Dit is waarom Ahold Delhaize op onze lijst van grote vervuilers staat

Ahold Delhaize is in Nederland bekend van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Bol.com. De kans dat je wel eens iets koopt bij dit bedrijf is dus groot. Maar wist jij dat Ahold Delhaize één van de grote vervuilers van Nederland is? Hoe dat zit, lees je hier.

Update November 2022:
29 november - Update van Klimaatplan Ahold Delhaize: De CO2-reductie in de hele keten (scope 3) gaat per 2030 omlaag van 15% naar 28%*. Dat is bij lange na niet genoeg om de aarde leefbaar te houden.
*Ahold Delhaize komt in het plan tot een reductie van 37%, maar heeft daarvoor wat met de cijfers moeten goochelen: door een ander basisjaar te kiezen (2020 in plaats van 2018), komt de reductie ineens veel hoger uit. 
15 november - Dochterbedrijf Albert Heijn maakt bekend dat het de CO2-uitstoot van de hele keten gaat terugbrengen met 45%. Milieudefensie is blij met deze stap en roept moederbedrijf Ahold Delhaize op tot een soortgelijke stap voor de rest van het bedrijf. Meer informatie over deze overwinning voor onze campagne.

Wat is Ahold Delhaize voor bedrijf?

Ahold Delhaize is een grote Nederlandse multinational met het hoofdkantoor in Zaandam. Het bedrijf is actief in Nederland, maar ook in andere Europese landen, de Verenigde Staten en Indonesië. Ahold heeft meer dan 400.000 medewerkers. Ongeveer 100.000 daarvan werken bij Albert Heijn, bijvoorbeeld als vakkenvuller of kassamedewerker. In 2021 maakte Ahold Delhaize 2,2 miljard euro winst, maar nog te weinig daarvan wordt geïnvesteerd in verduurzaming.

We lieten de klimaatplannen van 29 grote vervuilende bedrijven onderzoeken. Wat blijkt? De klimaatplannen zijn onvoldoende. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.

Hoe vervuilend is Ahold Delhaize?

Ahold Delhaize gebruikt veel elektriciteit en energie voor bijvoorbeeld koelkasten in hun winkels. Maar de meeste uitstoot wordt veroorzaakt bij het maken van de producten die zij verkopen. Zoals yoghurt, hamburgers, chips, kleding, elektronica en andere producten.

Zelf heeft het bedrijf uitgerekend verantwoordelijk te zijn voor ruim 69,5 megaton CO2 per jaar. Dat is bijna net zoveel als 3,5 miljoen huishoudens in Nederland jaarlijks uitstoten! Een groot deel hiervan is indirecte uitstoot die vrijkomt bij het maken van producten die je koopt bij Albert Heijn, Bol.com en de andere winkels van Ahold Delhaize. Bijna 66 megaton CO2. Alleen met een goed klimaatplan kan Ahold deze uitstoot omlaag brengen.

De greenwashing van Albert Heijn

Het is opvallend dat Ahold zich met supermarkt Albert Heijn graag voordoet als een duurzaam bedrijf. En het klopt dat er in de winkels steeds meer duurzame en/of biologische producten worden verkocht. Toch is het grootste deel van de winkels nog gevuld met producten die de klimaatcrisis verergeren. Het duurzame imago is dus vooral reclame.

In 2019 werd de supermarkt genomineerd voor voor de Gouden Windei-verkiezing na het aanprijzen van asperges uit Peru als seizoensgroente. Het bedrijf gaf toe dat producten die zo ver moeten reizen nooit een duurzaamheidsstempel verdienen.

Ahold Delhaize doet mee aan ontbossing

In 2009 hebben we een campagne gevoerd tegen de greenwashing van Ahold. Aanleiding waren loze afspraken om ontbossing tegen te gaan. Uit protest verfden we het bedrijfslogo van Ahold groen. 

Bekijk hier een video van deze actie:

Ahold is sindsdien samengegaan met Delhaize en heeft nu echt een groen logo. Toch horen we nog steeds dezelfde praatjes. Ahold Delhaize spreekt zich bijvoorbeeld uit tegen ontbossing. Toch verdient Albert Heijn miljoenen euro’s met het gebruik van Braziliaanse sojabonen. Uit onderzoek van Greenpeace blijkt dat voor ongeveer 22% van deze bonen illegaal bossen worden gekapt.

Ahold Delhaize bepaalt wat je eet

Supermarkten hebben veel invloed op het eten dat wij kopen. Met aantrekkelijke aanbiedingen lokken ze consumenten naar de winkel. Vaak zijn dat niet-duurzame producten. Daarnaast gebruiken supermarkten psychologische trucjes om consumenten te verleiden om een bepaalde keuze te maken. Bijvoorbeeld door die producten op ooghoogte te plaatsen.

Uit onderzoek blijkt dat, als het om het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander gaat, dierlijke producten (vlees, kaas, melk en eieren) de meeste klimaatschade veroorzaken (64%). Ahold Delhaize heeft een grote verantwoordelijkheid om dit tegen te gaan. Door veel minder vlees en zuivel en meer plantaardig te verkopen, kan Ahold Delhaize meer dan de helft van de CO2-uitstoot terugdringen. Zij hebben grote invloed op het winkelmandje van de gemiddelde Nederlander en kunnen dat winkelmandje dus veel duurzamer maken.

Zijn de klimaatplannen van Ahold Delhaize geloofwaardig?

Ahold wil zijn eigen uitstoot vóór 2030 met 50% verminderen (o.a. het gebruik van elektriciteit in de winkels). Maar de uitstoot die vrijkomt bij het maken van de producten die te koop zijn in de winkels willen ze maar met 15% verminderen. Terwijl dit onderdeel 95% van de totale uitstoot van Ahold veroorzaakt. Dat is onvoldoende om de doelen van het klimaatakkoord in Parijs te halen!

In 2050 wil Ahold Delhaize alle uitstoot naar nul hebben. Maar hoe gaan ze dat doen? Dat is nog niet duidelijk. Het bedrijf wijst vooral naar andere bedrijven en fabrieken in de productieketen, en neemt hiermee zelf te weinig verantwoordelijkheid.

Samen pakken we grote vervuilers aan

We lieten het klimaatplan van Ahold Delhaize onderzoeken. Wat blijkt? Het klimaatplan is onvoldoende. Ahold Delhaize gaat door met vervuilen alsof er geen klimaatcrisis is. Alleen als íedereen meedoet, kunnen we de grootste klimaatrampen nog voorkomen. Samen pakken we grote vervuilers aan. Help je mee? Onderteken de oproep.

Foto bovenaan: Toegangshek met een bordje waarop een pijl naar links staat en de tekst: Kantoor Ahold Delhaize Zaandam. 

Word lid van Milieudefensie

Terwijl de klimaatcrisis steeds zichtbaarder wordt, laten politici en grote vervuilers het afweten. In je eentje los je dat niet op. Dankzij onze leden lukt dat wel. We hebben invloed en krijgen veel voor elkaar. Met meer leden kunnen we meer doen. Doe je mee?

Loading...