De slechtste slogan ooit: Een beter milieu begint bij jezelf

Als kind groeide ik op met de slogan 'Een beter milieu begint bij jezelf'. Mijn vader liet ons de gebruikte boterhamzakjes na schooltijd weer mee naar huis nemen. Ik mocht eigenlijk niet langer dan 5 minuten douchen. 30 jaar later besef ik dat een beter milieu vooral begint bij grote bedrijven met veel macht en geld. Bijvoorbeeld Shell.

Een beter milieu begint bij Shell

Bij Milieudefensie werk ik aan de de Klimaatzaak tegen Shell. Als ik dit vrienden vertel zeggen ze heel vaak: “Jij rijdt toch in een auto, jij tankt toch ook wel eens bij Shell.”

Met die ene zin wordt alle verantwoordelijkheid bij de consument gelegd. Terwijl de consument niet om benzine vraagt, maar om een manier om van A naar B te komen. De consument vraagt niet om gas maar om een warm huis. Als dat op een betaalbare manier ook duurzaam kan dan zal de consument, ik dus, voor de duurzamere optie gaan. De consument heeft echter nauwelijks invloed op hoe je je huis verwarmt of wat je in je auto kunt stoppen. Maar een bedrijf als Shell heeft die macht, het vermogen en de invloed wel!

Anne Chartroux van Jongeren Milieu Actief hield het slotpleidooi van de klimaatzaak.

Shell blijft verantwoordelijkheid afschuiven

Tijdens onze zittingsdagen bleef Shell er bij de rechter op hameren dat Shell niet harder kan lopen dan de rest. Dat de consument en de overheid hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor het oplossen van klimaatverandering. De rechter was het hier niet mee eens. Shell stoot 9 x zoveel CO2 uit als heel Nederland bij elkaar. Shell is een groot en machtig bedrijf met wereldwijd enorm veel invloed op de energiemarkt. Als er één bedrijf een verschil kan maken en een gigantische bijdrage kan leveren aan de oplossing van klimaatverandering, dan is het Shell wel.

In hoger beroep voor een beter milieu

Ik wil niet zeggen dat ik als consument niets kan doen om bij te dragen aan een beter milieu. Natuurlijk wel. Ik eet geen vlees, ik doe bijna alles op de fiets en ik stap niet meer voor een weekendje Londen in het vliegtuig. Maar daar ga ik de wereld niet mee redden. En uit onze rechtszaak blijkt ook wel dat we van bedrijven als Shell niet hoeven te verwachten dat ze uit zichzelf veranderen.

Het is daarom heel jammer dat Shell er voor kiest om in hoger beroep te gaan. Wij hadden liever gezien dat Shell de energie  had gestoken in het behalen van de klimaatdoelen. Wij geloven dat we weer kunnen winnen. Maar dat kunnen we niet alleen. Daar hebben we jouw hulp bij nodig! Want een beter milieu komt pas echt, als de grote bedrijven hun best gaan doen. Help ons dit hoger beroep te winnen, doneer nu!

Kom 31 mei naar de Klimaatmars op de Zuidas

Op vrijdag 31 mei nemen we de Amsterdamse Zuidas over. Hét symbool van de macht van bedrijven. Omdat grote vervuilende bedrijven blijven vervuilen. Als zij daar niet mee stoppen, loopt de klimaatcrisis volledig uit de hand. Ben jij 1 van de tienduizenden die we daar verwachten?

Loading...