Midden in de klimaatcrisis gaat KLM méér CO2 uitstoten in plaats van minder. Dat is de schokkende conclusie van het rapport van de Breda University of Applied Sciences, geschreven door luchtvaartexpert Paul Peeters.
De klimaatambities van KLM zijn niet alleen veel te slap om aan het Klimaatakkoord van Parijs te voldoen, ze blijken ook nog eens onhaalbaar.
Uit het rapport blijkt dat KLM iedereen voor de gek houdt. De KLM-ambitie om de uitstoot daadwerkelijk te verminderen is slechts 12% (in 2030). En die 12% blijkt niet eens haalbaar te zijn. Doordat KLM ook nog een kwart méér wil gaan vliegen, concluderen de onderzoekers dat KLM in 2030 juist 6% méér gaat uitstoten.
> Benieuwd naar de belangrijkste feiten? Lees de factsheet.
Het vonnis in de Klimaatzaak tegen Shell bewijst het. De laatste inzichten van klimaatwetenschappers van het IPCC zeggen het: grote vervuilende bedrijven moeten al hun CO2-uitstoot met minimaal 48% in 2030 verminderen om te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs.
Het verdienmodel van KLM is gericht op het lokken van passagiers uit het buitenland om via Schiphol om te vliegen. Dat omvliegen zorgt voor enorme schade aan het klimaat, geluidsoverlast en gezondheidsrisico’s voor omwonenden.
Op 4 juni gaan we met treincoupés vol activistische aandeelhouders naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van KLM-Air France die op 5 juni is. We eisen dat het bedrijf zijn verantwoordelijk neemt. Dat betekent stoppen met (v)liegen en bedriegen en plannen maken die realistisch zijn én in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. À bientôt KLM!
Het hof heeft in het hoger beroep van de Klimaatzaak tegen Shell gezegd dat het bedrijf zijn uitstoot moet verminderen. Maar met hoeveel procent? Dat is nog niet duidelijk. Daarom stappen we naar de hoogste rechter. En daarvoor hebben we jouw steun nodig! Doe je mee?