english

Hoe overleef ik de Klimaatstaking? Tips voor mensen die niet van mensenmassa’s houden

Wil jij eigenlijk wel naar de Klimaatstaking komen, maar houd je niet van grote groepen en drukte? Bijvoorbeeld omdat je herstellende bent van een burn-out, erg introvert bent of hoogsensitief? Dan ben je niet de enige. Ik verzamelde wat tips tegen stress en overprikkeling die jou kunnen helpen om op 27 september goed voorbereid naar Den Haag te komen.

Tip 1: vertrek op tijd

Word je zenuwachtig van reizen met het openbaar vervoer? Vertrek dan wat vroeger, zodat je de topdrukte richting Den Haag voor bent. En omdat je dan ruim op tijd bent kun je nog even tot rust komen voordat de Klimaatstaking begint. Drink op je gemak nog een kop thee ergens in de buurt van de startlocatie. Milieudefensie verzamelt vanaf 12.30 bij het Koekamp (naast Den Haag Centraal), je kunt ons herkennen aan de vlaggen met ons logo.

> Plan je reis

Tip 2: kom (te) laat

Later aansluiten kan ook. De Klimaatstaking begint om 13.00 bij de Koekamp. Na een kort programma met sprekers starten we rond 13.45 met lopen. Als je achteraan aansluit in de mars scheelt dat drukte en lawaai. Bovendien is het makkelijker om er tussenuit te gaan, mocht het je toch te veel worden. De tocht eindigt ook bij het Koekamp, en is om 15.30 afgelopen. Je kunt er dus ook voor kiezen om alleen bij het einde aan te sluiten.

Tip 3: ken de route

De route van de Klimaatstaking is 3,5 kilometer en loopt vanaf de Koekamp via Korte Voorhout en Lange Voorhout langs  de Hofvijver en weer terug, en vervolgens langs verschillende ministeries via de Herengracht, Fluwelen Burgwal,  Kalvermarkt, Spuiplein Turfmarkt en Oranjebuitensingel, en eindigt bij de Koekamp. De route loopt dus voornamelijk via breed opgezette hoofdstraten. Zo is de kans klein dat je in verdrukking raakt. 

Tip 4: ga even uit de drukte

Even rust nodig? Duik een zijstraat in. Loop een stukje door een straat die parallel ligt aan de route en kom even op adem. Wil je toch weg? De route van de Klimaatstaking is niet lang, je bent met een paar minuten lopen weer terug op Dem Haag Centraal, of raadpleeg de reisplanner van stadsvervoerder HTM

Tip 5: neem je vrienden mee

Gezellig natuurlijk, maar vooral ook heel prettig voor jou. Deel met hen dat je je onprettig voelt bij grote mensenmassa’s. Alleen al het uitspreken van je zorgen kan opluchting geven. Spreek af dat jij kunt aangeven wanneer je weg wilt, en dat er dan iemand met je meegaat. Misschien weet je van jezelf wat je signalen zijn als je overprikkeld raakt. Als je dit kunt, geef deze dan aan, zodat je vrienden daar ook op kunnen letten. 

Tip 6: bescherm je oren

Minder geluid = minder prikkels. Ik heb daarom standaard oordoppen bij me. Gehoorbescherming heb je in allerlei vormen. Je kunt gehoorbescherming kiezen die al het geluid dempt, zoals een noise cancelling koptelefoon. Of oordoppen die alleen bepaalde geluiden filteren. Je kunt ze op maat laten maken, of goedkope herriestoppers voor € 2 bij een drogisterij kopen. Sommige mensen vinden het ook prettig om een pet en/of zonnebril op te zetten, om zo visuele prikkels te beperken.

bescherm je oren tijdens een demonstratie
Foto: Eelco Schouten

Tip 7: loop aan de zijkant

Loop zoveel mogelijk aan de zijkant van de optocht. Dan hoef je je niet eerst nog door een grote groep mensen te worstelen als je eruit wilt. Kom je toch in het midden terecht en is het heel druk? Loop schuin met de tocht mee, langzaam richting de buitenkant. Dat is makkelijker uitvoegen dan abrupt 90 graden draaien.

Bonustip: creëer je eigen ruimte met een creatieve outfit

Als je niet bang bent om op te vallen kun je er ook voor kiezen om een creatieve outfit aan te trekken. Ga verkleed als boom, draag een opgeblazen rubberboot of doe een zwemband om je middel. Maak je meteen een statement over het stijgende zeeniveau, én je creëert wat ruimte voor jezelf!

Mensenmassa's zijn best oké

Grote groepen mensen kunnen misschien intimiderend zijn, maar meedoen aan een demonstratie kan ook een hele mooie ervaring zijn. Samen lopen met gelijkgestemden voor iets wat je belangrijk vindt kan je ook veel energie geven, of bijzondere nieuwe contacten opleveren.

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat menigtes vaak lief zijn voor elkaar?
"Een massa mensen heeft een ontzettend groot zelf-organiserend vermogen, waardoor het meestal vanzelf goed gaat. Bij grote drukte zie je dat mensen elkaar eerder helpen dan tegenwerken, en soms zelfs naar heroïsch gedrag neigen als de omstandigheden daarom vragen." [1]

Doe wat je kunt

Onthoud dat je uiteindelijk zelf het beste kunt inschatten of je er goed aan doet om naar de Klimaatstaking te gaan. Luister naar je gevoel. Besluit je om niet te gaan? Voel je daar dan ook niet schuldig over. Je kunt ook op andere manieren bijdragen:


De Klimaatstaking wordt georganiseerd door: Fridays for Future Nederland, Code Rood, Earth Strike Nederland, Fossielvrij NL en Teachers for Climate NL en ondersteund door o.a.: Milieudefensie, Greenpeace, de Goede Zaak, SOMO, Oxfam Novib en Urgenda.

Headerfoto: LingMuse, Flickr
[1] Bron: Natalie Hanssen, Wat moet je als je bang bent voor een massa?, Volkskrant online

Doe mee met de Klimaatduik!

Wij gaan liever kopje onder vóór het klimaat, dan dóór het klimaat. Daarom wagen wij samen met jullie op 1 januari de sprong in het ijskoude water. Geef het nieuwe jaar samen met ons een frisse start. En laat de overheid zien dat het in 2020 menens is met het klimaat.

Loading...