Shell doet deze week mee aan de week zonder vlees. Je kan dan denken: " Goede zaak, want elke persoon die geen vlees eet is er eentje en dat is goed voor het milieu". Maar Shell wil natuurlijk maar 1 ding: zijn imago oppoetsen. Veel mensen doorzagen deze greenwash stunt toen wij een bericht op Facebook plaatsten. Wij delen de 5 leukste reacties.
Zo wil Shell laten zien hoe duurzaam en groen het is. In werkelijkheid gaat slechts 3 procent van Shells investeringen naar duurzaamheid. Die andere 97 procent (zo'n 25 miljard) investeert het in vervuilende fossiele brandstoffen als olie en gas.
Zonder de inzet van grote bedrijven als Shell kunnen we een klimaatramp niet voorkomen. 71% van de wereldwijde CO2-uitstoot sinds 1988 komt van slechts 100 bedrijven. Waaronder Shell. Willen we voorkomen dat de aarde meer dan 1,5 graad opwarmt? Dan moeten we stoppen met fossiele brandstoffen.
Wij proberen Shell écht te vergroenen via een rechtszaak. Tot en met 24 maart 2019 konden mensen zich aanmelden als mede-eiser en dat hebben ruim 17000 mensen en 6 organisaties inmiddels gedaan.
Shell maakt plannen om naar olie en gas te boren op meer dan 750 plekken wereldwijd: van de Waddenzee tot Argentinië. Daarmee laat Shell zien het vonnis van de klimaatzaak niet serieus te nemen. Geef tegengas en stuur de bestuursleden van Shell een kaartje.