De klimaatcrisis grijpt om zich heen. Er is geen tijd meer voor loze praatjes. Daarom bezoeken wij de jaarvergaderingen van grote Nederlandse vervuilers. We willen weten wat zij doen om een klimaatramp te voorkomen. Hier lees je alles over de resultaten.
Tijdens de aandeelhoudersvergaderingen stellen vrijwilligers van Milieudefensie en Milieudefensie Jong maar 1 vraag. Steeds weer dezelfde. Tot er een antwoord is; een duidelijk 'ja' of 'nee'. "Gaan jullie je CO2-uitstoot verminderen met minimaal 45% in 2030, absoluut en in de hele keten?" Want daarmee voldoen de bedrijven aan het klimaatakkoord van Parijs. Alleen dan maken we nog kans om de opwarming tot 1,5 graad te beperken.
De meeste bedrijven beantwoorden onze vraag met 'nee', en een aantal bedrijven zegt 'ja'. Daarmee laten ze zien dat het wel kan!
>Ga direct naar het overzicht van de resultaten per bedrijf.
Foto: Actievoerders van Milieudefensie, Fossielvrij en Extinction Rebellion kwamen op 23 april samen onder de noemer 'Tem de leeuw' om ING op te roepen te stoppen met het financieren van de klimaatcrisis. Pal voor het hoofdkantoor van ING in Amsterdam Bijlmer.
Waarom deze campagne
We kunnen als consumenten en burgers nog zo ons best doen om duurzamer te leven, zonder grote bedrijven lukt het niet. Hun uitstoot is veel hoger dan die van ons. Als zij voor duurzaam kiezen, gaat het hard. Dan kunnen we de ergste gevolgen van de opwarming van de aarde voorkomen.
De door Milieudefensie gewonnen Klimaatzaak tegen Shell heeft voor een doorbraak gezorgd. De rechter gaf ons op alle punten gelijk. Shell moet veel meer doen om klimaatverandering tegen te gaan en veel sneller. En wat voor Shell geldt, geldt voor alle hele grote bedrijven. Zij hebben allemaal een grote eigen verantwoordelijkheid. Daar spreken we ze op aan. En als ze niet willen, lopen ze het risico om net als Shell voor de rechter gedaagd te worden.
Dankzij onze Klimaatzaak tegen Shell en de druk die we op de andere grote vervuilers zetten, is er eindelijk beweging. Bedrijven worden gedwongen te zeggen wat ze vinden. En dat doen ze!
Veel bedrijven beantwoorden onze vraag met 'nee'. Dat maakt in 1 keer duidelijk welke bedrijven niet aan onze toekomst denken. Die accepteren dat er nu al slachtoffers vallen. Bedrijven als ING en Ahold Delhaize. Zij kiezen voor vervuiling en winst, en komen met slappe excuses. Zij nemen daarmee ook het risico dat we ze voor de rechter dagen.
Gelukkig zijn er ook bedrijven die hun verantwoordelijkheid wél nemen. Bedrijven als BAM, Stellantis en PFZW. Zij laten zien dat het kan. En dat actievoeren werkt. Natuurlijk gaan we later dit jaar hun plannen nog doorrekenen, maar dit stemt optimistisch.
Bijgewerkt tot 2 juni 2023.
Wij blijven de druk op grote vervuilende bedrijven opvoeren. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer effect dat heeft. Dus help mee en doe #DeLaatsteAanmoediging aan de CEO's van 29 grote vervuilers.
Foto bovenin: een topman van een bedrijf maakt zich op om zijn aandeelhouders toe te spreken. Kiest hij voor duurzaam of gaat hij door met vervuilen? De topman is een acteur die een rol speelt in een televisiespot van Milieudefensie.
Dit voorjaar is het erop of eronder. Grote bedrijven spelen een beslissende rol in de klimaatcrisis. Tijdens hun jaarlijkse aandeelhoudersvergadering stemmen zij over hun toekomst. En die van ons klimaat. Stuur de laatste aanmoediging en overtuig CEO's om het juiste te doen.