english

In gesprek met medewerkers van grote vervuilende bedrijven. Iets voor jou?

De Operatie Klimaatgroepen van Milieudefensie zijn in gesprek met medewerkers van grote vervuilende bedrijven. Hoe verlopen deze gesprekken? We vroegen het aan: Arie van Operatie Klimaat Den Haag en Leiden, Patrick uit Rotterdam en Tita uit Wageningen.

Wil jij ook in gesprek met medewerkers van grote vervuilers? Sluit je dan aan bij een Operatie Klimaatgroep in jouw buurt. Zo maak je nieuwe vrienden én positieve impact tegelijkertijd! 

Hoe verlopen de gesprekken?

Patrick: "Wij merken dat de medewerkers het klimaat heel belangrijk vinden. Bij Unilever denken de medewerkers vaak dat ze al best duurzaam bezig zijn. Maar als je doorvraagt merken ze dat er ook nog verbeterpunten zijn. Ze zien de risico’s van klimaatverandering. Je merkt dat de mensen die er werken ook bezig zijn met klimaatbeleid en met de toekomst van het bedrijf. Hier heeft klimaatverandering ook impact op. Want ze kunnen hun baan verliezen vanwege de energietransitie. Of omdat de aanvoer van grondstoffen door klimaatverandering moeilijker wordt. Dat laatste is bijvoorbeeld voor Unilever erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid en betaalbaarheid van palmolie en vis. Als die grondstoffen duurder worden, kan dit (om de kosten voor de consumenten laag te houden) ten koste gaan van het personeel door bezuinigingen.

Wij (als Milieudefensie) maken ons natuurlijk zorgen over het effect van Unilever op het klimaat. Maar de medewerkers zien vooral de gevaren voor hun baan en het voortbestaan van het bedrijf. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Tata Steel waar vakbond FNV en medewerkers een plan hebben gemaakt voor de productie van groen staal. Ze kwamen met dat plan, omdat ze zich  zorgen maken om de toekomst van het bedrijf als dat de klimaatdoelstellingen niet haalt. Daardoor zouden ze hun baan kunnen verliezen. Medewerkers hebben misschien een andere insteek dan de klimaatbeweging, maar het resultaat is hetzelfde: verduurzamen is belangrijk voor de toekomst van een bedrijf.

Verduurzamen is belangrijk voor
de toekomst van een bedrijf

Tijdens de gesprekken merken we ook dat sommige onderwerpen zich goed laten koppelen aan de klimaatdoelen van Milieudefensie. Denk aan zorgen over plastic of minder biodiversiteit (de achteruitgang van het aantal soorten planten en dieren). Dat heeft natuurlijk alles te maken met CO2-uitstoot en klimaatverandering."

Arie: "Ik heb met 2 mensen gesproken bij de aandeelhoudersvergadering van Aegon, een aandeelhouder en de baas. De aandeelhouder was buitengewoon 'conservatief' en niet met het klimaat bezig. Maar de baas was zeer aanspreekbaar en ook prettig in de omgang. Hij vertelde graag over wat Aegon allemaal doet voor het klimaat, zoals dat ze net zijn aangesloten bij de Net-Zero Asset Owner Alliance. Dat is een groep bedrijven die zich inzet om vóór 2050 klimaatneutraal te zijn. Hij vertelde ook dat ze uit teerzand en steenkool zijn gestapt (er niet meer in beleggen/financieren) en dat ze in 2025 25% minder broeikasgassen willen uitstoten. En daarna elke 5 jaar steeds een bepaald percentage minder. Maar hoeveel minder, dat kon hij nog niet zeggen. En dat willen wij nu juist graag weten.

Wij kregen dus weinig inzicht in het terugdringen van hun CO2-uitstoot tussen 2025 en 2050. Dat heeft als risico dat de grootste vermindering vlak voor 2050 plaatsvindt. De urgentie lijkt er nog niet te zijn en ze doen ook nog lang niet genoeg. Weg uit teerzand en steenkool is natuurlijk nog maar het begin."

Tita: "De medewerkers van FrieslandCampina waren over het algemeen erg positief over Milieudefensie. Dat waren natuurlijk ook de mensen die met ons in gesprek wilden gaan, dus dat verklaart een hoop. Alle gesprekken waren erg fijn en beschaafd.

Op de tweede dag van de actie bij FrieslandCampina kwam er wel iemand naar ons toe die vroeg of we toestemming hadden. Natuurlijk hielden we ons keurig aan de regels. Dat is ook een teken dat de bedrijven Milieudefensie toch best serieus nemen."

Wat valt je het meest op tijdens de gesprekken?

Patrick: "Dat het belangrijk is om in eerste instantie goed te luisteren. En als de medewerkers niet willen praten, dat ook te respecteren. Het gesprek moet open en makkelijk blijven. Ook tijdens een gesprek even terugkijken op het gesprek werkt goed; of alles goed begrepen is en of er nog aanvullingen zijn. Soms leidt dit tot een beter gesprek. Je weet van tevoren niet hoe de mensen reageren. Soms lijkt het alsof iemand niet wil praten, maar dan kan het toch een goed gesprek worden. Niet ontmoedigd raken als mensen niet direct met je in gesprek willen. Soms komen ze ook met goede en verrassende tips."

Een paar mensen bij Campina waren blij
dat 
Milieudefensie zich met het bedrijf bemoeit

Tita: "We hadden eigenlijk 2 gespreksacties. Een dieptegesprek met werknemers van Unilever en een onaangekondigde actie bij FrieslandCampina. Ik was erg verrast dat een paar mensen bij Campina zeiden dat ze blij waren dat Milieudefensie zich met het bedrijf bemoeit, omdat ze zich ook zorgen maken over het klimaat. Dat de campagne zo’n effect had is meer dan we durfden te hopen."

Wat vindt het bedrijf van Milieudefensie, denk je?

Tita: "Het is natuurlijk lastig te zeggen, omdat we maar een paar werknemers hebben gesproken. De mensen die we spraken maakten zich zorgen over het klimaat. Ook in hun persoonlijk leven. Er zijn dus veel medewerkers die zeggen dat ze het goed vinden dat Milieudefensie zich met de bedrijven bemoeit.

Daarnaast zie je dat Milieudefensie toch wel serieus wordt genomen door de bedrijven. Dit komt doordat de campagne over Klimaatplannen natuurlijk ook veel media-aandacht heeft gehad. Wel zie je dat de bedrijven zelf vaak vinden dat ze al erg goed bezig zijn, terwijl wij (als milieudefensie) nog wel wat verbeterpunten zien."

Wij lieten de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. En wat blijkt: zij gaan gewoon door met vervuilen alsof er geen klimaatcrisis is. Het is tijd om deze bedrijven nú aan te pakken. Want alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Doe je mee? Check hier het onderzoek naar de 29 grote vervuilers.

Arie: "De medewerkers van Aegon zeiden niks expliciet over ons, maar ik kreeg wel het gevoel dat ze ons respecteren. Anders hadden ze er wel iets over gezegd of ons weggestuurd. De acties van Milieudefensie zijn erg respectvol en omdat Milieudefensie zo groot is kunnen we echt wat doen."

Wil jij ook meedoen met de gesprekscampagne?

Wil jij in actie komen voor een leefbare planeet? Meld je dan aan als vrijwilliger bij Operatie Klimaat! Iedereen is welkom. Je hoeft geen ervaring te hebben met campagnevoeren of het organiseren van acties. Dus waar wacht je nog op? Meld je aan voor Operatie Klimaat!

Foto boven: leden van Operatie Klimaat in gesprek met medewerkers voor het hoofdkantoor van ING in Amsterdam.

Veelgestelde vragen over de Klimaatcrisis-oproep

Lees meer over onze campagne. Wat is de Klimaatcrisis-oproep? Wat willen we ermee bereiken? Waarom richten we ons op minister Jetten? En hoe kan jij helpen?

Loading...