Klimaatschade Ahold Delhaize is 119 miljard euro

Als we uitgaan van de huidige klimaatplannen van Ahold Delhaize, dan is de aangerichte klimaatschade van het bedrijf in 2050 opgelopen tot €119 miljard. Dat is 4 keer meer dan wat het bedrijf nu waard is. We leggen je uit hoe dit precies zit.

Everybody Appie!
Milieudefensie Jong verhoogde afgelopen maanden de druk op Ahold met verschillende acties. Inmiddels heeft Albert Heijn, onderdeel van Ahold Delhaize, aangekondigd de hele keten te verduurzamen met 45% minder CO2 uitstoot in 2030.  Zo laten we zien dat bedrijven naar ons luisteren en heeft dit een eerste succes opgeleverd bij de Nederlandse supermarkt. Goed bezig Albert Heijn! Nu Ahold nog.

>lees meer over dit succes


> Lees hier het hele rapport van Profundo
> Hier vind je de factsheet met de belangrijkste cijfers en conclusies

Infographic met de titel Klimaatschade Ahold Delhaize is 119 miljard euro. Klimaatschade is 4 maal de marktwaarde van Ahold. Links staat een illustratie van een aardbol met een fabriek die vervuiling uitstoot, een boom die gekapt wordt en een megastal met een koe. Daaronder staat de tekst Klimaatschade: 119 miljard euro. Rechts staat een illustratie van een kantoorgebouw met het Ahold Delhaize logo. Daaronder staat  de tekst Martkwaarde: 26 miljard euro. Tussen de illustraties staat =4x.

De klimaatschade wordt berekend door Ahold Delhaize's verwachte uitstoot tussen 2015-2050 te vermenigvuldigen met de huidige uitstootprijs van €80,- per ton CO2.

Scope 3: de belangrijkste uitstoot van Ahold Delhaize

Maar liefst 96% van de uitstoot van Ahold Delhaize zit in scope 3. Dat is voor het overgrote deel de uitstoot die in de productieketen zit.

Infographic met de titel Scope 3: de belangrijkste uitstoot van Ahold Delhaize. Maar liefst 96% van de uitstoot van Ahold Delhaize zit in scope 3. Dat is voor het overgrote deel de uitstoot die  in de productieketen zit. Daaronder staat een taartdiagram met 2 stukken. Een klein stuk van 4% en een groot stuk van 96%. Bij het kleine stuk staat de volgende tekst. Scope 1 en 2. Dit is de directe uitstoot die wordt veroorzaakt door de eigen productieprocessen (scope 1). En de uitstoot die wordt veroorzaakt bij het gebruik van ingekochte energie en warmte (scope 2). Bij het grote stuk staat de volgende tekst. Scope 3. Dit is de uitstoot die wordt veroorzaakt door de winning en het gebruik van grondstoffen en basismaterialen. En door het gebruik van de producten.

Vlees en zuivel zijn de klimaatkillers van Ahold Delhaize

Het belangrijkste deel van de CO2-uitstoot van Ahold Delhaize komt voort uit de producten die ze verkopen: namelijk 96% van de totale uitstoot. Het grootste deel daarvan komt door de productie van vlees, vis en zuivel.

Infographic met de titel Vlees en zuivel zijn de klimaatkillers van Ahold Delhaize. Daaronder een taartdiagram met 2 punten. Eén punt bevat de tekst 42% met daarbij een uitstootwolkje met de tekst 27,9 miljoen ton CO2. Herbij staat de volgende tekst als uitleg. Vlees en zuivel. Het vlees, de vis en de zuivel die Ahold Delhaize verkoopt, veroorzaken veel CO2-uitstoot. Wel 42% van de totale uitstoot van broeikasgassen in de keten van Ahold Delhaize! De andere punt bevat de tekst Overige uitstoot in scope 3. Hierbij staan icoontjes van een fabriek, ontbossing en een megastal.

Klimaatplan Ahold Delhaize schiet ernstig te kort

In lijn met de uitspraak van de rechter in de Klimaatzaak tegen Shell, zou Ahold Delhaize in 2030 45% minder moeten uitstoten. Helaas heeft het bedrijf slechts een doel van 15% voor aan hun producten gelinkte uitstoot (scope 3).

4 - 1080 x 1080.png

Europese deel van Ahold Delhaize schuldig aan ontbossing 

Voor de productie van veevoer voor het vlees en zuivel in de winkels, wordt in Zuid-Amerika tropisch regenwoud gekapt. 15% van de CO2-uitstoot van het Europese deel van Ahold Delhaize komt door deze ontbossing.

Infographic met de titel Europese deel van Ahold Delhaize schuldig aan ontbossing Zuid-Amerika. Daaronder een illustratie van bomen die omgekapt worden met een bijl en een graafmachine. Dan de tekst 15% van de CO2-uitstoot van het Europese deel van Ahold Delhaize komt door ontbossing. Voor de productie van veevoer voor het vlees en zuivel in de winkels, wordt in Zuid-Amerika tropisch regenwoud gekapt.

Dit kan Ahold Delhaize doen

Om aan de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs te voldoen is het noodzakelijk dat Ahold Delhaize zijn ambitie voor de uitstoot in de productieketen (scope 3) aanscherpt. Deze stappen zorgen daarvoor:

  • 2023: stop ontbossing
  • 2025: 80% leveranciers heeft goed klimaatplan
  • 2030: 70% plantaardig
  • 2030: helft producten heeft lage klimaatimpact
  • 2040: haal doelstellingen op scope-3-uitstoot 10 jaar naar voren

Infographic met de titel Dit kan Ahold Delhaize doen. Daaronder staan 5 icoontjes. Eerst een icoontje van een boom die omgekapt wordt met een bijl. Daaronder een rood kruis en de koptekst 2023: Stop ontbossing. Dan de tekst Leveranciers van Ahold Delhaize veroorzaken geen ontbossing meer. Het tweede icoontje toont een tekstdocument met de tekst Klimaatplan. Daaronder een groen vinkje en de koptekst 2025: 80% leveranciers heeft goed klimaatplan. Dan de tekst 80% van de leveranciers, waaronder de 200 grootste, hebben een klimaatplan waarmee ze de doelstellingen van Parijs halen.  Het derde icoontje is een hand met aarde waaruit een plantje groeit. Daaronder staat een groen vinkje met de koptekst 2030: 70% plantaardig. Dan de tekst De grootste winst kan Ahold Delhaize behalen door te zorgen dat in 2030 70% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. Het vierde icoontje laat een kassabon zien met de tekst CO2. Daaronder een groen vinkje met de koptekst 2030: 50% producten heeft lage CO2-uitstoot. Dan de tekst De helft van alle producten van Ahold Delhaize heeft een lage klimaatimpact. Ook kunnen klanten de CO2-uitstoot van gekochte producten zien op hun bonnetje. Het vijfde en laatste icoontje laat een hand met pen zien die een streep zet door het jaartal 2050 en daar 2040 van maakt. Daaronder een groen vinkje met de koptekst 2050: wordt 2040. Dan de tekst Door de scope-3-doelstellingen van Ahold Delhaize 10 jaar naar voren te halen, veroorzaakt het bedrijf 29% minder uitstoot.

Petitie

Om onder de 1,5 graden opwarming te blijven, zoals we hebben afgesproken in het Parijs-akkoord, heeft Milieudefensie Jong een petitie die Ahold Delhaize oproept zijn verantwoordelijkheid nemen. Doe mee en onderteken de oproep.

Foto bovenaan: Neele Boelens presenteert de 4 eisen van Milieudefensie Jong aan Ahold Delhaize. © Muzi Ndiweni

Word lid van Milieudefensie

Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?

Loading...