert Heijn heeft bekendgemaakt dat het zich aan het akkoord van Parijs gaat houden! De aftrap van onze campagne was een bezoek aan de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize. Onze vorige voorzitter heeft daar precies die vraag gesteld: willen jullie je aan het Parijs-akkoord houden? Daarna hebben we een petitie opgezet, met medewerkers gepicknickt, groepen jongeren zijn supermarkten ingegaan om te vragen wat jonge medewerkers ervan vinden dat hun werkgever bijdraagt aan het klimaatprobleem…”

Pelle “Milieudefensie stond indertijd niet te juichen, dat wij naar de aandeelhoudersvergadering wilden gaan. En nu gaan ze hetzelfde doen met een heleboel bedrijven. Haha!”

Winnie “Ahold Delhaize als geheel is nog niet om, dus we laten ze niet los. Maar we gaan onze campagne wel uitbreiden.”

Winnie Oussoren van Milieudefensie Jong praat met belangstellenden op het Museumplein in Amsterdam tijdens de actie voor een goed klimaatplan van Ahold Delhaize.

Foto: Winnie Oussoren van Milieudefensie Jong praat met belangstellenden op het Museumplein in Amsterdam tijdens de actie voor een goed klimaatplan van Ahold Delhaize.

Jullie gaan andere bedrijven aanpakken?
Pelle “Nou, we blijven wel binnen de voedselsector. Het gaat om de Rabobank, die als geldschieter grote invloed heeft op de producenten, de boeren. Dan nog Friesland Campina, vleesverwerker Vion en kunstmestleverancier Yara. Op hun eigen gebied zijn dit allemaal marktleiders, die in Nederland gevestigd zijn.”

Nina “En ze zijn allemaal met elkaar verbonden. Als Ahold zijn uitstoot wil verminderen, moeten de bedrijven waarmee zij zaken doen dat ook. Het is een netwerk van grote spelers die het systeem in stand houden. Daar willen we iets tegen doen.”

En dat doen jullie door…
Wouter “Door naar meer aandeelhoudersvergaderingen te gaan bijvoorbeeld. En in het najaar hadden we een vette actie met hamsters – de mascotte van Albert Heijn – die de aarde aan het roosteren zijn. Dat werkte goed, zo’n beeld is heel herkenbaar. Albert Heijn ging vervolgens om en Ahold kwam met een nieuw klimaatplan. Misschien dat ze hoopten ons daarmee een stok uit handen te slaan maar hun klimaatplan is veel te slecht, dus we gaan er vol overheen! En zo gaan we het ook bij de vijf andere bedrijven aanpakken. Mét mascottes.”

Pelle “We gaan natuurlijk actievoeren, maar er gebeurt veel meer. Dat vind ik juist zo leuk aan onze achterban. Er zijn mensen die graag de straat op gaan, maar ook mensen die het leuk vinden om online content te maken, of die willen nadenken over hoe we de beweging kunnen laten groeien. En wij hebben heel veel goeie mensen. Sommigen hebben iets gestudeerd over de voedselsector en willen inhoudelijk onderzoek doen. Of marktonderzoekers. Ik vind dat heel cool aan onze groep, dat we zoveel verschillende skills in huis hebben. We hebben een groeps-chat met zo’n 150 actieve mensen, onze Milieudefensie Jong-family. Daar plaatsen we dan bijvoorbeeld een oproepje ‘Wie wil een video maken?’”

Wouter “We maken momenteel een korte docu, samen met jongeren in Indonesië en een filmmaker, over Ahold in Indonesië.”

Pelle “En in februari komen er twee groepen naar Nederland, een uit Zuid-Amerika en een uit Zuidoost-Azië, die actie voeren tegen dierenrechten. Ook tegen Ahold Delhaize.”

Wie doet wat bij Milieudefensie Jong

Wouter van Leeuwen: communicatie, verantwoordelijk voor alle online content, voorheen student Future Planet Studies. “Die gesloten wereld van een universiteit… Ik vond het een beetje een zandbak waarin je kasteeltjes bouwt omdat het leuk is. Hier heb ik het gevoel dat ik én leer én er meteen ook iets mee doe. Ik wil een écht kasteel bouwen.”

Nina Gulien: campagne, coördineert acties en strategische inzet, student Bèta-gamma met specialisatie politicologie. “Wat ik vooral fijn vind bij Milieudefensie Jong is dat we zo’n hechte groep zijn waar iedereen zich thuis kan voelen.”

Pelle Nelissen: bewegingsopbouw, student wiskunde. “Ik help nieuwe mensen hun plek te vinden in de beweging. En ik organiseer dingen voor de community, nuttige trainingen of gewoon iets leuks. Zoals wildplukken."

Winnie Oussoren: voorzitter en woordvoerder, student politicologie en klassieke talen. “Dat laatste ga ik afbouwen want ik wil meer tijd hebben voor Milieudefensie Jong. Ook met mijn werk voor de Green Office van de universiteit Leiden ga ik stoppen. Ik kreeg signalen dat de universiteit de banden aanhaalde met Shell. Dan zit ik daar niet op mijn plek.”

Header_MD_Jong4 (1).jpg
Foto van links naar rechts: Wouter, Nina, Pelle, Winnie.

Waar vinden jullie al die mensen?
Pelle “Veel mensen vinden ons, via social media en Google. Milieudefensie Jong is vaak een van de eerste stappen om actief te worden.”

Nina “Of ze kennen ons via-via. Via de Fair Future Generators bijvoorbeeld, een tof programma dat ik zelf ook heb gedaan. Het inspireert mensen voor wie de stap naar de klimaatbeweging nog heel groot is. Vervolgens bellen we die mensen om te vragen of ze zich bij ons willen aansluiten.”

Dus de nieuwe generatie Gen Z is elkaar weer ouderwets aan het bellen?
Pelle “Echt wel, dat werkt! Jongeren willen toch gewoon in gesprek gaan, en niet alleen maar op hun telefoon shit zien en passief blijven. De leeftijds-range van Gen Z is enorm, van 16 tot 28 jaar. En die hele generatie wordt gereduceerd tot één kenmerk, in plaats van één generatie van allemaal verschillende mensen.”

Wouter “Héle verschillende mensen.”

Pelle “Wat ons wél bindt: wij willen gewoon samen zijn. Samen dingen doen. Jongeren van onze leeftijd gaan net uit huis, zijn op zoek naar vrienden, zoeken hun weg in een wereld in waar ze mensen om zich heen nodig hebben. Bij Milieudefensie ‘oud’, om het zo maar even te zeggen, missen we een plek om mensen te ontmoeten.”

Nina “En je moet ook aan de leefbaarheid van de planeet kunnen werken zonder er zelf aan onderdoor te gaan. Daarom hadden we laatst een training klimaatangst. Jongeren voelen de urgentie een stuk meer nog dan ouderen denk ik, ze lijden eronder. Als ze dan merken dat er een plek is waar ze zich gehoord voelen én waar ze aan de slag kunnen, betekent dat heel veel.”

Welke issues spelen nog meer vooral bij jongeren?
Pelle “We zijn een beetje moe van het frame van klimaatverandering als een probleem van toekomstige generaties. Dat we ons zorgen moeten maken om de toekomst. Terwijl: dít is het moment om shit te veranderen, nú. En het is niet het moment om veganistische kerstrecepten te posten. Milieudefensie vindt niet dat we op het consumentisme moeten gaan zitten maar toch zit het er soms nog in verweven. Het ligt toch niet allemaal aan de consument die veganistisch moet gaan eten?”

Wouter “Het gaat om de systeemspelers, die op het geld en de macht zitten. Zij kunnen bepalen wat wij als consument kunnen doen. Daarom moeten die bedrijven nu om.”

Dit artikel staat in ons magazine Down to Earth. Wil jij een abonnement op Down to Earth? Dat kan. Voor € 35,- per jaar word je abonnee en ontvang je Down to Earth magazine 6 maal per jaar op je deurmat. Als abonnee word je automatisch lid van Milieudefensie. Klik hier om abonnee te worden.

Foto bovenin: op het Museumplein voert Milieudefensie Jong op 10 november 2022 actie voor een goed klimaatplan van Ahold Delhaize. Er is een klein podium met hamsters die de wereldbol grillen. Nina Gulien houdt een toespraak.

Loading...