Shell doet deze week mee aan de week zonder vlees. Je kan dan denken: " Goede zaak, want elke persoon die geen vlees eet is er eentje en dat is goed voor het milieu". Maar Shell wil natuurlijk maar 1 ding: zijn imago oppoetsen. Veel mensen doorzagen deze greenwash stunt toen wij een bericht op Facebook plaatsten. Wij delen de 5 leukste reacties.
Zo wil Shell laten zien hoe duurzaam en groen het is. In werkelijkheid gaat slechts 3 procent van Shells investeringen naar duurzaamheid. Die andere 97 procent (zo'n 25 miljard) investeert het in vervuilende fossiele brandstoffen als olie en gas.
Zonder de inzet van grote bedrijven als Shell kunnen we een klimaatramp niet voorkomen. 71% van de wereldwijde CO2-uitstoot sinds 1988 komt van slechts 100 bedrijven. Waaronder Shell. Willen we voorkomen dat de aarde meer dan 1,5 graad opwarmt? Dan moeten we stoppen met fossiele brandstoffen.
Wij proberen Shell écht te vergroenen via een rechtszaak. Tot en met 24 maart 2019 konden mensen zich aanmelden als mede-eiser en dat hebben ruim 17000 mensen en 6 organisaties inmiddels gedaan.
De klimaatcrisis stormt op ons af. Maar er gebeurt nog steeds veel te weinig. Het klimaatbeleid bepaalt of jongeren straks nog een toekomst hebben. Daarom zijn Jongeren Milieu Actief en 6 politieke jongerenorganisaties samen in actie gekomen. Samen met Jan Terlouw stelden zij een klimaatmanifest op. Hierin roepen de jongerenorganisaties de grote politieke partijen op om tijdens de formatie te kiezen voor eerlijk en ambitieus klimaatbeleid. Help jij mee?