Dit is waarom Schiphol op onze lijst met grote vervuilers staat

Wist je dat Schiphol Group jaarlijks net zoveel klimaatverandering veroorzaakt als ruim 3,8 miljoen huishoudens? Het bedrijf zegt druk bezig te zijn met verduurzaming. Maar klopt dat wel? We zochten het uit.

We lieten de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. Wat blijkt? De klimaatplannen zijn onvoldoende. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.

Waarom staat Schiphol Group op onze lijst?

Schiphol Group is de eigenaar van de bekende luchthaven in Amsterdam. En het is (mede-)eigenaar van de luchthavens van Rotterdam The Hague, Lelystad en Eindhoven. De Schiphol Group was in 2018 verantwoordelijk voor een klimaateffect vergelijkbaar met een uitstoot van maar liefst 75,8 megaton CO2 (1 megaton = 1 miljard kilo). Dat is net zoveel als de uitstoot van zo’n 3,8 miljoen huishoudens!

Waarom heeft Schiphol zoveel invloed op het klimaat?

Schiphol is dus verantwoordelijk voor veel uitstoot. Deze uitstoot wordt veroorzaakt door alles waar ze geld aan verdienen. Denk aan de energie die ze gebruiken en de CO2 die ontstaat bij de productie en het transport van kerosine (vliegtuigbrandstof). Maar ook alle vluchten die landen en vertrekken op de vliegvelden.

Bij die vluchten komt niet alleen CO2 vrij. Vliegtuigen zorgen ook voor stikstofuitstoot en wolkenvorming op grote hoogte (denk aan condensstrepen in de lucht). Daardoor zijn de gevolgen voor de opwarming van de aarde door vliegen 3 keer zo groot als die van CO2 alleen!

Schiphol neemt geen verantwoordelijkheid voor het vliegen

Schiphol zegt zich alleen verantwoordelijk te voelen voor zijn eigen energieverbruik en de uitstoot om en rond de luchthavens. En dus niet voor het vliegen zelf. Terwijl dat verreweg de meeste uitstoot veroorzaakt. Schiphol kan die uitstoot niet zomaar weglaten. In de Klimaatzaak die Milieudefensie van Shell won, oordeelde de rechter dat Shell niet alleen de eigen uitstoot moet aanpakken, maar ook die van zijn klanten. En wat voor Shell geldt, geldt ook voor de Schiphol Group.

Met een paar zonnepanelen kom je er niet

Schiphol Group zegt druk bezig te zijn met verduurzaming. Maar ze verduurzamen vooral de luchthavens zelf door zonnepanelen te plaatsten. Dat is maar een klein deel van de totale uitstoot. Zeker als je het vergelijkt met de uitstoot die wordt veroorzaakt door het stijgen en landen van vliegtuigen. En daar gaat het bedrijf ondertussen gewoon mee door. Met de aanleg van een nieuw zonnepanelenveld in de omgeving van Schiphol haal je de klimaatdoelen bij lange na niet.

Is 'duurzame' kerosine een oplossing?

Schiphol werkt mee aan de ontwikkeling van duurzamere brandstof voor vliegtuigen: zogenaamde bio-kerosine. Het gaat om een heel klein beetje van de totale hoeveelheid kerosine die in vliegtuigen gaat (tot nu toe maar 0,5%). Het is niet waarschijnlijk dat dit snel meer wordt. Bovendien veroorzaakt bio-kerosine veel andere milieuproblemen. Zo gaat het telen van de gewassen die gebruikt worden in deze brandstof, ten koste van bossen en landbouwgrond. Meer bio-kerosine heeft dus negatieve gevolgen voor mens en natuur.

Heeft Schiphol eigenlijk wel duurzame plannen?

Schiphol laat zich niet tegenhouden door de klimaatcrisis. De luchthaven heeft zelfs plannen om uit te breiden. Onbegrijpelijk. Om de klimaatdoelen van Parijs te halen moeten we namelijk slimmer (met zuinigere en vollere vliegtuigen) en minder vliegen.

Hoe? Minder vliegen is mogelijk als we bijvoorbeeld meer investeren in reizen met de trein. En als we een eerlijke prijs gaan betalen en vliegtickets minder goedkoop worden.

Wist je dat een kleine groep mensen de meeste vluchten maakt? 8% van de Nederlanders maakt 40% van alle vluchten? En wist je dat je nu geen belasting betaalt voor kerosine, maar wel voor de trein? Dat is natuurlijk hartstikke oneerlijk. Daarom zou een vliegbelasting voor veelvliegers, die vooral zakenreizigers treft, enorm helpen. Hoe vaker je per jaar vliegt, hoe meer je betaalt. Dat is wel zo eerlijk. En het zal tot minder vluchten leiden, omdat niet vliegen of schonere alternatieven aantrekkelijker worden.

Samen pakken we grote vervuilers aan

We lieten het klimaatplan van Schiphol onderzoeken. Wat blijkt? Het klimaatplan is onvoldoende. Schiphol gaat door met vervuilen alsof er geen klimaatcrisis is. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.

Word mede-eiser in onze Klimaatzaak tegen ING

Wij klagen ING aan in een baanbrekende nieuwe Klimaatzaak. Nooit eerder werd een bank in Nederland aangeklaagd omdat zijn klimaatbeleid tekortschiet. En jij kan meedoen. Sluit je aan bij deze nieuwe rechtszaak en word mede-eiser.

Loading...